علت سرریز شدن آب باطری

علت سرریز شدن آب باطری
4.7
(263)

یکی از مدل های باتری ماشین باتری اسیدی می باشد که درون آن مایعی قرار دارد که به نوعی الکترولیت باتری شناخته می شود، این الکترولیت که ترکیبی از اسید سولفریک و آب است در طول استفاده های مداوم تبخیر می شود و سطح آن کم می شود. اما ممکن است برخی از رانندگان شرایط برعکس این موضوع را تجربه کنند، یعنی آب باتری به جای تبخیر شدن سرریز شود. اما علت سرریز شدن آب باطری چه می باشد و به چه دلیل چنین اتفاقی می افتد؟

سرریز شدن آب باطری
سرریز شدن آب باطری

اگر تاکنون برای شما پیش آمده است که آب باتری اتومبیل شما بیرون بریزد و تجربه سرریز شدن آب باتری ماشین را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه برنا باتری باشید.

علت بیرون زدن اسید باطری

در همین ابتدای کار به شما بگوییم که سرریز شدن آب باتری موضوعی نیست که آن را پشت گوش بیندازید و اهمیتی ندهید، بیرون زدن اسید باتری در بهترین حالت باعث می شود عمر باتری شما کم شود، اما همیشه به اینجا ختم نمی شود و در بیشتر موارد خطرناک است.

به همین جهت باید بدانید که علت این موضوع چیست و چگونه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

پر شدن بیش از حد

باتری های اسیدی که از ترکیب آب و اسید ساخته شده اند به کمک واکنش های شیمیایی شارژ مورد نیاز برای راه اندازی خودرو و سایر وسایل الکتریکی را تامین می کنند.

با توجه به این که در طی انجام واکنش های شیمیایی بخشی از آب موجود در باتری تبخیر می شود، به مرور زمان سطح آن به طور کامل تخلیه می شود.

به همین جهت لازم است که شما به صورت مرتب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید میزان آب باتری کافی است و در صورت کم بودن به آن آب مقطر اضافه کنید.

در این حین ممکن است حواستان نباشد و بیشتر از حد لازم آب درون باتری بریزید، این موضوع باعث می شود تا در زمان انجام واکنش های شیمیایی بخش اضافی آب خارج شود و به بیرون از باتری بریزد.

بنابراین همواره باید حواستان باشد که به میزان لازم آب باتری را پر کنید تا از سرریز شدن آن جلوگیری کنید.

شارژ بیش از حد

شارژ باتری
شارژ باتری

اگر باتری خودرو بیشتر از حد لازم شارژ شود، گرم می شود و در نهایت این گرما سبب سرریز شدن آب باطری می شود.

هنگامی که شما در حال رانندگی می باشید، دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی سبب شارژ باتری می شود. در بهترین حالت باتری دارای ولتاژ 14 ولت است، در صورتی که شارژ بیشتر از 14.5 ولت شود، باطری بیش از حد داغ می شود و آب درون آن می جوشد.

شارژ زیاد باتری نه تنها باعث سرریز شدن آب باطری می شود بلکه در طولانی مدت آسیب های بسیاری به بدنه باتری وارد می کند و در نهایت مجبور به تعویض باتری خواهید شد.

همچنین بخوانید: علت سوختن باتری ماشین

پایان عمر باتری ماشین

طول عمر باتری
طول عمر باتری

در اثر کارکرد بسیار خودرو، به مرور زمان آب باطری تبخیر شده و سطح الکترولیت پایین میرود، که این مورد در فصل گرما بیشتر دیده میشود.

زمانی که به باتری فشار بیشتری وارد شود به حالت جوشیده در می آید و در نهایت آب درون آن به بیرون از باتری ریخته می شود. البته این مشکل بیشتر در باتری های بی کیفیت دیده می شود.

استفاده از شارژر های نامناسب

برخی از رانندگان خودرو عادت به این موضوع دارند که خودشان و به کمک شارژر باتری ماشین را شارژ نمایند. این موضوع اصلا بد نیست، اما زمانی که شما از شارژر های معیوب استفاده نمایید می تواند بد باشد!

استفاده نادرست از شارژر باتری و یا استفاده از شارژر های خراب باعث می شود جریان بی رویه برق به داخل باتری انجام شود و در طی آن یا باتری خیلی سریع شارژ می شود و یا بسیار کند.

در هر صورت هر دو این موارد واکنش هایی شیمیایی درون باتری را مختل می کند و ممکن است با سرریز شدن آب باطری مواجه شوید.

تا اینجا شما را با علت شریز شدن آب باطری ماشین آشنا کردیم در آخر لازم است که یک نکته را برای شما بازگو کنیم.

<هرگز سعی نکنید زمانی که یک باتری در حال جوشیدن و سرریز شدن است آن را کنترل کنید، در ابتدا ماشین را خاموش کنید و اجازه دهید دمای موتور کاهش یاید، پس از آن با می توانید یا به تعمیرگاه مراجعه کنید و یا از خدمات تعویض باتری ماشین در محل استفاده کنید.>

پس از سرریز شدن آب باتری چه کار کنیم؟

  • در صورتی که متوجه سرریز شدن آب باتری ماشین شدید باید سریعا موتور ماشین را خاموش نمایید.
  • هرگز به موتور دست نزنید، صبر کنید تا خودرو خنک شود.
  • عینک و دستکش بردارید سپس کاپوت را باز کنید و کابل منفی باتری را جدا کنید.
  • سپس به سراغ قطب مثبت بروید و آن را همانند مرحله قبل جدا کنید.
  • باتری را از جای خود جدا کنید و به نزدیک ترین تعمیرگاه ببرید تا بررسی شود.

چگونه می توان از سرریز شدن آب باطری ماشین جلوگیری کرد؟

جلوگیری از سرریز شدن اب باتری
جلوگیری از سرریز شدن اب باتری
  • جهت جلوگیری از سرریز شدن آب باطری ماشین باید همیشه حواستان باشد که باتری را بیش از حد با آب پر نکنید( برای درک بیشتر از مقدار لازم آب باتری می توانید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید).
  • پس از آن در صورتی که از شارژر های باتری استفاده می کنید، به سراغ آن هایی بروید که جریان ولتاژ را تنظیم می کند و به صورت اتوماتیک باتری را شارژ می کنند؛ در این صورت خیالتان راحت می شود که باتری با سرعت بالا شارژ نمی شود.

مقدار مورد نیاز آب باتری و طرز تهیه آن

پر کردن اب باتری
پر کردن اب باتری

همان طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم آب باتری در حقیقت همان آب مقطر است که از همه جا می توانید آن را تهیه کنید. اما در مورد مقدار آب مورد نیاز باتری باید بگوییم که شما به صورت میانگین هر 6 ماه یک بار باید آب باتری را پر کنید.

اما این زمان ثابت نمی باشد و با توجه به طرز استفاده شما و شرایط آب و هوایی ممکن است تغییر کند، اما اگر با همین حالت میانگین و 6ماه یکبار پیش برویم، شما در هر سری به 500 میلی لیتر آب نیاز دارید.

با توجه به این که آب مقطر در باتری های یک لیتری عرضه می شود، بنابراین هر یک بسته برای دوبار استفاده کافی است.

توجه داشته باشید که بیشتر از 500 میلی لیتر اضافه نکنید زیرا در این صورت در مدت زمان کم تر از یک سال صفحات سلولی باتری تخریب می شود و باید یک باتری جدید تهیه نمایید.

بیشتر بدانید: ساخت آب باتری اسیدی در خانه

افزودن بیش از حد آب باطری

در صورتی که شما بیشتر از حد نیاز به باتری آب اضافه کنید سطح الکترولیت آن افزایش می یابد و موجب سرریز شدن باتری می شود. علاوه بر این موضوع با اضافه کردن آب زیاد به باتری، الکترولیت درون آن رقیق تر می شود و در نتیجه کارایی و عملکرد باتری کاهش می یابد.

آیا می توان آب باتری را نوشید؟

نوشیدن اب باتری
نوشیدن اب باتری

خیر، تحت هیچ شرایطی شما نمی توانید از آب باطری بنوشید زیرا آسیب های بسیاری به سلامتی شما وارد می شود.

درست است که برای اضافه کردن آب به باتری از آب مقطر استفاده می شود، اما ممکن است در زمان ساخت و بسته بندی از ترکیبات دیگری درون آب استفاده شده باشد و یک آب مقطر معمولی نباشد.

به صورت مثال: ممکن است درون آب مقطر از مبدل های یونی استفاده شده باشد. در آب مقطری که قابل نوشیدن است از هیچ گونه نمک و میکروارگانسیم استفاده نمی شود ولی برخی از سازندگان آب باتری این مواد را درون آن نگه می دارند تا کارایی آب مقطر افزایش یابد.

علاوه بر آن برخی از تولید کنندگان مقداری سولفریک اسید به آب باتری اضافه می کنند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

قیمت آب باتری ماشین

همان طور که متوجه شدید آب باتری همان آب مقطر است، اما پیشنهاد می کنیم از آب مقطر معمولی برای آن استفاده نکنید. در حال حاضر شرکت های بسیاری در زمینه تولید آب باتری فعالیت می کنند که هر کدام از آن ها قیمت و ویژگی متفاوتی دارد.

به طور مثال:

در برخی از آب مقطر ها از مقدار بسیار کمی سولفریک اسید استفاده می شود که در این صورت قیمت آن ها افزایش می یابد.

همچنین آب باتری دارای بسته بندی های متفاوتی می باشد که قطعا بزرگ یا کوچک بودن آن بر روی میزان قیمت تاثیر گذار است.

به همین جهت ما نمی توانیم قیمت ثابتی را برای آن مشخص کنیم.

به روز ترین قیمت باتری خودرو را از ما بپرسید چرا که به عوامل مختلف جهانی بستگی دارد!

علت کم شدن آب باتری ماشین

آب باتری
آب باتری

در یک باتری به طور طبیعی، آب باتری مورد استفاده باتری قرار می گیرد و میزان آن کاهش می یابد. بنابراین، کم شدن آب باتری امری کاملا عادی است و حتی اگر میزان آب باتری شما بدون تغییر ماند، نگران باتری خود شوید! ولی برخی از افراد شکایت دارند که چرا آب باتری آنها بسیار زود به اتمام می رسد؟

در صورتی که جزو آن دسته از افراد هستید در ابتدا باید میزان مصرف خود از باتری را بررسی کنید. اگر مطمئن هستید که مصرف بالایی ندارید و بی دلیل آب باتری کم می شود باید سایز اجزای باتری را بررسی نمایید.

به طور مثال در صورتی که اینورتر باتری خراب باشد، در نتیجه گرمای زیادی درون آن تولید می شود که منجر به تبخیر آب می شود.

کمبود آب باتری

در این جا ما در مورد اضافه بودن آب باتری بسیار صحبت کردیم و گفتیم که اگر بیشتر از حد لازم به باتری آب اضافه کنید چه اتفاقی برای آن می افتد. در آخر نوبت به این رسیده است که در مورد کم شدن آب باتری و اتفاق های بعد از آن صحبت کنیم.

  • با کم شدن میزان آب باتری، غلظت الکترود افزایش می یابد و با کم شدن سطح الکترولیت در معرض اکسیژن قرار می گیرد. معمولا باتری در این مرحله تخریب و غیر قابل استفاده می شود.
  • در صورتی که باتری به شارژر متصل باشد و خشک شود، سولفات در الکترود منفی گیرد می کند اما باتری همچنان توانایی کار کردن را دارد و می تواند احیا شود.
  • اگر در مرحله قبل به باتری آب اضافه نکنید اجازه دهید در همان شرایط کار کند، در نتیجه باتری شما تخریب می شود و باید با یک باتری جدید آن را جایگزین کنید. اما اگر در مرحله قبل به باتری آب اضافه کردید، باتری شما احیا می شود اما کارایی اولیه خود را نخواهد داشت.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت سرریز شدت آب باطری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری