عمر مفید باتری ماشین

عمر مفید باتری ماشین
4.7
(208)

باتری خودرو از بخش های بسیار مهم در خودرو می باشد که از وظایف آن می توان به راه اندازی خودرو، روشن کردن چراغ ها، رایدو، سیستم صوتی، تجهیزات تهویه هوا، برف پاک کن و شیشه های برقی اشاره کرد. به همین دلیل است که بسیار مهم است شما عمر مفید باتری ماشین خود را بدانید و با نشانه هایی که به جهت زمان تعویض باطری است آشنا باشید.

در این مطلب ما قصد داریم تا درباره عمر مفید باتری خودرو، دلایلی که عمر آن را کوتاه می کند و راهکارهایی جهت افزایش طول عمر آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

عمر مفید باتری ماشین چه قدر است؟

طول عمر باتری
طول عمر باتری

معمولا در توضیحات و مشخصات هر باتری ذکر شده است که عمر مفید باتری تا چه اندازه می شود، با این حال طی بررسی هایی که ما انجام داده ایم باتری می توانند بین 2 تا 5 برای شما کار کنند. این که باتری خودرو شما چند سال عمر کند بستگی به نحوه استفاده دارد.

در صورتی که شما نگهداری مناسبی داشته باشید و بتوانید سرویس های به موقع از باتری را انجام دهید می تواند کارایی آن را تا 5 سال افزایش دهید، اما در صورتی که برعکس این موضوع عمل کنید در بهترین حالت باتری خودرو 2 سال برای شما کار می کند.

در این جا احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که چه کارهایی از عمر مفید باتری کم می کند؟ در ادامه به بررسی این موضوعات می پردازیم.

چه دلایلی باعث کاهش عمر مفید باتری می شود؟

چرا باتری خودرو خراب می شود
چرا باتری خودرو خراب می شود

دلایلی زیادی وجود دارد که با انجام دادن آن ها از عمر مفید باتری خودرو شما کم می شود. در ادامه مهم ترین آن ها را برای شما آماده کرده ایم:

اشتباهات راننده

طی یک صحبتی که ما با رانندگان خودرو انجام دادیم متوجه شدیم که برای همه ی آن ها پیش آمده است که یکبار در حالی که خودرو را خاموش می کنند و قصد ترک کردن آن را دارنند فراموش کنند که چراغ درون ماشین را خاموش کنند و روز بعد که به سراغ ماشین می روند متوجه این موضوع می شوند.

توجه کنید که این کار صدمات بسیار زیادی به باتری وارد می کند، زیرا  باتری تا صب برای تامین انرژی مورد نیاز چراغ کار می کند و در نهایت انرژی خود را از دست می دهد. این موضوع باعث می شود که از عمر مفید باتری ماشین کم شود.

البته دقت کنید که اشتباهات راننده تنها محدود به روشن گذاشتن چراغ نمی باشد، حتی اگر شما سیستم تهویه هوا یا سیستم صوتی را روشن بگذازید به همین صورت است.

حتی در مواقعی باز گذاشتن صندوق عقب نیز می تواند به باتری خودرو آسیب وارد کند.

آب و هوای گرم یا سرد

شاید تعجب کنید اما باید بگوییم که آب و هوا تاثیر بسیاری بر کوتاه شدن عمر باتری خودرو دارد. در مناطق گرمسیری که دمای هوا بالا است، عمر مفید باتری کم تر است، در این شرایط موتور خودرو گرمای زیادی از خود تولید می کند و زمانی که راننده در این گرمای شدید رانندگی کند، درجه حرارت موجود سبب می شود تبخیر مایعات درون باتری افزایش یابد و در نتیحه به ساختار داخلی آن آسیب وارد می شود.

در مورد هوای سرد نیز به همین شکل است و دمای پایین موجب کم شدن عمر مفید باتری می شود. دلیلش این است که مثلا در دمای صفر سانتی‌گراد (یا ۳۲ درجه فارنهایت)، باتری ‌ها عموما ۳۵% ضعیف ‌تر از حالت نرمال هستند. به همین جهت برای این که باتری بتواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد باید سخت تر کار کند و در نهایت ضعیف تر می شود.

همچنین بخوانید: نگهداری باتری ماشین در زمستان

برق دزدی ماشین

در برخی از خودرو ها این مشکل وجود دارد که قطعات الکترونیکی خودرو به دلایل مختلف برق دزدی می کنند، در صورتی که شما متوجه این مشکل شدید باید دلیل آن را پیدا کنید و هر چه سریع تر برای رفع آن اقدام کنید در غیر این صورت عمر باتری خودرو شما زودتر از زمان مشخص شده به پایان می رسد.

مشکل در سیستم شارژ باتری

شارژ باتری خودرو
شارژ باتری خودرو

اگر سیستم شارژ باتری خودرو شما دارای ایراد باشد طول عمر مفید باتری خودرو بسیار کم می شود. به طور مثال در بسیاری از خودرو انرژی مورد نیاز برای قطعاتی مثل: رادیو، چراغ ها و سایر وسایل الکتریکی توسط دینام تامین می شود. در صورتی که برای این قطعه مشکلی ایجاد شود یا تسمه های آن پاره شوند. عملکرد شارژ باتری نیز مختل می شود.

خراب شدن دینام

در بالا اشاره کوچکی به دینام داشتیم، اما چرا دینام؟ دلیل آن واضح است، در زمان های روشن بودن خودرو، دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی سبب می شود تا باتری برای استفاده بعدی شارژ شود. در صورتی که دیود دینام خراب باشد باتری را ضعیف می کند و انرژی باتری تخلیه می شود.

توقف های پشت سرهم در فواصل کوتاه مدت

خاموش‌کردن ماشین چند بار پشت‌سر هم در فواصل کوتاه باعث کاهش عمر مفید باتری خودرو می‌شود. به طور مثال شما درب خانه شروع به حرکت می کنید و سرکوچه برای خرید وسیله ای توقف می کنید، مجدد ماشین را روشن می کند و چند دقیقه برای دوباره پیاده می شود و به همین شکل این چرخه ادامه دارد.

آیا می دانید که انجام این کار تا چه اندازه به باتری خودرو آسیب وارد می کند! شاید بپرسید دلیلش چیست؟ ما در بالا به این موضوع اشاره کردیم که زمانی که خودرو در حال حرکت است دینام باتری را برای استفاده بعدی شارژ می کند؛ اما اگر رانندگی شما به این صورت باشد این فرصت را برای دینام ایجاد نمی کنید که بتواند باتری را شارژ کند و در نهایت باتری ضعیف می شود. بنابراین تا آنجایی که می توانید از این طرز رانندگی کردن خودداری کنید.

خوردگی پایانه های باتری

آخرین دلیلی که سبب می شود از عمر مفید باتری خودرو کم شود مربوط به خوردگی و پوسیدگی پایانه های باتری است. به همین دلیل است که تاکید داریم به صورت مرتب وضعیت باتری را بررسی کنید، در صورتی که طب بررسی های خود متوجه شدید بر روی اتصالات باتری رسوب نشسته است به کمک یک دستمال تمیز و مقداری جوش شیرین آن را تمیز نمایید.

بیشتر بدانید: پاك كردن سولفاته باتری ماشین

کابل باتری پوسیده یا شل

اگر در میان اتصالات باتری مشکلی وجود داشته باشد، سیستم شارژ نمی تواند در زمان رانندگی باتری را به خوبی شارژ نماید. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی همیشه باطری را به صورت مرتب بررسی کنید و مطمئن شوید که تمامی اتصالات آن محکم است و دچار پوسیدگی نشده اند. کابل های شل این امکان را ندارند که انرژی را به خوبی منتقل کنند و در نتیجه باتری به سختی موتور را راه اندازی می کند.

چگونه متوجه شویم که عمر مفید باتری رو به اتمام است؟

چگونه بفهمیم باتری خراب شده است؟
چگونه بفهمیم باتری خراب شده است؟

تا اینجا با عمر مفید باتری خودرو و کارهایی که سبب ضعیف شدن باتری ماشین می شود آشنا شدید؛ حالا باید به بررسی مواردی بپردازیم که نشان از این دارند که زمان تعویض باتری رسیده است. در صورتی که شما این 7 نشانه را احساس کردید باید تعویض باطری ماشین اقدام کنید.

همچنین بخوانید: آموزش تست باتری ماشین

موتور روشن می شود اما نه مانند همیشه

می دانید که اصلی ترین وظیفه باتری تامین انرژی مورد نیاز برای استارت خودرو می باشد، اگر یک روز شما سوییچ را چرخاندید و متوجه شدید که استارت خودرو همانند همیشه نمی باشد به این دلیل است که باتری خودرو ضعیف شده است.

روشن شدن چراغ چک یا چراغ باتری

برخی از چراغ ها بر روی پشت آمپر خودرو قرار دارند که روشن شدن آن ها به این معنی است که مشکلی در آن قسمت ایجاد شده است. البته توجه داشته باشید که روشن شدن چراغ چک ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد، اما معمولا به باتری نیز مربوط می شود، به همین جهت اگر متوجه شدید که چراغ چک ماشین روشن شده است حتما در ابتدا باتری را بررسی کنید.

وضعیت چراغ باتری هم که مشخص است، یا مشکلی در دینام ایجاد شده و یا باتری؛ در هر حال نشان از این است که برای سیستم الکتریکی خودرو مشکلی ایجاد شده است.

پایان رسیدن عمر مفید باتری

در ابتدای مقاله گفتیم که باتری ها بین 2 تا 5 سال عمر می کنند، اگر چند سال از عمر باتری خودرو گذشته است و تا کنون آن را تعویض نکرده اید به این معنی می باشد که به پایان طول عمر باتری نزدیک شده اید.

موتور اصلا روشن نمی شود

این حالت به این معنی است که شما چندین بار استارت می زنید، اما هر بار خودرو روشن نمی شود. این موضوع به این معنی است که باتری بسیار ضعیف شده است و نمی تواند به اندازه کافی برق تولید کند. در این زمان تنها راه حل شما تعویض باتری خودرو است.

کم نور شدن چراغ های خودرو

یکی دیگر از نشانه های این که طول عمر مفید باتری کم شده است این است که چراغ های جلو خودرو کم نور می شوند. در این حالت باتری این امکان را ندارد که به اندازه کافی برق رسانی کنید و در نتیجه چراغ ها کم نور از همیشه می باشند.

مشکلات الکتریکی

سیستم تهویه، چراغ‌ های داشبورد، برف ‌پاک ‌کن، شیشه ‌بالابر برقی، چراغ ‌ها و بسیاری از سیستم  های الکترونیکی ماشین، همگی از باتری استفاده می‌کنند. زمانی که باطری ضعیف است، این امکان وجود دارد که آن ها نتوانند به درستی کار کنند و یا حتی از کار بیفتند.

بوی بد

آخرین نشانه ای که مربوط به خرابی باتری می باشد احساس بوی بد از سمت کاپوت خودرو است، اگر ماشین را روشن کرده اید و بویی شبیه به تخم مرغ گندیده با گوگرد احساس کردید احتمالا مربوط به نشت باتری است.

قیمت باطری ماشین چه قدر است؟

قیمت باطری ماشین
قیمت باطری ماشین

در آخر احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که اگر شما بخواهید باتری ماشین را تعویض کنید قیمت خرید یک باتری جدید چه قدر است؟ توجه کنید که در حال حاضر باتری های بسیاری در بازار موجود است که در مدل های مختلف و کیفیت های گوناگون می باشند. در ابتدا شما باید بررسی کنید که چه مدل باتری برای خودرو شما مناسب است و پس از آن به دنبال قیمت باتری باشید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با عمر مفید باتری ماشین و نشانه های ضعیف شدن آن آَشنا نماییم. در صورتی که احتیاج به تعویض باتری خودرو دارید می توانید از خدمات تعویض باتری در محل ما استفاده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری