پاك كردن سولفاته باتری ماشین

پاك كردن سولفاته باتری ماشین
4.8
(293)

باتری خودرو از مهم ترین بخش ها سیستم برق خودرو می باشد و همواره باید برای نگهداری صحیح از آن تلاش کرد، اما طبعی است که به مرور دچار مشکلاتی شود و ایراد هایی در آن به وجود بیاید؛ یکی از این مشکلات که در گذر زمان و واکنش های شیمیایی باتری ایجاد می باشد سولفاته شدن باتری خودرو است، این موضوع می تواند در عملکرد باتری اختلال ایجاد کند. به همین جهت لازم است که با پاک کردن سولفاته باتری ماشین آشنا باشید.

پاک کردن سولفاته باتری ماشین
پاک کردن سولفاته باتری ماشین

در ادامه بیشتر در مورد سولفاته شدن باتری صحبت می کینم و چند روش به شما آموزش می دهیم که به کمک ان ها می توانید این کار را انجام دهید.

برای اطلاع از قیمت برنا باتری خودرو کیک کنید!

منظور از سولفاته شدن باتری چیست

سفید شدن سر باتری های خودرو
سفید شدن سر باتری های خودرو

واکنش شیمیایی گاز هیدروژن آزاد شده از باتری ماشین همراه با مواد آلاینده های خارجی مثل گرد وغبار ها منجر به تشکیل رسوبات در سر باتری ها می شوند.

در اصلاح به این جرم ها و مواد سفیدی که در قسمت باتری ایجاد می شود سولفاته شدن باتری می گویند.

اما این موضوع تنها دلیلی تجمع مواد سفید بر سر باتری ها نیست، مورد دیگری که وجود دارد اسید سولفیکی است که در زمان های کارکرد پیش از اندازه از باتری خارج می شود.

با این که امروزه برای ساخت باتری ها از درپوش هایی استفاده می شود که مانع از خارج شدن این مواد شود اما باز هم این مشکل وجود دارد خیلی تاثیر گذار نبوده است.

مسئله مهم این است که رسوبات موجود در سر باتری به مرور باعث می شوند عملکرد باطری ضعیف شود و کارایی خود را از دست بدهد.

نکته:

جالب است بدانید که سولفاته ها معمولا در قطب مثبت باتری ایجاد می شود، دلیل این موضوع هم این است که قطب مثبت باتری توسط دینام شارژ می شود و همین طور در سیستم برق خودرو بیشترین استفاده از قطب مثبت می شود.

در صورتی که فرسودگی سر باتری ها بیش از اندازه شوند دیگر باتری قابل استفاده نمی باید و باید آن را تعویض کرد، البته معمولا این اتفاق زمانی می افتد که که باتری به فرسودگی دچار شده است و یا میزان برق مصرفی خودرو با آمپر خروجی باتری مطابقت ندارد.

این حالت به اصطلاح آمپر کشیدن زیاد از باتری نام دارد.

انواع سولفات باتری

انواع سولفات باتری
انواع سولفات باتری

سولفاته شدن باتری دارای دو نوع می باشد که هر کدام از آن ویژگی های خاصی دارند؛ سولفاته یا شوره سر باتری خودرو در دو نوع زیر می باشد:

سولفات برگشت پذیر یا نرم

زمانی که باتری خودرو به شکل مرتب و به موقع سرویس شود، بار اضافی روی آن اعمال شود، باتری به طور کامل شارژ شده و به صورت جریان تنظیم شده در حدود ۲۰۰ میلی‌آمپر باشد، سولفات برگشت‌پذیر یا نرم تشکیل می‌شود.

سولفات دائمی یا سخت

این سولفات در زمانی ایجاد می شود که باتری خودرو برای مدت زمان طولانی در حالت شارژ کم باقی بماند، در صورتی که باتری به این مرحله برسد هیچ راهی برای درست کردن آن وجود ندارد و به اصطلاح گفته می شود که باتری دارای سولفاته سخت است.

دلایل سولفاته باتری ماشین

دلایل سولفات شدن باطری خودرو
دلایل سولفات شدن باطری خودرو

دلایل متعدد بسیاری برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

تولید گاز هیدروژن

در بسیاری از مواقع به وجود آمدن سولفات در باتری به دلیل تولید گاز هیدروژن است، این گازی که ایجاد می شود دارای واکنش های شیمیایی خاصی است که باتری را تحت تاثیر قرار می دهد.

در نهایت واکنش شیمیایی آزاد شده از باتری با مواد زائد باتری ترکیب می شود و جرم های ریزی را به وجود می آورد که در آخر به سولفاته یا شوره باتری تبدیل می شوند.

خروج گاز ها و مایعات

با توجه به این که باتری از مهم ترین بخش های سیستم خودرو است برای ساخت سر باتری ها معمولا از فلز رسانا همانند مس استفاده می شود و به این طرق باتری به سیستم الکتریکی متصل می شود.

متاسفانه در برخی مواقع رخوجی گاز ها یا مایعات با این بخش تماس پیدا می کنند و باعث خورگی آن ها می شوند.

شارژ ضعیف

در صورتی که باتری خودرو به صورت کالم شارژ نشود و ناقص باشد، اضافه کردن آب مقطر به باتری سبب نشت مخلوط اسید به قسمت های بیرونی می شود.

محل قرار گیری دریچه ها

گاهی، باتری‌های بدون تعمیر نیز دارای دریچه‌های کوچکی هستند که اجازه خروج گاز سولفوریک اضافی را می‌دهد. بسته به محل قرارگیری این دریچه ها، ممکن است اجازه دهند گاز خروجی به سر باتری برخورد کرده و به خوردگی منجر شود.

شارژ زیاد باطری

حتی اگر باتری بیشتر از حد نیاز شارژ شود می تواند مشکل ساز شود، با شارژ زیاد باتری گرم می شود واین کرما سبب انبساط مایع داخل باتری شده و این اجازه را می دهد که از سوراخ های موجود وارد باتری شوند و به مرور زمان سولفاته در باتری تشکیل می شود.

طول عمر باتری

هر باتری دارای طول عمر مشخصی است، زمانی که عمر باتری رو به اتمام است احتمال تشکیل شدن سولفاته در آن چندین برابر می شود.

کارکرد زیاد باتری

اگر شما بیشتر از توان از باتری کار بکشید شروع به تولید اسید سولفریک می کند، این اسید با گذشت زمان رسوب و جرم های سفید رنگ به وجود می آورد و سولفاته شدن باتری را در پی دارد.

وجود مخلوط آب و بخار

ترکیب آب و بخار آب با یکدیگر قطعا منجر به سولفاته شدن باتری می شود، به همین جهت همیشه باید حواستان باشد که در زمان های شست و شوی خودرو، محل باتری را خشک نمایید.

همچنین بخوانید: آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

پاک کردن سوبات باتری به کمک نوشابه

در ویدیو زیر می توانید یاد بگیرید که چگونه به کمک نوشابه می توان رسوبات موجود در سر باتری خودرو را از بین برد.

مراحل پاک کردن سولفاته از باتری ماشین

پاك كردن سولفاته باتری ماشین
مراحل تمیز کردن باتری خودرو

برای انجام این کار اولین کاری که باید انجام داد رعایت نکات ایمنی است، با توجه به این که باتری با برق در ارتباط است برای دست زدن به آن حتما باید نهایت دقت را به خرج داد.

علاوه بر آن باتری حاوی اسید هایی می باشد که نباید با پوست در تماس باشند.

به این منظور در ابتدا یک دستکش با کیفیت تهیه کنید و پس از آن عینک و ماسک را فراموش نکنید. بعد از آن که اطمنیان پیدا کردید که دست ها و صورتتان پوشیده شده است و هیچ گونه وسایل برقی در اطرافتان قرار ندارد می توانید ادامه مراحل را دنبال کنید.

مراحل انجام کار

ابتدا از آزاد شدن کابل منفی مطمئن شوید، سپس کابل مثبت را آزاد کنید. کابل منفی سیاه و کابل مثبت قرمز است. اگر کابل مثبت را اول دستکاری کنید، ممکن است خطر شوک داشته باشد.

سپس احتیاج به یک پارچه مرطوب دارید تا اگر بخشی از مواد بر روی باتری باقی ماند به کمک پارچه تمیز کنید.

پاک کردن سولفاته باتری به کمک جوش شیرین

برای انجام این کار یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کنید.

توجه کنید که مقدار جوش شیریم باید به اندازه ای باشد که قاشق به صورت کامل پر شود، با توجه به این موضوع که جوش شیرین در عمل کند است به تمیز شدن بیشتر باتری کمک می کند. اگر سرعت برایتان مهم است و می خواهید کار سریع تر پیش برود می توانید از آب گرم به جای آب سرد استفاده کنید.

نکته:

هرگز از موادی مثل قهوه، روغن و … استفاده نکنید زیرا ممکن است به درون موتور راه پیدا کنند و نه تنها فایده ای ندارند بلکه سبب زنگ زدگی و خوردگی فلز می شوند.

پس از آماده کردن محلول یک مسواک که دیگر لازمتان نمی شود را بردارید به آغشته به محلول کنید.

اگر می بینید که مسواک به خوبی آغشته به مواد نمی شود می توانید مقدار بسیار کمی از محلول را بر روی کابل بریزید، سپس به کمک مسواک همه جای باتری را فرچه بکشید تا باتری از رسوبات موجود پاک شود.

این عمل را تا جایی تکرار کنید که جوش شیرین هیچ واکنشی نشان ندهد.

در آخر اگر دیدی بخش هایی همچنان از رسوبات باقی مانده است می توانید به کمک یک پارچه تمیز نم دار آن ها را پا کنید.

فقط باید توجه داشته باشید که فشار زیادی به باتری وارد نکتید و پارچه شما خیلی خیس نباشد.

نحوه شستن کابل و بستن آن ها

به این منظور در ابتدا مقداری آب تمیز بر روی کابل ها اسپری کنید تا باقی مانده محلول قبلی پاک شود.

پس از آن یک حوله یا دستمال بردارید تا پرز های موجود بر سر باتری را پاک کند، زمانی که مطمئن شدید تمامی مایعات و پرز ها از روی باتری و سر باتری پاک شده است کار شما تمام است.

در آخر می توانید مقداری گربیس بردارید و بر قسمت های سرباتری بمالید، استفاده از آن سبب می شود امکان سولفاته شدن دوباره باتری تا حد زیادی کم شود.

کابل ها را مجدد وصل کنید، برای بستن برعکس دفعه قبل ابتدا کابل های مثبت را ببندید و سپس به سراغ کابل منفی بروید.

از یک آچار فرانسه استفاده کنید تا کابل ها را محکم کنید و در نهایت اگر باتری را دارای پوشش است آن را سر جای خود قرار دهید و کاپوت را ببندید.

به همین راحتی موفق شدید که باتری خودرو را تمیز کنید و طول عمر آن را بالا ببرید.

نکاه ضرروی پاک کردن سولفته باتری ماشین

بستن کابل های باتری
بستن کابل های باتری
  • به هیچ وجه با سیگار روشن این کار را انجام ندهید.
  • اگر تا کنون از این کار ها انجام نداده اید بهتر است خودتان این کار نکنید و از یک فرد ماهر بخواهید برای تمیز کردن باتری به شما کمک کند.
  • شما برای شستن سر باتری ها می توانید از فرچه سیمی یا مسواک ضخیم هم استفاده کنید.
  • بعد از پایان کار اگر خواستید باقی مانده مواد را با آب بشویید، دقت کنید که آب به درون باتری نفوذ نکند.
  • درنهایت هم به یاد داشته باشید که بعد از شستشو حتماً باید سر باتری ها را خشک و گریس کاری کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های پاک کردن سولفاته باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حامد
حامد
2 سال پیش

مرسی از مطلب فوق العاده جالبتون راستی باتری های ژل هم سولفات میشن؟

باتری برنا
باتری برنا
در جواب  حامد
2 سال پیش

ممنون از توجه شما. خیر باتری های ژلی به ندرت سولفاته می شوند

2
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری