آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟
4.5
(66)

باتری از قطعات مهم در سیسیتم برق خودرو می باشد که سلامت آن برای کاکرد صحیح ماشین لازم است، گاهی پیش می آید که شما متوجه می شوید باتری خودرو ضعیف شده است و یا ایرادی پیدا کرده است، در این میان راه حل چیست؟ آیا باتری ماشین قابل تعمیر است و یا باید برای تعویض آن اقدام کنید؟

در ادامه مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

باتری خودرو چیست و چه اهمیتی دارد؟

در خودرو های امروزی سیستم برقی دارای مدار های پیچیده استفاده می شود که انرژی مورد نیاز بخش های مختلف خودرو را تامین می کند، باتری اولین و اصلی ترین اجزا این بخش است. باتری ذخیزه کننده انرژی مورد نیاز خودرو است و منشا اصلی برای تامین برق مورد نیاز خودرو است.

باتری اتومبیل از مدل باتری های قابل شارژ است که در انواع مختلف با ولتاژ های متفاوت بسته به نیاز خودرو می باشد.

باطری از قطعات کم استهلاک و کم دردسر ماشین است که قابلیت کار در تمامی شرایط آب و هوایی را دارد. در هر حال طول عمر مفید باتری ها بین 2 تا 5 سال است که این موضوع بسته به نحوه استفاده شما دارد.

معمولا باتری ها پس از گذشت یک سال سولفاته می شوند، اما اگر رفتار درستی داشته باشید می توانید طول عمر باتری را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.

نکته مهم درباره باتری خودرو این است که بر سلامت سایر بخش ها تاثیر مستقیمی دارند و در صورت خوب کار نکردن آن، قطعات دیگر خودرو دچار مشکل می شوند.

وظایف باتری خودرو چیست؟

احیای باتری مرده
احیای باتری مرده

در خودرو هر زمان و هر جا که احتیاج به برق باشد پای باتری در میان است، بنابراین به صورت کلی باتری وظیفه دارد الکتربسیته مورد نیاز خودرو را تامین کند و این انرژی را از طریق دینام فراهم می کند. وظایف کلی باتری به صورت زیر است:

  • تامین انرژی لازم برای استارت خودرو، زمانی که ماشین خاموش است هیچ انرژی ذخیره شده ای در موتور وجود ندارد که به کمک آن بتوان احتراق لازم برای روشن شدن را فراهم کند، در این زمان باطری وظیفه تامین برق لازم برای استارت خودرو را بر عهده دارد.
  • چراغ های ماشین برای روشن شدن احتیاج به انرژی الکتریکی دارند، این انرژی معمولا به کمک دینام و باتری تهیه می شود.
  • یکی دیگر از قطعات برقی خودرو سیستم پخش می باشد که برای روشن شدن و اجرا احتیاج به انرژی الکتریکی دارند، این برق نیز از منبع باتری تامین می شود.
  • تهویه خودرو که شامل کولر و بخاری است نیز احتیاج به برق دارند و برق مورد نیاز آن ها به کمک باتری تامین می شود.

همه این موارد نشان از این دارد که باتری اهمیت بسیاری در خودرو دارد و انرژی لازم برای تمامی قطعات ماشین توسط این قطعه تامین می شود. در نتیجه لازم است که همواره به سلامت این قطعه توجه بسیاری داشته باشید و برای نگهداری صحیح از آن تمام دقت خود را به خرج دهید.

انواع باتری خودرو

انواع باتری های خودرو
انواع باتری های خودرو
  1. باتری های غیر سیلد یا اسیدی

این باتری ها که LM  نامید می شود به عنوان باتری های حساس شناخته شده اند و نیاز به مراقبت های بیشتری دارند، دلیل این موضوع این است که درون این باتری ها مایعی وجود دارد که شما باید به صورت مرتب سطح آن را چک کنید و در صورت کم شدن به آن بیفزایید تا عملکرد باتری دچار مشکل نشود.

این نوع از باتری ها بیشتر برای شرایط آب و هوایی گرم مناسب هستند، صفحات باتری های اسیدی از سرب و آلیاژ کلسیم تشکیل شده است و جزو باتری های نسبتا قدیمی می باشند که به دلیل هزینه پایینی که دارند بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. باتری های سیلد یا اتمی

این باتری ها که FM  نامیده می شوند احتیاج چندانی به مراقبت ندارند و دارای حساسیت کم تری هستند. باتری های اتمی نسبت به حالت اور شارژ یا شارژ بیش از حد دارای مقاومت بالایی هستند و سریع تر نیز شارژ می شوند.

باتری های اتمی دارای طول عمر بیشتری نسبت به باتری های اسیدی هستند. صفحات استفاده شده در این باتری از جنس سرب و تک آلیاژ هستند و تنها نقطه ضعف آن ها مربوط به وضعیت دشارژ عمیق است.

به همین دلیل اگر در این وضعیت قرار بگیرند از کار می افتند و احتیاج به تعویض دارند. دلیل این موضوع این است که در این باتری ها از اسید استفاده نمی شود و مواد فعال آن به صورت جامد و خشک هستند در نتیجه در مقابل دشارژ عمیق صفحات آن به سرعت ریزش می کنند و باتری دچار آسیب جدی می شوند.

آیا باتری خودرو قابل تعمیر است؟

خرابی باتری خودرو ها همواره یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبان ماشین است، وجود باتری سالم که دارای عملکرد مناسبی باشد برای خودرو بسیار ضروری است.

در این میان یکی از سوالاتی که صاحبان ماشین بسیار می پرسند این است که آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال در ابتدا باید وضعیت باتری را مشخص کنید، اگر باتری شما از نوع اتمی باشد روش هایی برای احیا و تعمیر آن وجود دارد، اما اگر باتری خودرو شما از مدل اسیدی باشد به دلیل این که باتری اسیدی تنها وابسته به مقدار آب باتری است و اگر به این موضوع رسیدگی نکنید تنها خالی می شود و ممکن است قابل تعمیر نباشد.

در زیر برای شما ویدیویی آماده کرده ایم که تماشای آن به شما کمک می کند کمی با روش تعمیر ماشین آشنا شوید.

ولتاژ مناسب تعمیر باتری اتمی خودرو

ولتاژ مناسب باتری خودرو
ولتاژ مناسب باتری خودرو

برای تعمیر باتری اتمی خودرو در ابتدا لازم است که سطح اسید باتری باتری به حد مناسبی برسانید، سطح فزیکی مایع درون باتری را می توانید از طریق سوراخ هایی که بر روی باتری وجود دارد بررسی و مشاهده کنید.

اگر سطح مایع یکی از سلول های باتری کم باشد باتری دچار مشکل می شود و شما باید آن را با ترکیب اسید تازه پر کنید؛ البته توجه داشته باشید که هیچگاه برای باتری از آب معمولی استفاده نکیند زیرا ممکن است به سلول های مرده باتری آسیب بزنید.

برای تعمیر باتری اتمی باید در ابتدا آن را به صروت کامل دشارژ کنید، برای این کار از یک لامپ 12 ولت استفاده کنید.

در چه صورت می توان باتری اتمی را تعمیر کرد؟

اگر مدل باتری که شما استفاده می کنید از نوع اتمی باشد ممکن است تنها در صورت بروز حوادث آسیب ببنید، برای تعمیر این باتری باید به صورت اصولی استفاده کنید و لازم است که کار های قوانینی را رعایت کنید و حتی پیشنهاد می شود که در صورت امکان از درپوش های آن استفاده نکنید.

در صورتی که باتری شما دارای گارانتی باشد می توانید باتری اتمی را برای گارانتی به پیش نمایندگی ها ببرید و اگر نیاز است که سرپوش باتری برداشته شود این کار توسط یک شخص ماهر انجام شود.

فرآیند ساخت باتری های اتمی به این صورت که مایع و آب درون باتری امکام تخلیه را ندارد و این موضوع باعث شده است که باتری دارای آب کافی باشد به همین دلیل می تواند برای مدت زمان طولانی شارژ نگه دارد.

امروزه استفاده از باتری های اتمی رواج بسیاری پیدا کرده است و با توجه به طول عمر مناسبی که دارند خراب شدن آن ها کم پیش می آید.

آیا باتری اتمی قابل تعمیر است؟

تعمیر باتری اتمی ماشین
تعمیر باتری اتمی ماشین

توجه داشته باشبد که باتری اتمی قابل تعمیر است ولی بهتر است این کار را تست نکنید.

باتری های اتمی به صورت عمومی خرابی بسیار کمی دارند و تنها ممکن است در صورت ضربه و حوادث دچار آسیب شوند. به صورت کلی پبشنهاد شده است که باتری های اتمی را تعمیر نکنید و تحت هیچ عنوان درپوش آن ها را بر ندارید.

اگر اگر تصمیم داشتید که باتری اتمی ماشین را تعمیر کنید بهتر است این کار توسط گارانتی و شخص نمایندگی انجام شود.

دلایل و روش های تعمیر باتری ماشین خراب

چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم
چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم

خرابی باتری ماشین به دو عامل اصلی بستگی دارد، اول سولفاته شدن صفحات باتری و دوم قطع شدن داخلی صفحات باتری.

اگر علت خرابی ماشین مربوط به قطع شدن صفحات داخلی باتری باشد کاری برای آن نمی توانید انجام دهید و قابلیت تعمیر را ندارد، اگر عاگر علت این موضوع مربوط به سولفاته شدن باتری ماشین باشد به دلیل کارکرد زیاد باتری ایجاد شده است و می توانید با انجام چندین روش برای این موضوع اقدام کنید.

روش اول برای تعمیر باتری ماشین

بعضی اوقات استارت نزدن خودرو و ضعیف شدن باطری پایین آمدن غلظت اسید باطری است. اگر باتری شما اسیدی است ابتدا شش عدد درب باطری، را باز کنید پس از آن اسید باتری را کلا تخلیه کنید. مراقب باشید تا اسید کاملا تخلیه شود پس از انجام این کار آب مقطر را همراه با جوش شیرین مخلوط کرده و آن را داخل باتری بریزید سپس به مدت 60 دقیقه صبر کرده و مجددا باتری را تخلیه کنید.

روش دوم تعمیر و احیای باتری مرده

در این روش در ابتدا باید یک مصرف کننده برق مانند یک لامپ را به باتری متصل کنید تا روشن شود و سپس زمانی که برق درون باتری به صورت کامل تخلیه شد و ولتاژ آن به صفر رسید، باتری را برای مدت 24 ساعت زیر شارژ بگذارید.

البته نباید اجازه دهید که باتری ماشین خیلی داغ شود، با دست زدن به بدنه باتری می توانید متوجه این موضوع شوید، اگر احساس کردید که خیلی داغ شده است فورا شارژ باتری را خاموش کنید تا باتری خنک شود.

روش سوم برای تعمیر باطری خودرو

روش دیگری که برای تعمیر باتری های اتمی و اسیدی می توانید استفاده کتید به کمک آن باتری را احیا کنید استفاده از نوعی نمک با عنوان منیزیم سولفات است.

البته توجه داشته باشید که روش هایی که برای احیا و تعمیر باتری انجام می شود به صورت صد در صد نمی باشد و حتی امکان آن وجود دارد که از آن ها نتیجه نگیرید.

اما به هر حال این روش ها موثر هستند و انجام دادن آن ها ضرری برای شما ندارند و تا 80 درصد مواقع برایتان پاسخ مثبت می دهد.

اما همان طور که گفیتم این روش ها برای باتری های جواب می دهند که صفحات آن ها قطع نشده باشد و فقط سولفاته شده باشند.

اگر در صورت بررسی متوجه شدید که از صفحات درون باتری شما قطع شده است تنها راه حلی که برایتان باقی مانده است تعویض باتری می باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم پاسخ شما را درباره آیا باتری ماشین قابل تعمیر است به خوبی بدهیم و به نتایج مثبتی رسیده باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
فرهاد
فرهاد
2 سال پیش

ممنون از مطلب خوبتون از آیا شارژ کردن باتری ماشین با باتری به باتری عمر باتری را کم می کنه؟

1
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری