نحوه اتصال کابل های جامپر

نحوه اتصال کابل های جامپر
4.8
(252)

نحوه اتصال کابل های جامپر چگونه است؟ این سوالی است که اگر باتری خودرو شما خالی شود و بخواهید باتری به باتری انجام دهید برایتان ایجاد می شود.

با توجه به این که باطری به باطری موضوع رایجی است که هر راننده خودرویی حداقل یک بار ان را تجربه می کند بنابراین بسیار مهم است که با کابل ها جامپر و چگونگی اتصال آن ها آشنا باشید. در این مقاله نیز ما به شما آموزش می دهیم که در زمان باتری به باتری خودرو چگونه از کابل های جامپر و کابل های باتری به باتری استفاده نمایید. پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه برنا باتری باشید.

آموزش باتری به باتری و مراحل آن

نحوه اتصال کابل ها در باتری به باتری
نحوه اتصال کابل ها در باتری به باتری

نحوه پارک کردن خودرو ها

وسایل نقلیه را طوری پارک کنید که باتری ها نزدیک یکدیگر باشند، وسیله نقلیه که دارای باتری سالم می باشد، که همان خودروی اهداکننده است، به سمت وسیله نقلیه با باتری خاموش برانید و آن ها را در نزدکی یکدیگر قرار دهید.

با توجه به اینکه محل قرار گیری باتری ماشین عموما در داخل کاپوت می باشد، بنابراین نحوه پارک شما باید به صورتی باشد که کاپوت این دو خودرو کنار هم باشد. البته دقت داشته باشید که خودرو ها نباید تماس مستقیمی با یکدیگر داشته باشند، این که چه مقدار فاصله داشته باشند بنابر طول کابل جامپر مشخص می شود.

در صورتی که نمی توانید محل باتری را پیدا کنید می توانید از دفترچه راهنمای خودرو استفاده نمایید، در دفترچه به صورت دقیق محل قرار گیری باطری مشخص شده است.

کشیدن ترمز دستی در هر دو خودرو

ترمز دستی هر دو خودرو را بگیرید و بالا بکشید، ترمز دستی تضمین می کند که خودروها در جای خود در هنگام پرش باتری باقی می مانند، اگر ماشین شما از دسته دنده استفاده می کند. ماشین را به “P” یا “پارک” تغییر دهید تا ترمز درگیر شود؛ تنظیم خودرو روی “N” یا “Neutral” نیز از غلتیدن آن جلوگیری می کند. اگر ماشین شما دارای گیربکس دستی است، آن را در حالت خنثی قرار دهید، سپس ترمز اضطراری را فشار دهید.

خاموش کردن خودرو

ماشین ها را خاموش کنید و کلیدها را بردارید، همچنین مطمئن شوید که ماشین اهدا کننده کاملاً خاموش است، یکی از راه های مطمئن شدن این است که باید صدای خاموش شدن موتور را بشنوید و می توانید رادیو را تست کنید تا ببینید که هیچ برقی به آن نمی رسد.

رعایت نکات ایمنی

در زمان کار با باتری بسیار مهم است که نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید.

  • هیچ گونه شی فلزی در اطراف ماشین و باطری قرار ندهید.
  • حتما برای دست زدن به باتری از دستکش استفاده نمایید.
  • به قسمت های فلزی کابل جامپر دست ندهید و برای بستن یا باز کردن آن از قسمت های پلاستیکی استفاده کنید.
  • استفاده از عینک را فراموش نکنید.

 بررسی وضعیت باتری هر دو خودرو

باتری ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ولتاژ یکسانی دارند، به این منظور باید روی بدنه باطری را بررسی نمایید، میزان ولتاژ معمولاً روی یک برچسب سفید یا زرد در بالای باتری چاپ می شود. برای این که باتری به باتری به خوبی انجام شود باتری زنده باید با باتری مرده مطابقت داشته باشد در غیر این صورت می تواند جریان خطرناکی را ارسال کند که سیستم های خودرو را می سوزاند.

  • باتری هایی با ولتاژهای مشابه هم اندازه خواهند بود. با این حال، برای جلوگیری از آسیب احتمالی، به دنبال ولتاژ روی برچسب باشید.
  • اگر در مورد ولتاژ باتری سالم مطمئن نیستید، در صورت امکان از خطر اجتناب کنید، سعی کنید باتری اهداکننده دیگری پیدا کنید یا از یک بسته باتری قابل شارژ استفاده کنید.

همچنین بخوانید: علائم خالی شدن باتری ماشین

پیدا کردن پایانه های باتری

پایانه های باتری
پایانه های باتری

پایانه های مثبت و منفی باتری را در هر خودرو پیدا کنید، کابل های منتهی به ترمینال مثبت تقریبا همیشه قرمز هستند و کابل های ترمینال منفی مشکی هستند، اگر مطمئن نیستید، باتری یک علامت “+” و “-” روی آن خواهد داشت که به ترتیب پایانه های مثبت و منفی را نشان می دهد، کابل های قرمز به ترمینال “+” و کابل های مشکی به ترمینال “-” منتهی می شوند.

قبل از انجام عمل باتری به باتری وضعیت پایانه های باتری را بررسی کنید، معمولا اگر مدتی از نصب باتری گذشته باشد بر روی سرباتری ها مواد پودری سفید یا آبی رنگی قرار دارد که آن ها سولفات گفته می شود.

بسیار مهم است که شما تمامی آن مواد را از روی پایانه ها پاک کنید، زیرا وجود آن میزان انرژی باتری را کم می کند و مانع از آن می شوند که ولتاژ به خوبی بین باتری و سایر قطعات منتقل شود.

برای پاک کردن آن ها می توانید از مقداری جوش شیرین و یک پارچه تمیز استفاده نمایید.

اتصال کابل های جامپر قرمز رنگ

گیره های کابل جامپر را با قرار دادن آنها روی زمین جدا کنید، کابل ها را صاف روی زمین قرار دهید و آنها را بین 2 ماشین دراز کنید. گیره ها را طوری حرکت دهید که با یکدیگر تماس نداشته باشند. هر گونه تماس تصادفی می تواند باعث اتصال کوتاه سیستم الکتریکی خودرو شما شود.

یک گیره قرمز را به قطب مثبت باتری مرده ببندید، همانطور که گیره را به سمت ماشین می آورید، بقیه کابل جامپر را روی زمین بگذارید تا برخوردی ایجاد نشود. قبل از وصل کردن گیره، برچسب های “+” و “-” روی باتری را دوباره بررسی کنید. گیره را فشار دهید تا باز شود، سپس آن را محکم در اطراف ترمینال فلزی قرار دهید.

سپس همن کار را برای جهت دیگر انجام دهید؛ گیره قرمز دیگر را روی ترمینال مثبت باتری اهدا کننده محکم کنید.

  • در صورتی که بر روی باتری پوشش پلاستیکی قرار دارد آن را قبل از اتصال جدا نمایید.

برای درک بیشتر چگونگی انجام این کار پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید.

اتصال کابل های مشکی رنگ

نحوه اتصال کابل ها
نحوه اتصال کابل ها

یک طرف گیره مشکی رنگ را به ترمینال منفی باتری اهدا کننده وصل کنید. توجه داشته باشید که هیچ گونه اتصالی و برخوردی با کابل قرمز رنگ نداشته باشند زیرا ممکن است کار شما دچار مشکل شود.

  • اگر متوجه شدید که گیره ها را به اشتباه متصل کرده اید قبل از این که خودرو ها استارت بخورد می توانید آن ها را با احتیاط جدا کنید و مجدد وصل کنید.

طرف دیگر کابل جامپر مشکی رنگ را به یک سطح فلزی رنگ نشده در ماشین ببندید، دقت کنید گیره مشکی به ترمینال باتری وصل نمی شود. در عوض، نقطه ای مانند پیچ ​​تمیز را در بلوک موتور پیدا کنید و به آن متصل نمایید. همچنین می توانید گیره را روی قسمتی از بدنه خودرو که رنگ نشده در زیر کاپوت قرار دهید.

  • از اتصال گیره مشکی رنگ کابل به قطب منفی باتری اجتناب کنید، زیرا ممکن است جرقه ای ایجاد شود و در جربان آن بخار هیدروژن آزاد شود.
  • برای پیدا کردن سطح فلزی لازم نیست که خیلی دور شوید، حتی یک پیچ هم مناسب است، نکته ای که مهم است سالم بودن و رنگ نشدن آن است.
  • اطمینان پیدا کنید که کابل های جامپر آویزان نمی باشند.

روشن کردن ماشین دارای باتری سالم

وسیله نقلیه اهداکننده را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه در حالت بیکار بماند، همچنین لازم است که برای روشن کردن موتور از کلید استارت استفاده کنید.

در صورتی که سیستم های الکتریکی مثل رادیو یا چراغ ها در خودرو شما روشن است حتما آن ها را خاموش نمایید تا انرژی از باتری دریافت نشود.

یک تا دو دقیقه به ماشین اهدا کننده اجازه دهید تا روشن باشد، پس از این مدت می توانید به سراغ خودرو خود بروید.

توجه داشته باشید که این زمان ثابت نمی باشد، زیرا بسته به شرایط باتری ممکن است زمان بیشتری احتیاج شود.

همچنین اگر می خواهید ولتاژ بیشتری به باتری منتقل شود می توانید از راننده ماشین اهدا کننده بخواهید تا پای خود را بر روی گاز فشار دهید تا دور موتور بالاتر بروید. این گونه ولتاژ بیشتری به باتری ماشین شما منتقل می شود.

روشن کردن ماشین خود

موتور ماشین مرده را روشن کنید، کلید را در استارت بچرخانید تا ماشین فعال شود، بلافاصله، سیستم های الکتریکی باید فعال شوند، اگر چراغ‌ها، رادیو یا سایر اجزای الکتریکی روشن نمی‌شوند، ممکن است لازم باشد به باتری زمان بیشتری بدهید. ماشین را خاموش کنید، مطمئن شوید که کابل‌ها به درستی وصل شده‌اند، و سپس مجدد امتحان کنید.

در صورتی که پس از چندین بار تلاش همچنان خودرو شما روشن نشد احتمالا مشکل ماشین شما جدی است و یا مربوط به باتری نمی شود.
اگر چراغ ماشین روشن شود اما موتور روشن نشود، باتری مشکلی ندارد و ایراد در دینام یا فیوز می باشد.

نحوه جدا کردن کابل های جامپر

نحوه جدا کردن کابل های جامپر
نحوه جدا کردن کابل های جامپر

کابل های جامپر را به صورت معکوس جدا کنید و با گیره های سیاه شروع کنید. کابل ها را دقیقاً به ترتیب مخالف قبلی جدا کنید، به این صورت که با کابل جامپر منفی که به یک جزء فلزی وصل کرده اید، شروع کنید، گیره سیاه و به دنبال آن گیره قرمز روی باتری اهداکننده را بردارید. کار را با برداشتن گیره قرمز روی باتری تازه شارژ شده تمام کنید.

دقت داشته باشید که نباید پس از باتری به باتری ماشین خود را خاموش نمایید زیرا دوباره برای روشن کردن به مشکل بر می خورید، بهتر است به مدت 20 دقیقه با آن رانندگی کنید تا کمی شارژ شود.

پیشنهاد ما این است که پس از روشن ماشین به یک مکانیکی خودرو مراجعه کنید تا وضعیت باتری را بررسی نماید، زیرا ممکن است دوباره این شرایط برای شما تکرار شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با باتری به باتری و نحوه اتصال کابل های جامپر آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری