علائم خالی شدن باتری ماشین

علائم خالی شدن باتری ماشین
4.7
(122)

باتری یکی از بخش های مهم در خودرو می باشد که عملکرد اجزای الکتریکی خودرو وابسته به آن می باشد، در صورتی که مشکلی برای باطری ایجاد شود سایر قسمت های ماشین نیز با مشکل روبرو می شوند، از این رو لازم است که قبل از اینکه باتری خراب شود و از کار بیفتد آن را تعویض نمایید، اما چگونه می توان متوجه شد که زمان تعویض باتری خودرو کی می باشد؟ برای فهمیدن این موضوع شما باید علائم خالی شدن باتری ماشین را بلد باشید تا در صورت مشاهده کردن این علائم اقدام به تعویض باتری نمایید.

در ادامه این مقاله از برنا باتری به توضبح نشانه ها و علائم خالی شدن باتری ماشین می پردازیم، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علائم خالی شدن باتری ماشین چه می باشد؟

نشانه های تمام شدن باطری ماشین
نشانه های تمام شدن باطری ماشین

حتما برای شما هم پیش آمده است که به سراغ خودرو خود می روید و استارت می زنید اما متوجه می شوید که خودرو روشن نمی شود و استارت آن ضعیف است! و یا در حال رانندگی هستید و ناگهان چراغ های خودرو یا سیستم پخش ماشین ضعیف می شوند؛ این موضوعات به این دلیل است که باتری خودرو شما خالی شده است و باید آن را تعویض نمایید، اما همان طور که اشاره کردیم باطری ماشین به ناگهان خالی نمی شود و معمولا در ابتدا علائمی و نشانه هایی از آن مشخص می شود که به این معنا است که باتری ماشین در حال ضعیف شدن می باشد.

در صورتی که شما این علائم را به موقع متوجه شوید و با آن ها آشنا باشید می توانید قبل از خالی شدن باتری ماشین و از کار افتادن آن اقدام به تعویض باتری نمایید، اما در صورتی که متوجه این علائم نشوید به ناگهان متوجه می شوید که باتری خودرو خوابیده است و ممکن است در خیابان گیر کنید.

استارت نخوردن خودرو

ستارت نخوردن ماشین از علائم خالی شدن باتری ماشین
ستارت نخوردن ماشین از علائم خالی شدن باتری ماشین

اولین و مهم ترین نشانه ای که مشخص می کند باتری خودرو شما در حال خالی شدن می باشد این است که سوییچ را درون خودرو می چرخانید و سعی می کنیم ماشین را روشن کنید اما متوجه می شوید که خودرو همانند همیشه استارت نمی خورد. بعنی: یا برق پشت آمپر نمی آید و یا خودرو کاملا روشن نمی شود.

با توجه به این که مسئول اصلی برای تامین برق مورد نیاز استارت خودرو باتری می باشد، به همین دلیل روشن نشدن خودرو تنها مربوط به این قطعه می باشد.

البته استارت نخوردن خودرو همیشه به این معنی نمی باشد که باتری احتیاج به تعویض دارد، گاهی ممکن است سرباتری ها شل شده باشند و گاهی نیز ماشین برق دزدی داشته و …

به هر حال مسئله ای که وجود دارد این است که مشکلی در باتری ایجاد شده است.

روشن نشدن چراغ پشت کیلومتر شمار

یکی دیگر از علائم خالی شدن باتری ماشین این می باشد که چراغ های پشت کیلومتر شمار روشن نمی شوند. با توجه به این که چراغ های خودرو برق مورد نیاز خود را توسط باتری تامین می کنند بنابراین این موضوع نشان از مشکل در باتری دارد.

منظم روشن نشدن باتری خودرو

برخی از رانندگان این شرایط را تجربه می کنند که باتری خودرو یک روز روشن می شود و روز دیگر روشن نمی شود، این موضوع دلیلی قطحی بر این شرایط است که باتری دچار مشکل شده است و باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

تغییر علامت باتری ماشین

علامت باتری ماشین
علامت باتری ماشین

معمولا برخی از باتری های خودرو به این صورت می باشند که یک نشانگر بر روی آن ها وجود دارد که مشخص می کند باتری در چه وضعیتی قرار دارد، در صورتی که باتری خودرو شما از این مدل می باشد می توانید هر چند وقتی یکبار آن را بررسی نمایید، در صورتی که رنگ این نشانگر سبز باشد به این معنی است که باتری در وضعیت مناسبی قرار دارد، اگر رنگ نشانگر باتری زرد یا قرمز باشد به این معنی است که مشکلی در باتری وجود دارد و یا پایان عمر باتری خودرو نزدیک است.

در این شرایط بهتر است که در ابتدا میزان ولتاژ باتری را بررسی نمایید و در صورتی که متوجه شدید مشکل آن جدی است برای تعویض اقدام نمایید.

تغییر در شکل ظاهری باتری

تمامی باتری ها دارای ظاهر استانداری می باشند، عموما آن ها به صورت مستطیل شکل و بدون هیچ گونه برآمدگی می باشند، اما مسئله ای که وجود دارد این است که گاهی ظاهر باتری به دلایل مختلف دچار مشکل می شود و تغییراتی بر روی آن ایجاد می شود؛ یکی از دلایل این تغییرات مربوط به گرما می باشد، گرما می تواند سبب ایجاد برآمدگی بر روی باتری و خرابی آن شود.

بنابراین پیشنهاد می کنیم هر چند وقتی یک بار باطری خودرو را بررسی نمایید تا در صورتی که تغییری در ظاهر آن ایجاد شده است متوجه آن بشوید.

سولفاته شدن سر باتری های خودرو

یکی از مشکلات رایجی که برای باتری خودرو ایجاد می شود این است که سرباتری دچار سولفاته شدن می شوند. یعنی در قسمت های سرباتری ماشین مواد پودری سفید رنگی ایجاد می شوند. این پودر های سفید رنگ سبب می شوند که اتصالات در میان باتری به خوبی ایجاد نشود و در نتیجه باتری ضعیف شود.

بهترین کار این است که هر چند ماهی یک بار کاپوت خودرو را بالا بزنید و وضعیت باتری را بررسی کنید، در صورتی که مشاهده کردید بر روی سرباتری ها سولفات ایجاد شده است، باید هرچه سریع تر برای پاک کردن آن ها اقدام نمایید زیرا در صورتی که مدت طولانی تری بر روی باتری باقی بمانند سفت می شوند و پاک کردن آن ها سخت تر می شود. برای پاک کردن  سلولفاته باتری خودرو و این مواد نیز در صورتی که عجله داشته باشید می توانید از آب جوش استفاده نمایید و در صورتی که وقت کافی دارید بهتر است از نشاسته استفاده نمایید.

استارت نخوردن خودرو در هوای سرد

این موضوع را خیلی نمی توان از علائم خالی شدن باتری ماشین حساب کرد اما باز هم اگر باتری خودرو سالم باشد نباید این اتفاق رخ بدهد، اگر هوا زیر صفر باشد و ماشین شما به سختی استارت بخورد کمی طبیعی است و مشکلی است که برای همه پیش می آید، اما اگر هوا چندان سرد نیست و باز هم با مشکل استارت سخت خودرو روبرو می شوید به این معنی است که باتری شما دچار مشکل شده است.

بیشتر بدانید: نگهداری باتری ماشین در زمستان

انصال باتری به باتری

معمولا گاهی به دلیل برق دزدی هایی که از خودرو می شود پیش می آید که در جاده باتری ماشین تمام شود و احتیاج به شارژ مجدد داشته باشد، در این شرایط باتری ماشین خراب نشده است تنها شارژ آن تمام می شود که یا باید با استفاده از شارژر باتری آن را شارژ نمود و یا از روش باتری به باتری استفاده کرد. اگر سالی یک بار این اتفاق برای شما پیش بیایید طبیعی است و مسئله ای نیست، اما اگر ماهی یکبار مجبور به باتری به باتری باشید به این معنی است که باتری شما دارای مشکل است و یکی از علائم خالی شدن باتری ماشین می باشد.

دیگر علائم خالی شدن باتری ماشین

علاوه بر موارد بالا که در مورد آن ها توضیح دادیم، برخی علائم دیگر وجود دارد که در صورت مشاهده کردن آن ها باید به فکر تعویض باطری خودرو باشید.

  • قبل از این که موتور روشن شود، هیچ یک از برق های ماشین روشن نمی شود.
  • در ماه بیشتر از یک بار شارژ باتری تمام می شود.
  • در روز های سرد خودرو به سختی روشن می شود.
  • در زمان های رانندگی رادیو و ضبط خودرو خاموش می شوند.
  • خراب شدن چراغ آلترناتور.
  • احساس بوی بد از درون باتری.
  • خالی شدن آب باطری ماشین.

عمر باتری ها چه قدر است؟

عمر باتری ماشین
عمر باتری ماشین

در خصوص این موضوع هیچ گاه نمی توان پاسخ دقیقی را بیان کرد، عمر باتری خودرو موضوعی است که به خود راننده و صاحب خودرو بستگی دارد، اگر شما به صورت دقیق از باتری مراقبت کنید قطعا زمان بیشتری برای شما کارایی دارد، اما اگر در مصرف باتری دقت نداشته باشید میزان کارایی باتری کم تر می شود.

علاوه بر این مورد مدل باتری، کیفیت باتری و شرکت سازنده نیز در خصوص این موضوع تاثیرگذار هستند.

معمولا باتری های اتمی بیشتر از باتری های اسیدی کارایی دارند و حتی تا 5 سال هم می توان از آن ها استفاده کرد، اما اگر باتری خودرو شما از مدل های اسیدی باشد در بهترین حالت 3 سال برای شما کار می کند.

اما اگر خیلی در مورد عمر باتری ماشین خود کنجکاو هستید می توانید بدنه باتری را بررسی کنید، معمولا بر روی مشخصات باتری سال ساخت باتری ذکر می شود و در کنار آن حدود طول عمر باتری نیز نوشته می شود.

برای جلوگیری از خرابی باتری خودرو چه کارهایی باید انجام داد؟

جلوگیری از خرابی باتری خودرو
جلوگیری از خرابی باتری خودرو
  • از رانندگی در مسافت های کوتاه خودداری کنید.
  • هنگام استارت زدن کلاچ را بگیرید.
  • در زمان خروج از ماشین وسایل برقی را حتما خاموش کنید.
  • باتری را به صورت مرتب چک کنید.
  • باطری را تمیز و خنک نگه دارید.
  • از تجهیزات الکتریکی کم تر استفاده کنید.
  • خودرو را به صورت مرتب سرویس کنید.

زمان تعویض باطری خودرو

چه موقع باید باتری ماشین را تعویض کرد
چه موقع باید باتری ماشین را تعویض کرد

به صورت کلی هر وقت علائم خالی شدن باتری ماشین را مشاهده کردید باید تست خرابی باتری خودرو انجام دهید. در صورتی که علت خالی شدن باتری ماشین مربوط به موارد جزئی باشد می توانید آن را تعمیر نمایید؛ اما اگر خالی شدن باتری ماشین مربوط به مشکلات جدی تر باشد باید برای تعویض باتری خودرو اقدام نمایید.

معمولا هر 3 تا 4 سال یکبار شما باید برای تعویض باتری خودرو اقدام کنید، زیرا پس از گذشتن از این بازه زمانی کارایی باتری کم تر می شود و دیگر انرژی اولیه خود را ندارد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شمارا به خوبی با علائم خالی شدن باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری