علت چشمک زدن چراغ دینام

علت چشمک زدن چراغ دینام
3.8
(199)

آیا تا به حال به چراغ دینام یا باتری بر روی صفحه کیلومتر خودرو دقت کرده اید؟ کاربرد این چراغ چه می باشد و روشن یا خاموش بودن آن نشانه چیست؟ علت چشمک زدن چراغ دینام چه می باشد و چگونه می توان آن را خاموش کرد؟

علت چشمک زدن چراغ دینام
علت چشمک زدن چراغ دینام

برای دریافت پاسخ تمامی سوالات خود تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چراغ های هشدار دهنده آمپر خودرو چگونه کار می کنند؟

از سال 1996 آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا تمامی خودرو سازان را ملزم به این کرد که در خودرو هایشان از سیستمی استفاده نمایند که عیب های وارد شده را بر روی داشبورد نمایش دهد.

اساس کار این سیستم به این صورت بود که در نقاط مهم خودرو سنسور های قرار داده می شود و عملکرد آن بخش را زیر نظر دارند، هر زمان که این سنسور های تشخیص دهند مشکلی در آن قسمت ایجاد شده است و وظایف تعریف شده را به درستی انجام نمی دهد، چراغی بر روی داشبورد خودرو روشن می شود و نشان از خراب شدن آن قسمت دارد.

اساس کار این بخش شبیه به فیوز خانه است، زمانی که در خانه مشکل برقی ایجاد می شود فیوز به صورت خودکار برق را قطع می کند، این سیستم نیز به همان صورت است با این تفاوت که آن بخش را قطع نمی کند بلکه از طریق چراغ های موجود بر روی آمپر وضعیت را به راننده اطلاع می دهد.

به همین طریق راننده یا تعمیر با کمک چراغ روشن شده متوجه می شوند که کدام بخش از خودرو دارای مشکل است.

آیا روشن شدن چراغ ها همیشه به معنای بروز مشکل است؟

روشن شدن چراغ های امپر
روشن شدن چراغ های امپر

چراغ های موتور دارای انواع مختلفی هستند که در شرایط متفاوتی روشن می شوند، بسته به این که خودرو شما دارای چه مدلی باشد مشخص می شود که این سنسور ها تا چه اندازه با دقت هستند.

اما به صورت کلی در تمامی خودرو ها چراغ های هشدار دهنده بی دلیل روشن نمی شوند و در 90 درصد مواقع روشن شدن آن ها نشان از این دارد که مشکلی به وجود آمده است.

اما همان طور که می دانید چندین چراغ وجود دارد که تنها در زمانی که شما خودرو را استارت می زنید در لحظات اولیه مشخص می شود و پس از آن خاموش می شوند.

در زمان روشن شدن هر یک از آن باید ببنید که آن چراغ مربوط به کدام بخش از خودرو می شود، متداول ترین چراغی که در خودرو ها روشن می شود ویا در حالت چشمک زن قرار می یگرد چراغ چک است، این چراغ به رنگ زرد یا نارنجی است و بیشتر از سایر چرغ ها احتمال روشن شدنش وجود دارد.

همیشه روشن شدن چراغ ها به معنای مشکل جدی نمی باشد و اگر شما در لحظات اولیه متوجه آن شوید و به تعمیرگاه مراجعه کنید احتمالا به راحتی حل می شود و چراغ خاموش می شود. اما اگر توجهی به آن نداشته باشید احتمال بروز مشکلات جدی تر وجود دارد.

این توضیحات را بیان کردیم تا شما کمی پیش زمینه برای مطالعه ادامه مقاله داشته باشبد، زیرا همان طور که در ابتدا گفتیم چراغی که ما قصد بررسی آن را چراغ باتری یا دینام است.

چراغ دینام

دلیل روشن شدن چراغ دینام در خودرو
دلیل روشن شدن چراغ دینام در خودرو

همان طور که اشاره کردیم بر روی صفحه کلید تمامی خودرو چراغ های هشدار دنده ای وجود دارد، اما یکی از آن چراغ ها مربوط به باتری یا دینام ایست که علامت آن شبیه به باتری می باشد و با عبارت “ALT” یا “GEN” را نشان می‌دهد که هر دوی آن ها به معنای دینام است.

بسیاری از افراد زمانی که این چراغ روشن می شود تصور می کنند مشکلی در باتری خودرو ایجاد شده است و اهمیتی نمی دهند یا رسیدگی را به زمان های بعد موکول می کنند.

اما باید بگوییم که باتری تنها دلیل روشن شدن این چراغ نیست و دلالی دیگری نیز دارد.

این چراغ ها به کامیپوتر مرکزی خودرو متصل هستند و این سیستم با کمک سنسور هایی که دارد ولتاژ دینام را بررسی می کند ، در صورتی که ولتاژ خروجی دینام از مقدار تعیین شده بالا تر برود و یا پایین تر باشد، سیستم متوجه می شود  و با روشن کردن چراغ دینام خودرو وضعیت را گزارش می دهد.

آموزش تست باتری ماشین

چرا گاهی چراغ دینام به صورت چشمک زن است؟

علت چشمک زدن چراغ دینام این است که در زمان های اولیه که مشکل ایجاد شده است چراغ چشمک زن است، یعنی برای چند ثانیه روشن می شود و سپس خاموش می شود، این موضوع فقط مربوط به زمان های اولیه خرابی است و اگر به آن اهمیت ندهید به صورت ثابت روشن می ماند.

البته در برخی از خودرو ها ممکن است بی دلیل هم روشن شود! منظور از بی دلیل یعنی مربوط به خرابی نشود، با روشن کردن لوازم برقی خودرو برای چند ثانیه روشن شود و یا در زمان استفاده از برف پاک کن روشن شود. در این صورت بهتر است وسایل برقی را خاموش کنید و به راهتان ادامه دهید زیرا مسئله نگران کننده ای نیست.

برق خروجی اکثر دینام ها بین 13 تا 14.5 است و به این صورت طراحی شده اند که میزان برق خروجی برای همیشه در همین سطح باقی بماند. زمانی که وسایل برقی خودرو را مانند چراغ ها، برف پاک کن، سیستم پخش، رادیو، گرم کن و سرد کن صندلی و… را روشن می کنید فشار بیشتری به دینام وارد می شود و برای تامین کردن برق مورد نیاز این قطعات بیشتر کار می کند.

 در صورتی که دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژی بیش از حد از آن خواسته شود، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایین‌تر برود و در نهایت منجر به روشن شدن چراغ بشود.

خرابی دینام خودرو چه ضرری دارد؟

خرابی دینام
خرابی دینام

به صورت کلی برق خودرو به کمک باتری و دینام تامین می شود و هر دوی آن ها اهمیت ویژه ای در سیستم برق خودرو دارند، در زمان هایی که ماشین خاموش است برق مورد نیاز اجزا آن به کمک باتری تامین می شود و پس از استارت خودرو و روشن شدن این وظیفه بر عهده دینام است.

علاوه بر آن دینام باید باتری را شارژ نماید تا انرژی لازم برای استفاده های بعدی را به دست آورد.

در صورتی که مشکلی در دینام ایجاد شود و کارایی آن پایین بیاید، دستگاه های برقی خودرو هم نمی توانند به درستی کار کنند و در عمکلرد آن ها اختلال ایجاد می شود، به طور مثال نور چراغ های ماشین ضعیف می شود و …

به همین جهت لازم است که همیشه دینام و باتری در بهترین وضعیت باشند زیرا ایجاد مشکل در هر یک از آن ها یعنی اختلال در تمامی قسمت های برقی خودرو.

علت چشمک زدن چراغ دینام یا روشن شدن آن

مشکل در باتری

ایراد در باتری خودرو
ایراد در باتری خودرو

یکی از شایع دلایلی که باعث روشن شدن این چراغ می شود باتری است، اگر جریان برق نتواند به خوبی بین باتری منتقل شود چراغ باتری روشن می شود. این وضعیت معمولا به دلیل شل شدن بست های باتری خودرو است.

در مواردی بسیار نادر ممکن است رسوب سطح باتری بسیاز زیاد شده باشد و عبور جریان الکتریکی از آن به درستی انجام نشود.

پیشنهاد می کنیم در زمان روشن شدن این چراغ کاپوت را باز کنید و باتری خودرو را بررسی کنید تا اگر ایراد از این قسمت است سریعا به آن رسیدگی کنید.

اختلال در دینام

زمانی که خودرو روشن می شود فعالیت دینام شروع می شود و با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی برق خودرو را تامین می کند. این انرژی مستقیما به باتری هدایت می شود و در نتیجه باعث شارژ شدن باطری می شود. هرگونه اشکال در این مسیر، باعث قطع شدن جریان دینام به باطری شده و سبب روشن شدن چراغ باطری می گردد.

در مسیر بین دینام و باتری یک سیم قرار دارد که انتقال انرژی را انجام می دهد. در صورت روشن شدن چراغ پس از آن که باتری را بررسی کنید و متوجه شدید ایراد از آن نمی باشد به سراغ این سیم بیایید و مطمئن شوید که محکم است و به درستی در سر جای خود قرار دارد.

پارگی یا شل شدن تسمه دینام

تسمه دینام
تسمه دینام

گاهی علت چشمک زدن چراغ دینام مربوط به تسمه دینام است، پاره شدن تسمه سبب می شود ارتباط انرژی مکانیکی خودرو با دینام قطع شود و در نهایت چرخش دینام متوقف می شود و نمی تواند انرژی لازم را تولید کند.

این موضوع باعث می شود که باتری نیز نتواند انرژی مورد نیازش را به دست بیاورد و شارژ آن تمام شود. تمامی این موضوعات باعث می شود چراغ پشت آمپر خودرو روشن شود تا راننده متوجه وضعیتی که ایجاد شده است شود.

به همین دلیل است که می گوییم هر زمان که متوجه شدید این چراغ روشن شده است باید برای فهمین علت تلاش کنید، زیرا گاهی ممکن است دلیل یک موضوع ساده باشد و گاهی مثل این مورد پیچیده.

اما علت هر چه که باشد اگر شما زود برای آن اقدام کنید می توانید از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید.

مشکل در قطعات دینام یا ولتاژ آن

یکی دیگر از دلایل چشمک زدن چراغ دینام مربوط به خود دینام است، این مورد را شما نمی توانید بررسی کنید و تنها باید توسط متخصصین برق خودرو چک شود.

این مشکل معمولا در قطعه ای به نام آفتامات و یا دیود های دینام رخ می دهد، برای فهمیدن این موضوع باید دینام را باز کرد تا قطعه معیوب پیدا شود.

مورد دیگر مربوط به ولتاژ دینام می باشد، اگر شما پیش از اندازه از وسایل الکرتیکی خودرو استفاده کنید باید انرژی بیشتری از دینام گرفته شود و آن برای تامین انرژی بیشتر کار می کند. در این حین ممکن است ولتاژ دینام بهم بریزد و کم تر یا بیشتر از حالت استاندارد شود. این موضوع توسط کامیپوتر مرکزی خودرو تشخیص داده می شود و با روشن کردن چراغ خودرو مشکل را گزارش می دهد.

سخن آخر

در نهایت فرقی ندارد که علت چشمک زدن چراغ دینام چه باشد، زیرا به هر حال نشان از این دارد که مشکلی در سیستم برق خودرو ایجاد شده است، اگر شما از کار های فنی یا خودرو سر در می آورید خودتان موارد گفته شده را بررسی کنید اما اگر اطلاعاتی راجب قطعات خودرو ندارید حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا بررسی خودرو متوجه شود مشکل در کدام قسمت است.

امیدواریم کع این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با علت چشمک زدن چراغ دینام آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مولایی
مولایی
2 سال پیش

ممنون از مقاله کاملتون آیا تعمیر دینام هزینه برداره؟

باتری برنا
باتری برنا
در جواب  مولایی
2 سال پیش

بله معمولا بین 400 تا یک میلیون هزنیه تعمیرات دینام می باشد

میلاد
میلاد
در جواب  باتری برنا
5 ماه پیش

سلام چراغ دینام من دیشب روشن شدوثابت بود ولی الان دوره موتور به ۲ میرسه از حالت سکون شروع به چشمک زدن میکنه و زیره ۲ میادبازم ثابت روشنه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید . تشکر

3
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری