میانگین کارکرد خودرو در سال

میانگین کارکرد خودرو در سال
4.8
(2156)

میانگین کیلومتر سالانه، تعداد کیلومترهایی را که رانندگان معمولاً در طول سال طی می کنند نشان می دهد. می‌توانید از این عدد برای تعیین اینکه آیا وسیله نقلیه کمتر یا بیشتر از حد معمول استفاده می‌شود یا خیر، استفاده کنید.

متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به‌طور میانگین سالانه بین 17 تا 20 هزار کیلومتر کار می‌کند؛ بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی موردنظر شما فراتر از این مقدار باشد، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش‌ از‌ حد مورد استفاده قرار گرفته‌است.

در زمان خرید خودروی دست‌دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو است؛ به‌همین‌دلیل در زمان فروش خودروی دست‌دوم، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می‌کنند. متاسفانه این کاهش کارکرد، ضمن آن‌که باعث می‌شود مشتری خودرو را گران‌تر از ارزش واقعی خریداری کند، هزینه‌های نگهداری بیشتری را هم به گردن خریدار خواهد انداخت.

میانگین مسافت پیموده شده خودرو در سال می تواند اطلاعات زیادی به شما بدهد. لازم است قبل از خریداری خودرو دست دوم حتما آن را درنظر بگیرید.

میانگین کارکرد خودرو در سال
میانگین کارکرد خودرو در سال

نظرات مختلفی در مورد میانگین مسافت پیموده شده در سال وجود دارد. برخی از رانندگان آن را مفید نمی دانند. اگرچه دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید میانگین مسافت پیموده شده وسیله نقلیه خود را بدانید.

همچنین می توانید علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو را در مقاله لینک شده مطالعه نمایید.

چرا باید میانگین مسافت پیموده شده خودرو در سال را بدانم؟

دلایل زیادی وجود دارد که لازم است به کیلومترشمارها دقت کرده و داده های مسافت پیموده شده را نظارت کنید. آیا می دانستید که تجزیه و تحلیل اطلاعات مسافت پیموده شده سالانه می تواند در هزینه شما صرفه جویی زیادی کند؟ در زیر به دو مورد اصلی اشاره شده که می توانید به درستی از میانگین مسافت پیموده شده خودرو استفاده کنید.

در ویدیو زیر می توانید محاسبه میانگین عملکرد خودرو در سال را مشاهده نمایید.

تعیین کننده هزینه بیمه

مسافت پیموده شده سالانه شما به طور مستقیم بر میزان پرداختی شما برای بیمه خودرو تأثیر می گذارد. رانندگانی که زمان بیشتری را در جاده می گذرانند، نسبت به رانندگانی که مسافت کمتری می پیمایند، بیشتر در معرض تصادفات قرار میگیرند.

شرکت‌های بیمه از تعداد کیلومترهایی که هر سال رانندگی می‌کنید به همراه معیارهای دیگر مانند سن و تجربه، برای پیش‌بینی ریسک و تعیین حق بیمه بر اساس آن استفاده می‌کنند. به طور معمول، زمانی که رانندگان برای بیمه نامه درخواست می کنند، بیمه گذاران در مورد میانگین کیلومتر سالانه سؤال می کنند. بهتر است یک برآورد دقیق از مسافت پیموده شده سالانه خودروتان داشته باشید.

داده های مسافت پیموده شده سالانه به طور مستقیم هزینه های بیمه شما را تعیین می کند. این داده ها توسط شرکت های بیمه برای محاسبه نرخ ها استفاده می شود. و دلیلی پشت آن نهفته است.

رانندگانی که زمان بیشتری را در جاده می گذرانند، نسبت به سایرینی که اغلب در جاده نیستند، در معرض خطر بیشتری تصادفات و درخواست برای بیمه هستند. در مجموع، هر چه زمان کمتری را در جاده بگذرانید، احتمال تصادف کمتر می شود.

هنگام بررسی وضعیت خودرو مفید است

از یک طرف، ممکن است درک اینکه چگونه می‌توانید وضعیت یک خودرو را از طریق میانگین مسافت پیموده شده تعیین کنید، کاملا مبهم به نظر برسد. با این حال، اطلاعات مسافت پیموده شده یکی از اولین چیزهایی است که تقریباً هر خریدار بالقوه به آن نگاه می کند.

همانطور که می دانید، مسافت پیموده شده به عنوان یکی از مهمترین جزئیات برای تعیین قابلیت اطمینان یک خودرو استفاده می شود. اگرچه بسیاری از جنبه‌های دیگر نیز بر وضعیت خودرو تأثیر می‌گذارند، به‌عنوان مثال، شکستگی، لاستیک، زنگ‌زدگی و … .

بررسی کارکرد خودرو هنگام خرید
بررسی کارکرد خودرو هنگام خرید

مسافت پیموده شده بیشتر به معنای ساییدگی و فرسودگی بیشتر است. به همین دلیل، برخی از فروشندگان کیلومتر شمار را برای کاهش داده های موجود اصلاح می کنند. آنها به طور مصنوعی سعی می کنند ارزش فروش مجدد یک خودرو را افزایش دهند و از فروش آن درآمد بیشتری کسب کنند. دانستن میانگین مسافت پیموده شده سالانه در یک خودرو یا اینکه چند کیلومتر در ماشین دست دوم خیلی زیاد است، می تواند به شما کمک کند تا در بازرسی پیش از خرید، اختلاف کیلومتر شمار را کشف کنید.

هنگام بررسی خودرو، ممکن است متوجه شوید که داده‌های کیلومترشمار با شرایط کلی خودرو مطابقت ندارد. میانگین مسافت پیموده شده سالانه برای هرخودرو به صورت میانگین 17هزار کیلومتر است. بنابراین، اگر یک ماشین 5 ساله را چک می کنید، مسافت پیموده شده باید تقریبا 85000 کیلومتر باشد.

اگر خودرو مسافت پیموده شده بسیار کمتری داشته باشد، مشکوک است. این احتمال وجود دارد که داده ها عمداً تغییر کرده باشند. با این حال، همیشه می توانید به طور مستقیم از فروشنده در مورد دلیل کیلومتر پایین تر بپرسید.

تاثیر کارکرد بیش از حد خودرو بر قیمت آن

میزان کارکرد خودرو، دومین عامل مهمی است که برای خرید خودرو دست دوم باید به آن توجه کرد. اینکه خودرویی که قصد خرید آن را داریم، چقدر راه رفته و عدد روی صفحه کیلومترشمار آن چقدر است.

اگر کارکرد سالانه هر خودرو را ۲۰ هزار کیلومتر در نظر بگیریم، بنابراین خودروهایی که بیشتر از این عدد را در صفحه کیلومترشمار خود ثبت کرده باشند، قطعاتشان زودتر تعویض شده و هزینه نگهداری‌ آن‌ها افزایش پیدا کرده است. بنابراین احتمال اینکه در آینده نیاز به تعمیرات بیشتری داشته باشند نیز افزایش پیدا می‌کند و خرج بیشتری روی دست صاحبانشان خواهند گذاشت.

بدین ترتیب هر چه میزان کارکرد خودرو در هر سال بیشتر باشد، افت قیمت بیشتری خواهد داشت. البته، در زمان تعیین افت قیمت خودرو به دلیل میزان کارکرد، عواملی چون قیمت پایه، سن و نوع خودرو نیز تاثیر می‌گذارد.

تاثیر کارکرد بیش از حد خودرو بر قیمت آن
تاثیر کارکرد بیش از حد خودرو بر قیمت آن

چگونه می توان میانگین کیلومتر های پیموده شده در سال را محاسبه و کاهش داد؟

از آنجایی که اهمیت مسافت پیموده شده خودرو در سال را بررسی کردیم، ممکن است علاقه مند باشید که نحوه محاسبه آن را بدانید. به طور عمده دو راه برای محاسبه میانگین کارکرد سالانه شما وجود دارد.

  1. کیلومتر شمار را نگاه کنید. اطلاعات کیلومتر شمار را در تاریخ خرید بررسی کنید. مجموع مسافت پیموده شده را بر تعداد سال هایی که خودرو را در اختیار دارید تقسیم کنید.
  2. راه دیگر این است که میانگین فاصله هفتگی خود را محاسبه کرده و آن را در 52 (مجموع هفته ها در سال) ضرب کنید. به عنوان مثال، اگر از وسیله نقلیه برای حرکت از خانه به محل کار استفاده می کنید، فاصله بین نقطه A تا B را در عدد 7 ضرب کنید. به این ترتیب مسافت تقریبی هفتگی را خواهید دانست. پس از این، می توانید آن را در 52 ضرب کنید و میانگین مسافت پیموده شده در سال را بدست آورید.

راه‌های تشخیص تغییر کارکرد خودرو

وقتی برای خرید یک ماشین دست دوم قدم می گذارید معمولاً چه سوالاتی در ذهن دارید؟ در حالی که برخی به دنبال وضعیت فعلی خودرو هستند، برخی دیگر از اهمیت نحوه استفاده از خودرو در گذشته سخن میگویند. اولین پارامتری که می‌توان با استفاده از آن در مورد نحوه استفاده از خودرو در گذشته قضاوت کرد، عدد کیلومتر شمار است. در حالی که هر مشتری در بازار خودروهای دست دوم به دنبال خودروهای کمتری است، دستکاری کنتور به یک عادت واقعاً رایج در بازار تبدیل شده است. اما چطور تشخیص دهیم کیلومترشمار دستکاری شده یا نه؟

وضعیت بدنه

اگر خودرویی برای مدت طولانی در جاده ها بوده باشد، در مقایسه با خودرویی که زمان زیادی در پارکینگ سپری کرده است، احتمال خراش یا فرورفتگی در آن بیشتر است. اگر ماشین خراش، فرورفتگی یا زنگ زدگی زیادی روی سطح دارد، می توانید به تغییر کارکرد کیلومترشمار مشکوک شوید.

وضعیت بدنه خودرو
وضعیت بدنه خودرو

وضعیت پدال ها

کیلومتر شمار می تواند دروغ بگوید اما پدال ها نمی توانند مگر اینکه تعویض شده باشند. نگاهی دقیق به پدال‌ها داشته باشید و ارزیابی کنید که پدال‌ها فرسوده اند یا خیر. به طور کلی، حدود 100.000 کیلومتر طول می کشد تا پدال شیارهای خود را به طور قابل توجهی از دست بدهد. اگر پدال ها را در چنین شرایطی بیابید در حالی که کیلومترشمار میزان کمتری را نشان می دهد، قطعاً کیلومترشمار دستکاری شده است.

چک کدن پدال ها
چک کدن پدال ها

وضعیت روکش صندلی و کف پوش ها

درصورت استفاده مداوم و زیاد از خودرو روکش صندلی ها و کف پوش ها فرسوده خواهند شد و راه دیگری برای تشخیص وضعیت عملکرد خودرو خواهد بود.

وضعیت صندلی و کف پوش
وضعیت صندلی و کف پوش

بررسی لاستیک ها

اگر از خودرو کمتر استفاده شده باشد، مالک نباید لاستیک ها را عوض کند. اگر خودروی موردنظرتان لاستیک نو داشته باشد و کیلومترشمار 30 هزار کیلومتر را نشان دهد، قطعاً کیلومترشمار دستکاری شده است. از طرف دیگر، اگر لاستیک خودرو جدید نباشد، می‌توانید با استفاده از یک سکه عمق آج تایر را بررسی کنید و با توجه به وضعیت لاستیک میزان کارکرد خودرو را تخمین بزنید.

اتصالات داشبورد و پیچ ها را بررسی کنید

در صورتیکه عقربه های کیلومترشمار دستکاری شده باشد، ممکن است پیچ‌های داشبورد به خوبی در جای خود قرار نگرفته باشندو می توانید از این طریق از دستکاری کیلومترشمار مطمئن شوید.

بررسی اتصالات داشبورد
بررسی اتصالات داشبورد

تست دیاگ

دیاگ زدن کوتاه‌شده کلمه Diagnostic انگلیسی و به معنی عیب‌یابی است. خودروهای جدید معمولا دارای یک کامپیوتر داخلی هستند که همه عملکرد خودرو را ثبت می‌کند. کارشناسان و مکانیک‌ها با استفاده از دستگاه دیاگ که به کامپیوتر خودرو متصل می‌شود، عیب‌های خودرو را بدون اینکه قطعه‌ای را باز کنند، تشخیص می‌دهند.

یکی از کاربردهای این دستگاه، تعیین میزان کارکرد خودرو است و با استفاده از آن می‌توان مشخص کرد که آیا کیلومتر دستکاری شده و یا خیر. اما با توجه به اینکه در این روش هم می‌توان میزان کارکرد خودرو را تغییر داد، فقط در ۱۰ درصد از موارد قابل اطمینان است.

بررسی خودرو توسط کارشناسان

ساده ترین راه برای اطلاع از وضعیت خودروی مورد نظر، بررسی آن توس کارشناسان حرفه ای است. در صورتی که هیچ یک از راه حل هایی که گفته شد وثر نبود، بهترین راه مراجعه به کارشناسان فنی برای بررسی دقیق شرایط خودرو است.

بررسی خودرو توسط کارشناسان
بررسی خودرو توسط کارشناسان

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری