علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو

علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو
4.6
(284)

در این مطلب قصد داریم به علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو بپردازیم و بررسی کنیم چه دلایلی سبب می شوند که در برق ماشین مشکل و یا نوسان ایجاد شود؛ اگر حتی یکبار این اتفاق برای شما افتاده است حتما تا انتها همراه برنا باتری باشید.

برق خودرو چیست؟

یکی از پیچیده ترین بخش های خودرو سیستم برق ماشین است که از قطعات بسیاری تشکیل شده است و هر یک از آن ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

در حقیقت از لحظه ای که شما درب خودرو را باز می کنید تا زمانی که ماشین را خاموش کنید از سیستم برق خودرو استفاده می شود. با بروز شدن خودرو ها سیستم های برق نیز عملکرد پیچیده تری پیدا کرده اند و این موضوع باعث شده است افراد عادی نتوانند به خوبی از آن سر در بیاورند، به همین دلیل اگر کوچک ترین مشکلی در  سیستم برق خودرو ایجاد شود باید حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

همان طور که در بالا گفتیم سیستم برق خودرو از اجزای مختلف بسیاری تشکیل شده است که برای درک بیشتر موضوع در ادامه به صورت مختصر آن ها را توضیح می دهیم.

اجزای اصلی برق خودرو

قسمت های اصلی برق خودرو
قسمت های اصلی برق خودرو

تولید کننده برق

در خودرو های قدیمی برای تولید برق از دینام استفاده می شد اما در خودرو های جدید تر دینام حذف شده است و این عملکرد توسط آلترناتور انجام می شود. روند کار به این صورت است که به کمک نیروی مکانیکی به دست آمده از گردش موتور تولید برق انجام می شود و این نیرو توسط یک تسمه دریافت می شود.

سپس نیروی به دست آمده به برق 12 ولت تبدیل می شود و در نهایت به ذخیره کننده برق منتقل می شود.

به صورت کلی برای تعریف وظیفه دینام باید به این صورت گفت که باعث شارژ شدن ذخیره کننده برق در زمان های روشن بودن خودرو می شود.

ذخیره کننده برق

در خودرو وظیفه ذخیره کردن برق بر عهده باتری می باشد، در واقع در زمان هایی که موتور خودرو خاموش می شود برق مورد نیاز خودرو توسط باتری تامین می شود و پس از استارت و روشن شدن خودرو این وظیفه بر عهده دینام یا آلترناتور قرار می گیرد.

زمانی که خودرو روشن می شود باتری توسط دینام شارژ می شود و انرژی مورد نیاز را در خود ذخیره می کند تا در زمانی که خودرو خاموش می شود این قدرت را داشته باشد تا برق مورد نیاز قطعات مختلف را تامین کند.

باتری های خودرو همانند باتری های معمولی می باشند که از دو قطب مثبت و منفی تشکیل شده اند اما عملکرد پیچیده تری دارند که در سایر مقالات توضیح داده شده است.

توزیع کننده برق

سیم هایی که درون خودرو قرار دارند وظیفه توزیع برق را بر عهده دارند، به کمک سیم کشی برق خودرو می توان برق لازم برای هر یک از قطعات را به خوبی تامین کرد. سیم ها دارای انواع مختلف بسیاری هستند و هر یک از آن ها مخصوص یک قطعه می باشند.

معمولا سیم هایی که هم مسیر هستند درون یک لوله پلاستیکی قرار می گیرند تا از بی نظمی درون خودرو جلوگیری شود و در صورت خرابی راحت تر بتوان مشکل را پیدا کرد.

کنترل کننده برق

کنترل‌ کردن سیستم برق خودرو بوسیله دکمه‌ها و کلیدهایی که در مسیر وجود دارد انجام میشود. بوسیله  این کنترل‌کننده‌ها میتوانید درست کار کردن مصرف کننده، سرعت مصرف برق را بسنجید. با استفاده از کلید بالابر شیشه خودرو میتوانید عملکرد مصرف‌کننده را کنترل کنید.با استفاده از  کلید فن خودرو میتوان شدت مصرف برق خودرو را تعیین کرد.

مصرف کننده برق

تمامی تلاش های سیستم برق خودرو انجام می شود تا بتوان برق مورد نیاز مصرف کننده را تامین کرد و عملکرد آن ها به خوبی انجام شود، مصرف کننده ها عبارت است از: رایدو، استارت خودرو، چراغ های خودرو، سیستم پخش ماشین، فن، کولر و …

علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو

نوسان برق خودرو
نوسان برق خودرو

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم سیستم برق خودرو از بخش های بسیار پیچیده ای تشکیل شده است که در صورت بروز مشکل کار شما سخت می شود، زیرا فهمیدن این موضوع که مشکل به وجود آمده به کدام بخش مربوط می شود کار پیچیده ای است که احتیاج به دانش فنی دارد.

با این حال ما در ادامه برخی از موارد را توضیح می دهیم که عموما نوسان برق خودرو مربوط به این بخش ها می شود.

بررسی کابل باتری

باتری یکی از بخش های مهم در سیستم برق خودرو می باشد که در صورت هر گونه مشکل جزئی در این قسمت عملکرد سایر بخش ها و برق خودرو دچار مشکل می شود.

در صورت ضعیف و قوی شدن برق خودرو وضعیت باتری را بررسی کنید، قطب های باتری را چک کنید و اگر قطب های مثبت یا منفی شل شده بودند حتما آن ها را محکم کنید، در صورتی که بر روی سر باتری سولفات مشاهده کردید حتا برای تمیز کردن آن ها اقدامی انجام دهید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که مشکل به وجود آمده در خودرو مربوط به باتری می باشد یا خیر خودرو را خاموش کنید و برای چند دقیقه صبر کنید و سپس برای استارت اقدام کنید.

در صورتی که خودرو مانند همیشه استارت نخورد ضعیف و یا دیر انجام شد احتمالا به این معنا است که مشکل مربوط به باتری می باشد.

پیشنهاد میشود مطلب آموزش تست باتری ماشین را مطالعه نمایید!

بررسی وضعیت سوییچ خودرو

یکی از دلایل دیگری که سبب ضعیف و قوی شدن برق خودرو می شود مربوط به سوییچ خودرو است، با توجه به این که این موضوع بسیار ییچیده است بنابراین باید توسط یک فرد حرفه ای و متخصص بررسی شود و بهتر است خودتان برای بررسی آن اقدامی انجام ندهید.

بررسی دینام

بررسی دینام خودرو
بررسی دینام خودرو

پس از باتری دینام خودرو از بخش های مهم در سیستم برق خودرو است که عملکرد صحیح آن تاثیر بسیاری بر روی سایر بخش های برقی خودرو دارد.

به دلیل این که در دینام قطعات مختلف دیگری قرار دارد شما نمی توانید به راحتی متوجه شوید که مشکل به وجود آمده مربوط به کدام قسمت است.

طبق تجربیات ما مشکل در دینام مربوط به تسمه است که یا در صورت استفاده های مکرر و یا دلایل دیگر فرسوده یا شل می شود، به همین جهت پیشنهاد ما این است که در ابتدا این قطعه را بررسی نمایید و سپس به سراغ سایر بخش ها بروید.

علت چشمک زدن چراغ دینام

چک کردن خازن خودرو

در این میان خازن در سیستم برق خودرو وظیفه کاستن از فشار شدت جریان عبوری و شدت جرقه در کنتاکت ‌های دهانه پلاتین و تقویت جریان مدار ثانویه و در نهایت امکان‌ پذیر نمودن فعالیت سیستم جرقه‌ زنی در پیشرانه را عهده‌ دار است. ایجاد جرقه زرد رنگ می ‌تواند به دلیل نیم ‌سوز بودن خازن باشد که موجبات کارکرد نا مناسب پیشرانه و حتی عدم روشن شدن آن را فراهم می ‌آورد.

برای این که اطمینان پیدا کنید مشکل به وجود آمده مربوط به خارن است یا خیر، می توانید از یک جسم عایق مثل خودکار یا تیکه چوب استفاده کنید.

به وسیله این قطعه جرقه های به وجود آمده را به خوبی بررسی کنید، جرقه های آبی نشان از سالم بودن خازن است و جرقه های زرد به معنای نیم سوز بودن و ایجاد نشدن هیچ نوع جرقه ای نشان از این است که خازن خودرو سوخته است.

خراب شدن جعبه فیوز خودرو

فیوز خودرو
فیوز خودرو

فیوز نام قطعه ای است که در مسیر سیم برق خودرو قرار می گیرد و سیم های خودور درون آن قرار می گیرد، معمولا هر یک از سیم های خودرو درون یک فیوز قرار می گیرند و تمامی آن ها در داخل یک فیوز دیگر.

اگر به هر دلیلی مشکلی در سیم های برق خودرو ایجاد شود فیوز می سوزد و برق تمامی بخش های خودرو را قطع می کند؛ عملکرد فیوز ماشین کاملا مشابه به فیوز منازل است همان طور که در خانه در صورت اتصالی در برق فیوز می پرد و تمامی برق ها را قطع می کند در خودرو هم به همین شکل است.

اساسا فیوز شبیه به یک سیم نازک است که به راحتی می سوزد و از آسیب دیدن سایر بخش های خودرو جلوگیری می کند.

معمولا درون هر خودرو دو جعبه فیوز قرار دارد، یکی از آن ها در داخل موتور قرار گرفته است و دیگری در کابین زیر داشبورد سمت راننده می باشد.

برق دزدی خودرو

یکی دیگر از دلایل نوسان برق خودرو مربوط به برق دزدی ماشین می باشد که در ویدیو زیر به خوبی توضیح داده شده است.

مشکل در سیستم احتراق خودرو

قسمتی از سیستم برق خودرو که در کارشناسی فنی باید به آن توجه کرد، نقص در سیستم احتراق است. سیستم احتراق خودرو از کوئل، شمع و وایر تشکیل شده است.

هر کدام یک از این اعضا دچار مشکل شده باشند، سوخت خودرو به صورت کامل انجام نمی شود. به همین دلیل است که امکان دارد هنگام گاز دادن از اگزوز صدایی مثل ترقه بشنوید.

این نشان می ‌دهد که بنزین به خوبی نمی‌ سوزد و بخار آن در اگزوز انباشته شده و در اثر گرما منفجر می‌ شود. این انفجار گاهی دارای آتش هم است که به آن بک فایر می‌ گویند.

از طرف دیگر گاهی هم ممکن است قدرت موتور کاهش یابد و حتی دود سیاه بدی از اگزوز خارج شود. همه اینها نشان دهنده نقص در سیستم احتراق است.

برای جلوگیری از ضعیف و قوی شدن برق خودرو چه کاری باید انجام داد؟

علت روشن نشدن ماشین
علت روشن نشدن ماشین

این سوالی است که بسیار از ما پرسیده می شود اما باید بگوییم که جواب ثابتی برای آن وجود ندارد، در خودرو تمامی قطعات مصرفی هستند و هر کدام دارای طول عمر مشخصی هستند به همین جهت طبیعی است ناگهان ضعیف شود و عملکرد خود را از دست بدهند.

حتی اگر شما به خوبی از خودرو مراقبت کنید باز هم پیش می آید که با مشکل نوسان برق خودرو روبرو شوید؛ تنها پیشنهاد ما به شما این است که همیشه از قطعات با کیفیت برای خودرو استفاده کنید و همواره حواستان باشد که به صورت مرتب و فصلی وضعیت خودرو را بررسی کنید تا در صورت بروز هر مشکل به سرعت متوجه شوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
علی
علی
1 سال پیش

ممنون ،خیلی خوب بود

اسلم
اسلم
8 ماه پیش

سلام من ماشینم ب پمپ بنزین برق ضلیف میرسه تاالان ۳تومن خرج کردم درست نشده هرکی ی چیزی عوض میکنه ولی موقعی ک درسمت راننده چ عقب چ جلوبازکنم برقش نسبتاخوب میش ولی کولرک میزنم ماشین تقه میزنه موتورضعیف عمل میکنه مننون میشم راهنمایی کنی

بنده خدا
بنده خدا
در جواب  اسلم
5 ماه پیش

حتما ایراد از درهاست که سیم بین آنها موقع بستن اتصالی داره برق ماشین کم میاره

3
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری