دلایل خاموش نشدن چراغ های ماشین

دلایل روشن ماندن چراغ ماشین
4.8
(2040)

علیرغم پیشرفت‌های فراوان در فناوری وسایل نقلیه، روشنایی اولیه در خودروی شما تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. وقتی چراغ‌ های ماشین خاموش نمی‌شوند، فرآیند عیب‌یابی تقریباً مانند گذشته است.

شایع ترین دلایل خاموش نشدن چراغ ها شامل معیوب بودن سوئیچ ها و رله ها است. در حالی که مشکلات مربوط به چراغ های داخلی را می توان به راحتی با تنظیم سوئیچ ها یا در واقع بستن درها حل کرد، مشکلات مربوط به چراغ های جلو معمولاً پیچیده تر هستند و ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشند.

اگر چراغ های خودرو در وضعیت روشن گیر کرده باشند، ممکن است مشکلات زیادی را به جود بیاورد، زیرا روشن ماندن چراغ ها برای مدت زمان طولانی باعث خالی شدن باتری ماشین می شود. در این مورد بهتر است به سادگی کابل های باتری را از باتری جدا کنید.

دلایل روشن ماندن چراغ ماشین
دلایل روشن ماندن چراغ ماشین

هنگام انجام این کار مراقب باشید و مطمئن شوید که تجهیزات مناسب را در اختیار دارید و ابتدا کابل منفی باتری را جدا کنید. درنظر داشته باشید که جدا کردن باتری ماشین مشکلی را حل نمیکند، تنها به شما کمک میکند تا بتوانید خودرو را بدون استفاده از جامپ استارت و باتری به باتری کردن روشن کنید. وقتی باتری خیلی کم شود یا خالی شود، نمی‌توانید ماشین خود را روشن کنید زیرا چراغ‌ها تمام برقی را مصرف می‌کنند که می‌توانست برای تغذیه موتور استارت استفاده شود.

همچنین می توانید با جدا کردن رله، چراغ ها را خاموش کنید. این کمی دشوارتر است زیرا لازم است که بدانید کدام رله چراغ های خراب شما را کنترل می کند. در این مورد دفترچه راهنمای مالک خودرو می تواند به شما کمک کند. قطع فیوز چراغ متناظر راه حل موقت دیگری است.

در ویدیوزیر دلایل روشن ماندن چراغ داخلی ماشین و روش خاموش کردن آن توضیح داده شده است.

دلایل خاموش نشدن چراغ های ماشین

خاموش نشدن چراغ های داخلی ماشین

در خودرو دو چراغ داخلی وجود دارد، یکی بالای سر و دیگری در داشبورد. این چراغ ها توسط تعدادی سوئیچ که بر روی درها قراردارد کنترل می شوند.

در اینجا برخی از دلایل خاموش نشدن چراغ های داخلی خودرو شما آورده شده است:

  • فراموش کردید در را به صورت کامل ببندید.
  • صندوق عقب را خوب نبستید یا کاپوت جلو به درستی بسته نشده است.
  • سوئیچ چراغ بالای سر شما در موقعیت روشن است.
  • سوئیچ دیمر شما در بالاترین حد ممکن قرار دارد.
  • سوئیچ های درب ها معیوب هستند.

باز گذاشتن درهای خودرو

لازم نیست در به طور کامل باز باشد، حتی کمی هم باز باشد باعث روشن شدن چراغ خودرو خواهد شد. خاموش نشدن چراغ های داخلی خودرو نشانه ی خوبی از بازگذاشتن درها هستند.

باز گذاشتن در ماشین و روشن ماندن چراغ
باز گذاشتن در ماشین و روشن ماندن چراغ

رفع این مشکل ساده است، تمامی درها را بررسی کرده و به درستی ببندید. صندوق عقب را نیز بررسی کنید.

صندوق عقب یا کاپوت را چک کنید.

خودروها بر روی کاپوت و صندوق عقب دارای سنسور  هستند. اگر صندوق عقب یا کاپوت خودرو باز باشد، با روشن شدن چراغ هشدار یا چراغ های داخلی که خاموش نمی شوند، از این وضعیت مطلع می شوید.

سوییچ چراغ بالای سر را روشن گذاشته اید.

یکی از دلایل روشن ماندن چراغ داخلی خودرو این است که به صورت دستی این چراغ را روشن کرده اید و بعد از آن فراموش کرده اید تا آن را خاموش کنید. چراغ‌های داخلی خودرو طوری طراحی شده‌اند که هنگام باز و بسته کردن درها به‌طور خودکار کار کنند، بنابراین وقتی آن را به حالت دستی تغییر می‌دهید، باید به صورت دستی هم خاموش کنید.

سوییچ چراغ گنبدی را روشن گذاشته اید.
سوییچ چراغ گنبدی را روشن گذاشته اید.

چراغ گنبدی روی سقف داخل وسیله نقلیه شما قرار دارد و یک سوئیچ درست در کنار آن قرار دارد. هنگامی که این سوئیچ در وضعیت ON دستی باشد، چراغ خاموش نمی شود.

سوئیچ دیمر داشبورد در حالت بیشترین نور قرار دارد

اگر هیچ یک از موارد بالا کمکی نکرد، وقت آن است که کلید چراغ داشبورد را بررسی کنید.

دیمر وسیله ایست که از آن جهت کم و زیاد کردن نور چراغ ها استفاده می‌شود. این سوئیچ؛ روشنایی داشبورد و همچنین کاهش نور چراغ داخلی را کنترل می کند.

اگر این سوئیچ در بالاترین میزان تنظیم خود باشد، این احتمال وجود دارد که چراغ های شما خاموش نشوند. راه حل ساده است: این سوئیچ را روی پایین ترین حالت قرار دهید.

سوئیچ دیمر را در بیشترین حد قرار داده اید
سوئیچ دیمر را در بیشترین حد قرار داده اید

اگر چراغ یا صفحه نمایش داشبورد شما کم نور نشود، احتمالا سوئیچ دیمر خودروتان خراب است.

مشکلات سوئیچ درها

اگر با بررسی تمامی موارد بالا بازهم چراغ هایتان روشن بود، باید سوئیچ درها را بررسی کنید. کلید روی درها عملکرد صحیح چراغ های داخلی خودروی شما را کنترل می کنند. درهای خودرو را یکی یکی باز و بسته کنید تا ببینید آیا هر یک از سوئیچ ها خراب هستند یا خیر.

سوئیچ درب معمولا یک دکمه ساده است که با یک کلیک ریست می شود. می توانید به صورت دستی کلید بر روی درها را تست کنید. بعد از اینکه این دکمه را فشار دادید و صدای کلیکی نمی شنوید یا چراغ خاموش نمی شود، احتمالا کلید درب خراب است.

چراغ های جلو خودرو خاموش نمی شوند

اگر خودروی شما دارای یک سیستم نور کاملاً خودکار است، ممکن است با خاموش کردن چراغ‌ها مشکل داشته باشید، زیرا ممکن است توسط سازنده برنامه‌ریزی شود تا پس از خاموش کردن خودرو، حدود 1 تا 3 دقیقه روشن بمانند. در این مورد، زمان‌بندی کنید که چراغ‌های شما چه مدت روشن می‌مانند و با گذشت زمان طولانی همچنان روشن ماندند، ممکن است مشکل از “رله تاخیر زمانی” باشد.

فیوز چراغ جلو را بردارید

تا زمانیکه وقت مناسبی برای رفع مشکل خودروتان ندارید، ساده ترین راه حل این است که فیوز چراغ جلو را جدا کنید. فیوز را در زیر داشبورد یا در جعبه فیوز زیر کاپوت پیدا خواهید کرد. پوشش جعبه فیوز دارای نموداری است که نشان می دهد کدام فیوز به هر قسمت از سیستم الکتریکی مربوط می شود. فیوز چراغ های جلو را پیدا کنید و با دقت آن را بردارید.

فیوز چراغ جلو را بردارید
فیوز چراغ جلو را بردارید

رله چراغ جلو را بردارید

در صورتیکه نتوانستید فیوز را حذف کنید میتوانید رله چراغ جلو را بردارید. رله ها جعبه های بزرگتر و مستطیلی در کنار فیوزهای جعبه فیوز هستند. آنها بارهای الکتریکی بسیار بالاتری را نسبت به سوئیچ ها تحمل می کنند، بنابراین حذف رله، مدار بین باتری و چراغ های جلو را به همان روشی که با برداشتن فیوز انجام می دهد، قطع می کند.

باتری را جدا کنید.

درصورتیکه بعد از قطع فیوز یا رله همچنان چراغ جلوی خودرو روشن ماند یا نتوانستید جعبه فیوز یا رله را پیدا کنید، می توانید اتصالات باتری را قطع کنید.

برای انجام این کار ابتدا ترمینال منفی باتری را پیدا کنید. ترمینال منفی باتری با رنگ سیاه مشخص شده و علامت “-” بر روی آن قرار دارد. مطمئن شوید که کابل به طور تصادفی با ترمینال منفی باتری تماس پیدا نکند تا از جریان مجدد جریان جلوگیری شود.

نحوه عیب یابی روشن ماندن چراغ های جلو

به طور کلی مدار روشنایی خودرو از 5 بخش تشکیل شده است:

  • باتری
  • فیوز
  • سوئیچ
  • لامپ
  • سیم کشی

اگر چراغ‌های جلو روشن هستند و خاموش نمی‌شوند، مشخص است که باتری، فیوز و لامپ‌ها به خوبی کار می‌کنند. در این حالت احتمالا سوئیچ یا سیم کشی دچار مشکل شده است.

معیوب بودن سوئیچ چراغ جلو

سعی کنید قبلا از خاموش کردن خودرو چراغ ها را خاموش کنید. بعضی از خودروها به گونه ای طراحی شده اند که پس از خاموش کردن چراغ ها برای مدت کوتاهی روشن می مانند. اگر قبل از خاموش کردن خودرو، چراغ ها خاموش می شوند، مشکل شما ماژولی است که خاموش شدن چراغ ها را به تاخیر می اندازد.

همچنین ممکن است سوئیچ چراغ جلو دچار اتصال کوتاه شده و باعث ایجاد گرمای نامتعارف شود. اگر گرما پوشش عایق اطراف سیم ها یا پلاستیک داخل مکانیزم سوئیچ را ذوب کند، ممکن است سیم ها با هم تماس پیدا کنند و باعث روشن ماندن چراغ های جلو شوند.

خرابی رله چراغ جلوی ماشین

رله یک کلید مغناطیسی است که امکان سوختن آن وجود دارد. از آنجایی که رله‌های مشابهی برای سیستم‌های مختلف در مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانید رله دیگری را که شبیه به رله چراغ جلو است امتحان کنید و چراغ‌های جلو را تست کنید. اگر چراغ های جلو خاموش می شوند، می توانید برای حل مشکل خود یک رله جایگزین خریداری کنید.

رله چراغ جلو را تعویض کنید
رله چراغ جلو را تعویض کنید

دلایل روشن ماندن چراغ های عقب خودرو

درمورد چراغ های عقب خودرو مانند چراغ های جلو وقتی روشن می مانند، به این معنی است که باتری، فیوز و لامپ ها به درستی کار میکنند و مشکل از سیم کشی یا سوئیچ هاست.

دلایل روشن ماندن چراغ عقب خودرو
دلایل روشن ماندن چراغ عقب خودرو

سوئیچ چراغ ترمز گیر کرده است

سوئیچ چراغ ترمز در زیر داشبورد مجاور پدال ترمز قرار دارد. از آنجایی که سوئیچ هنگام رانندگی باز است و هنگام فشار دادن پدال ترمز بسته است، می توانیم فرض کنیم که سوئیچ ممکن است در حالت بسته گیر کرده باشد. برای بررسی این موضوع، سوئیچ ترمز را پیدا کنید و متوجه شوید که آیا سوئیچ ترمز همزمان با ترمز حرکت می کند. اگر سوئیچ ثابت بماند، احتمالا مشکل از سوئیچ ترمز است.

کثیفی و رطوبت زیادی در جای پا در اطراف پدال‌ها وجود دارد و می تواند باعث گیر کردن سوئیچ چراغ ترمز شود. با استفاده از یک پارچه، سوئیچ را از هرگونه روغن یا لکه ای که ممکن است مانع از حرکت آن شود تمیز کنید.

معیوب بودن سوئیچ ترمز

در صورتی که بعد از بررسی و تمیز کردن سوئیچ، چراغ ترمز همچنان روشن بماند، احتمالا سوئیچ چراغ ترمز دچار مشکل شده است. با تعویض سوئیچ می توانید مشکل را بر طرف کنید.

اتصال کوتاه در سیم کشی ها

اگر با قطع کردن و تعویض سوئیچ مشکل برطرف نشد، ممکن است سیم‌کشی دچار ساییدگی و اتصال کوتاه شده باشد.

روشن ماندن چراغ راهنما

روشن ماندن چراغ راهنما یک مشکل ایمنی بسیار مهم است. این چراغ ممکن است به همان صورت چشمک زن و یا به صورت ثابت روشن بماند. زمانی که چراغ راهنما را با استفاده از دسته راهنما خاموش میکنید اما کماکان روشن می ماند، ممکن است مشکل از رله فلاشر، سوئیچ چراغ راهنما یا سیم کشی آن باشد.

روشن ماندن چراغ راهنما
روشن ماندن چراغ راهنما

خراب بودن رله چراغ راهنما

رله چراغ راهنما در زیر داشبورد قرار دارد. اگر چراغ راهنما بعد از برداشتن رله خاموش شود توانسته اید منبع مشکل را مشخص کنید.

خراب بودن سوئیچ چراغ راهنما

یک فنر در داخل چراغ راهنما وجود دارد که پس از چرخش، سوئیچ را به حالت خاموش برمی گرداند، زیرا فرمان در مرکز قرار می گیرد. در صورتیکه مشکل از فنر باشد می توانید آن را تعویض کنید.

اتصال کوتاه در سیم کشی چراغ راهنما

اگر بعد از چک کردن رله و سوئیچ، بازهم چراغ راهنما روشن بماند، به احتمال زیاد سیم کشی فرسوده شده و مدار را قطع کرده است.

اتصال کوتاه خطرات بسیاری مانند خالی کردن باتری، آسیب جدی به قطعات و حتی آتش سوزی شود. اگر تجربه ای درمورد سیم کشی و فرسودگی سیم ها ندارید بهتر است در این مورد به یک متخصص مراجعه کنید.

چقدر طول میکشد تا روشن ماندن چراغ های داخلی خودرو باتری را دشارژ کند؟

بسته به سن باتری و تعداد چراغ هایی که روشن مانده است، ممکن است بین 4 تا 8 ساعت طول بکشد تا باتری ماشین خالی شود. میانگین عمر باتری یک خودرو بین 50 تا 100 آمپر ساعت است، به خصوص در خودروهای جدید. چراغ های داخلی اکثر خودروها حدود 0.5 تا 1 آمپر هستند. بنابراین، انتظار می رود که باتری حدود 50 تا 200 ساعت چراغ ها را تغذیه کند.

زمانی که چراغ خودرو باعث دشارژ باتری شده است، لازم است که بدانید بهترین روش شارژ باتری ماشین چیست؟

تاثیر چراغ روشن بر باتری ماشین
تاثیر چراغ روشن بر باتری ماشین

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حمید رضا کاوند
حمید رضا کاوند
1 سال پیش

ترمز که میگیرم ساعت خاموش میشود یاراهنما که میزنم هم زمان ساعت خاموش و روشن میشود

عیسی
عیسی
9 ماه پیش

ماشین‌خاموش‌است‌ولی‌چراغهای‌کوچک‌روشناست

milad
milad
در جواب  عیسی
6 ماه پیش

مال منم اینجور جریانش چیه لطف میکنی بگی اگر دردش پیدا کردی؟

3
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری