چگونه باتری خراب ماشین را درست کنیم؟

چگونه باتری خراب ماشین را درست کنیم
4.8
(530)

یکی از سوال هایی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که چگونه باتری خراب ماشین را درست کنیم؟ به همین در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تعمیر باتری خودرو و جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

تعمیر باتری چیست؟

در تامین انرژی یک وسیله نقلیه یا دستگاه، فرآیند تخلیه باتری به نام سولفاته شدن اتفاق می افتد. این واکنش شیمیایی منجر به تجمع کریستال های سولفات روی صفحات باتری می شود. کریستال های بیشتر به معنای زمان شارژ طولانی تر، راندمان کمتر و ظرفیت شارژ کمتر است. بازسازی یا نوسازی باتری این سولفات‌ها را پاک می‌کند، محلول الکترولیت را دوباره پر می‌کند و به باتری اجازه می‌دهد تا شارژ شود و مانند نو عمل کند.

علت خراب شدن باطری خودرو

علت خرابی باتری خودرو
علت خرابی باتری خودرو

شاید در ابتدا برایتان جالب باشد که بدانید، چرا باتری های خود را خراب می شود؟ برای توضیح مسئله باید بگوییم که درون باتری ها چندین صفحه سربی قرار دارد که به یکدیگر متصل هستند در حقیقت باتری‌ها از این ۶ صفحه سربی تشکیل شدند.

صفحات باتری در درون مایع الکترولیت قرار گرفته و به دلیل واکنش های شیمیایی که بین مایع و صفحات رخ می‌دهد برق تولید می شود.

اما پس دلیل خراب شدن باتری چیست! باید بگویم که هر وسیله ای داره عمر معین می باشد و باتری ها نیز از این موضوع جدا نیستند، یعنی به دلیل همین واکنش های شیمیایی که در آن رخ می دهد امکان سولفاته شدن و خراب شدن صفحات باتری وجود دارد.

به صورت کلی البته امروز باتری ماشین هایی که تولید می‌شود چه در ایران چه خارج از ایران دارای افت کیفیت بسیاری هستند. بیشتر باتری هایی که امروزه استفاده می شوند در بهترین حالت تا چهار و نیم سال برای شما کار می کند.

چگونه باتری خراب ماشین را درست کنیم؟

موارد زیر مختص باتری های سرب اسیدی می باشد. اگرچه برای تعمیر باتری نیازی به صبر کردن ندارید تا باتری خالی شود، اما ایمنی را در اولویت قرار دهید.

یک بازرسی سریع بصری مشخص می کند که آیا باتری برای بازسازی قابل دوام است یا خیر. ترک ها، برآمدگی ها یا قطعات شکسته از هر نوعی را بررسی کنید. اگر باتری از نظر فیزیکی مناسب نیست، بهتر است یک باتری جدید خریداری کنید و وقت خود را هدر ندهید.

فرایند بازسازی باتری بسیار ساده می باشد و به دانش خاصی احتیاج نخواهید داشت، همچنین بیشتر وسایلی که لازمتان می شود نیز در خانه موجود می باشد.

راهنمای درست کردن باتری ماشین

روش های تعمیر باتری ماشین
روش های تعمیر باتری ماشین

شما به کمک چندین روش می‌توانید باتری ماشین خود را احیا کنیم که در ادامه تمامی آنها را برای شما توضیح می دهیم.

روش اول

برای انجام این روش باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا درب شش خانه باطری ماشین را باز کرده و مایع درون آن را به طور کامل تخلیه می کنید
  • سپس محلول جوش شیرین و آب درست کرده و در داخل خانه های باتری بریزید و اجازه دهید که نیم ساعت محلول درون باتری باقی بماند و سپس آن را تخلیه کنید
  • در مرحله بعد باید اسید استاندارد ۱۲۵۰ در جهت تهیه کرده و در داخل بازی بریزید و بعد اجازه دهید که باتری با سرعت آهسته به مدت ۲۴ ساعت در حالت شارژ بماند
  • پس از گذشت این زمان باتری را از شارژر جدا کرده و پس از گذشت ۱۵ دقیقه به صورت مجدد آن را به خودرو متصل کنید
  • در اینجا میتوانید استارت بزنید، در صورتی که خودرو روشن شد یعنی باتری به صورت مجدد احیا و آماده استفاده شده است، اما اگر متوجه شدید خودرو روشن نمیشود یعنی باتری شما امکان احیا ندارد.

روش دوم

برای استفاده از دومین روش نیز می توانید مراحل زیر استفاده کنید:

  • در نظر داشته باشید که اگر باترب شما از مدل های اتمی می باشد، در ابتدا باید آن را به صورت کامل تخلیه کنید تا ولتاژ آن به صفر برسد. این کار را می توانید با استفاده از یک لامپ ۱۲ ولت به راحتی انجام دهید، به این صورت که ابتدا لامپ را به باتری متصل کرده و صبر کنید تا بازی به صورت کامل تخلیه شود زمانی که لامپ شما خاموش شد یعنی باتری دشارژ شده است.
  • زمانی که از خالی شدن شارژ باتری اطمینان پیدا کردید می توانید ادامه مراحل را دنبال کنید، دقت داشته باشید که این کار رو با احتیاط تمام انجام دهید. زیرا شارژ باتری های خراب معکوس می شود. معکوس شدن باتری باعث از بین رفتن کامل ماشین خواهد شد و دیگر امکان تعمیر آن را نخواهید داشت.
  • بهترین دلیل باید شارژ باتری را در حالت آهسته و کمترین آمپر ممکن تنظیم کنید و اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت در حالت شارژ بماند.
  • زمانی که باتری ماشین در حال شارژ شدن می باشد باید به صورت پیوسته دمای آن را کنترل کنید و حواستان باشد که بیشتر از حد لازم داغ نشود در صورتی که احساس کردید باطری شما در حالت داغ شدن می باشد به سرعت شارژ را جدا کرده و صبر کنید تا خنک شود سپس به صورت عملیات شارژ را تکرار کنید.
  • در نظر داشته باشید که باتری ماشین هرگز نباید داغ شود، زیرا این موضوع سبب قطع اتصال های داخل باتری می‌شود.
  • حتی گاهی بهتر است در زمان شارژ، باتری را در آب خونه بگذارید تا چنین مشکلات جلوگیری شود. پس از شارژ کامل باتری، آن را به ماشین متصل و استارت بزنید. در صورتی که ماشین شما روشن شد یعنی باتری احیا شده و می توانید برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

روش سوم و آخر

آخرین روش که قصد آموزش آن را داریم به نوعی بهترین روش احیای باتری ماشین در جهان است. به کمک این روش شما هم می‌توانید باطری های اتمی و هم اسیدی را احیا کنید. برای انجام این روش به یک مدل نمک به نام منیزیم سولفات نیاز دارید، سپس می توانید ادامه روند را انجام دهید.

  • در صورتی که باتری شما اسیدی می باشد در ابتدا باید درب های آن را باز کنید و اگر اتمی باشد، باید روی باتری را سوراخ نمایید، به صورتی که ۶ عدد سوراخ ریز در روی درب ایجاد شود. سپس به اندازه یک سنگ اسید باتری را تخلیه کنید.
  • در ادامه همان نمک منیزیم سولفات که به آن اشاره کرده بودیم را با آب مقطر مخلوط کنید و به کمک سورنگ آن را درون خانه های باتری انتقال دهید و سپس درب خانه های باتری را ببندید.
  • پس از انجام این کار باتری را برای مدت زمان ۲۴ ساعت در حالت شارژ آهسته قرار دهید. پس از گذشت این زمان باتری را از شارژر جدا کنید و بر روی ماشین ببندید، در مرحله آخر استارت بزنید در صورتی که ماشین شما روشن شد یعنی کار خود را به درستی انجام داده اید.
  • در آخر در نظر داشته باشید که روشهای احیای باتری ماشین همیشه به صورت صددرصد پاسخگو نمی باشد و باید این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکن است در انتهای کار نتیجه نبینید. اما به هر حال استفاده از آنها خالی از لطف نیست و احتمال ۸۰ درصد وجود دارد که باطری فرسوده شما تعمیر شود

آیا استفاده از روش های تعمیر باتری خراب ماشین توصیه می شود؟

راه اندازی باتری خوابیده ماشین
راه اندازی باتری خوابیده ماشین

جواب این سوال باید بگویم که زمانی که خودرو شما به سختی استارت می زند و احساس می کنید که این مشکل مربوط به باتری می باشد در ابتدا باید قبل از اینکه از این روش استفاده نمایید و وقت و هزینه خود را صرف آنها نمایید به یک متخصص باتری مراجعه کنید تا وضعیت باتری، استارت و دینام خودرو شما را بررسی نمایند.

متخصصین می‌توانند با انجام چند کار ساده ایراد خودرو شما را پیدا کنند. در صورتی که عیب خودرو شما مربوط به باتری باشد باید به این موضوع فکر کنید که آیا تعمیر باطری ماشین ارزش تعمیر دارد و یا خرید یک باتری جدید!

امروزه باتری ها به دلایلی خراب میشوند که برگشت پذیر نیستند یعنی راه حل برای تعمیر و احیای مجدد آنها وجود ندارد و راننده مجبور به این می‌شود که نسبت به خرید یک باتری جدید اقدام کند.

به صورت کلی طی بررسی هایی که انجام داده‌ایم باتری ها در طی مدت زمان کوتاه حتی کمتر از یک سال به دلایل زیر خراب می‌شود که البته هیچ کدام از آنها قابل تعمیر نمی‌باشد:

  • ریزش صفحات باتری
  • قطع صفحات باتری
  • خرابی عایق بین صفحات

بنابراین همانطور که شما مشاهده کردید هیچ کدام از روش هایی که برای احیای باتری ماشین وجود دارد نمی تواند صفحات باتری را تعمیر کند و یا قطعی صقحات با عایق بندی بین آنها را ترمیم کند. زیرا این ایرادها غیر قابل تعمیر و بازیابی می باشد.

به همین جهت در صورتی که باتری شما به چنین مشکلاتی مواجه شده است بهترین کار این است که وقت خود را هدر ندهید و نسبت به خرید یک باتری جدید اقدام کنید

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های درست کردن باتری خراب ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری