علت سوختن باتری ماشین

سوختن باتری ماشین
4.8
(263)

شاید برای شما پیش آمده باشد که در حین رانندگی ناگهان خودرو خاموش شود و دیگر هر چه قدر استارت می زنید و تلاش می کند روشن نشود، به نشانگر بنزین نگاه می کنید و می بینید بنزین به اندازه کافی وجود دارد اما باز هم تلاش شما فایده ندارد. در این جا برنا باتری تماس می گیرد و طی بررسی وضعیت خودرو شما توضیح می دهد سوختن باتری ماشین علت خاموش شدن خودرو است.

در چنین موقعیت هایی تنها دو راه برای شما باقی می ماند، یا باید باتری به باتری انجام دهید و یا برای تعویض باتری اقدام کنید؛ مسلما هر دوی آن ها سخت خواهد بود خصوصا که این شرایط به صورت ناگهانی برای شما پیش آمده است.

با توجه به این که ما بسیار در این شرایط افراد بوده ایم معمولا از ما سوال پرسیده می شود که علت سوختن باتری ماشین چیست و از این پس چگونه می توان طول عمر باطری را افزایش داد؟

به همین تصمیم گرفتیم تا در قالب یک مقاله به توضیح این موضوع بپردازیم و کمی شما را با دلایل خراب شدن باتری ماشین آشنا نماییم؛ اگر شما نیز سوال هایی در حوزه باتری خودرو دارید تا انتها همراه ما باشید.

علت سوختن باتری ماشین چه می باشد؟

قرار دادن خودرو در دمای بالا

دارندگان خودرو باید از پارک کردن وسایل نقلیه خود در زیر نور خورشید به مدت طولانی یا در یک گاراژ کوچک و باریک خودداری کنند که از دفع گرمای موتور پس از یک سفر طولانی جلوگیری می کند. ترکیب شیمیایی و قطعات باتری زمان  کار در دماهای بسیار گرم یا سرد به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد و در نتیجه عمر باتری ضعیف می شود.

خطای انسانی

روشن گذاشتن چراغ های داخل خودرو
روشن گذاشتن چراغ های داخل خودرو

برخی از دارندگان خودرو هنگام ترک خودرو به خاموش کردن لامپ ها، چراغ ها، رادیو و تمامی تجهیزات الکتریکی توجهی نمی کنند یا فراموش می کنند. اگر این دستگاه‌ها علامت نزنید، احتمالاً می‌توانند یک شبانه روز کار کنند و انرژی باتری را تخلیه کنند. نتیجه این خواهد بود که باتری تمام می شود و خودرو نمی تواند صبح روز بعد روشن شود.

بسیاری از وسایل نقلیه مدرن در صورتی که مالک فراموش کند چراغ ها را خاموش کند یا به طور کامل خاموش نشود، هشدار صدادارند.  با این حال، توجه به سایر وسایل برقی همچنان ضروری است، یک توصیه خوب این است که عادت کنید همیشه وسایل برقی را قبل از ترک ماشین خاموش کنید.

استفاده نکردن برای زمان طولانی از خودرو

خودروهای نسل جدید به بسیاری از ویژگی های هوشمند مدرن مجهز هستند. اما معایب آن ها این است که برخی از آن ها در هنگام خاموش شدن خودرو فعال یا تا حدی فعال می مانند و همچنان به مصرف انرژی باتری ادامه می دهند.

به عنوان مثال می ‌توان به سیستم‌های ضد سرقت، راه‌انداز از راه دور، دوربین مداربسته و …اشاره کرد. حتی اگر این دستگاه‌ها انرژی کمی مصرف می‌کنند، اما اگر خودرو برای مدت طولانی کنار گذاشته شود و در حالت بیکار بماند، مصرف آن قابل توجه می‌شود و ممکن است باعث سوختن باتری ماشین شود.

رانندگی در مسافت های کوتاه

اگر خودرو فقط در فواصل کوتاه کار کند، شارژر اتوماتیک زمان کافی برای شارژ باتری نخواهد داشت.  دلیل آن همان است که باتری گوشی شما به سرعت ظرفیت خود را از دست می دهد اگر دائماً شارژر را وصل یا خارج کنی؛  خودروهای پرمصرف در شهر نیز با این مشکل مواجه هستند.

دلیل این که در این شرایط باطری ضعیف می شود این که باتری باید نیروی زیادی برای احتراق خودرو تولید کند اما با رانندگی در مسافت های کوتاه این اجازه راه به دینام نمی دهید که باتری را شارژ نماید.

بهترین توصیه جهت رانندگی بهینه برای حفظ وضعیت باتری از 10 تا 20 دقیقه رانندگی مداوم است. برای دارندگان خودرو در شهر توصیه می شود حداقل ماهی یک بار یک سفر نسبتا طولانی داشته باشند.

آسیب دیدن دیود های ژنراتور

ژنراتور خودرو
ژنراتور خودرو

ژنراتور خودرو قطعه ای است که انرژی الکتریکی موتور خودرو را به جریان الکتریکی تبدیل می کند تا باتری به طور منظم شارژ شود و همچنین نیروی اضافی برای دستگاه های مصرف کننده برق در خودرو فراهم می کند.

در صورت خراب بودن دیود ژنراتور این امکان وجود ندارد که باتری خودرو شارژ شود و در نهایت سوختن باتری ماشین پیش رو است.

استفاده اشتباه از شارژر باتری

زمانی که موتور خودرو کار می کند، باتری می تواند به طور خودکار شارژ شود. با این حال، این منبع تغذیه خودکار ممکن است برای پوشش مصرف برق همه وسایل الکتریکی، به ویژه در خودروهای مدرن کافی نباشد به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان اکنون مجبورند خودرو را در وسط جاده بکشند، فقط به این دلیل که خودروهایشان به طور ناگهانی کار نمی کند.

در چنین مواقعی از شارژر باتری خودروی خاصی استفاده خواهد شد و در صورت استفاده صحیح از آن دیگر جای صحبتی نیست.

 اما در غیر این صورت، استفاده اشتباه از شارژر باتری نیز باعث عمر کوتاه باتری می شود،  فقط یک متخصص اتومبیل با تجربه می تواند تشخیص دهد و تعیین کند که چه چیزی ممکن است با شارژ باتری مشکل داشته باشد بنابراین، تا زمانی که دقیقاً نمی دانید چه کاری انجام می دهید، باتری را خودتان شارژ نکنید، بلکه در عوض، برای نجات خودرو با سایت های امداد تماس بگیرید.

رانندگی در مسیر های آب گرفتگی

خیس شدن باتری خودرو
خیس شدن باتری خودرو

اگر ماشین شما از غوطه ور شدن در آب از کار بیفتد و بخواهید ماشین را دوباره راه اندازی کنید، احتمالاً باید شاهد نفوذ آب به سیم ها، دوشاخه ها و مدارها باشید،  این یکی از دلایلی است که ظرفیت منبع تغذیه به سرعت پس از آبگرفتگی خودرو کاهش می یابد و ناگفته نماند که علاوه بر باتری بسیاری از اجزای موتور ممکن است خراب شوند.

حتی اگر باتری پس از سیل به طور موقت کار کند، آب می تواند پایانه های آن را زنگ زده و باتری را در برابر آسیب آسیب پذیر کند.  بنابراین بلافاصله پس از آب گرفنگی ماشین ترجیحا باتری را خارج نمایید و در یک محیط گرم نگه دارید تا محل پایانه های آن به خوبی خشک شود.

چک نکردن وضعیت باتری به صورت مرتب

صاحبان خودرو باید به طور منظم باتری خودرو را تمیز کرده و آن را توسط خدمات تعمیر و نگهداری خودرو بررسی کنند.

سطح اسید باتری را نمی توان بررسی کرد مگر با سرویس تعمیر و نگهداری خودرو؛ اما انجام این کار لازم است زیرا پایانه ها و الکترولیت نیز می توانند پس از استفاده طولانی مدت از خاک و گرد و غبار آلوده شوند که به طور قابل توجهی کارایی باتری را کاهش می دهند.

به همین دلیل کارشناسان خودرو به دارندگان خودرو توصیه می کنند که برای جلوگیری از سوختن باتری ماشین و عملکرد ناکارآمد، به طور مرتب هرگونه کثیفی چسبیده به سطح مخزن باتری را پاک کنند و در صورت امکان، باتری را به طور فصلی تعمیر کنند.

بیشتر بدانید: آموزش تست باتری ماشین

قدیمی بودن باتری

قدیمی شدن باتری ماشین
قدیمی شدن باتری ماشین

باتری‌های قدیمی ‌تر توانایی خود را برای شارژ خودکار با انرژی به اندازه باتری‌های جدید از دست می‌دهند. به طور معمول عمر باتری خودرو حدود 5 سال است، اما بسته به عوامل بسیاری می تواند تا 7 سال دوام بیاورد اما پس از این مدت تعویض باطری یک امر ضروری است.

تا این جا به خوبی با علت سوختن باتری ماشین آشنا شدید؛ در ادامه می خواهیم روش هایی را به شما آمورش دهیم که به کمک آن ها می توانید طول عمر باتری ماشین را افزایش دهید.

نکات مهم در نگهداری صحیح از باتری

جلوگیری از خواب باتری

یکی از مهم ترین موارد در مورد ضروری در نگهداری باتری خودرو، توجه به وضعیت باتری در صورت عدم استفاده طولانی مدت است.

 توصیه می شود اگر به هر دلیلی قصد ندارید بیش از 5 روز از خودروی خود استفاده کنید، باتری خودرو را خارج کرده و از خودرو جدا کنید.

تمیز بودن قطب های باتری

رسوب مواد جدا شده از صفحات باتری و رسوب این قطعات در پایانه های باتری یکی دیگر از عوامل آسیب رساندن به باتری خودرو است.

توصیه می شود در تمیزکردن قطب های مثبت و منفی باطری نهایت احتیاط را به عمل آورید و از هر گونه آسیب به این قسمت جلوگیری کنید.

آب و هوای سرد

سرما یکی از مهم ترین عوامل کاهش عمر مفید باتری خودرو است. بنابراین برای جلوگیری از آسیب و غیرفعال شدن باتری توصیه می شود از قرار دادن خودرو در محیط های سرد خودداری شود.

بررسی سطح الکترولیت

بررسی آب باتری
بررسی آب باتری

یکی از مهم ترین عوامل در بهبود عملکرد و افزایش طول عمر باتری خودرو، بررسی سطح الکترولیت در سلول های باتری است.

این چکاپ بسته به هوای محیط متفاوت است و در فصول گرم سال هر 2 هفته یک بار و در فصول سرد ماهانه یک بار توصیه می شود.

از وارد کردن آسیب فیزیکی به باتری جلوگیری شود

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در مورد نگهداری صحیح و اصولی از باتری خودرو، مراقبت از بدنه باتری در برابر ضربه های خارجی، قرار گرفتن در معرض مستقیم و طولانی مدت اسید است. این موضوع می تواند منجر به پوسیدگی زودرس و آسیب فیزیکی جدی به بدنه باتری شود و در نتیجه طول عمر آن را کاهش دهد.

تمیز کردن سولفاته باتری

یکی از عوامل آسیب دیدن و مرگ زودرس انواع باتری خودرو سولفاته شدن آن است. در این حالت، سولفات موجود در باتری خودرو بر روی سطح صفحات سربی باتری رسوب می کند و منجر به از دست دادن توانایی باتری در تولید برق می شود.

 برای کاهش این امر، توصیه می شود که باتری را به طور منظم و مرتب با جوش شیرین بشویید و خطر سولفاته شدن را کاهش دهید. برای نحوه پاک کردن سولفات باتری ماشین کلیک کنید!

توجه به نحوه باز و بسته شدن باتری

باز و بسته کردن باتری
باز و بسته کردن باتری

یکی از نکات ضروری و بسیار مهم در مورد نگهداری صحیح باتری و افزایش عمر مفید این قطعه، توجه به نحوه باز و بسته شدن آن در خودرو می باشد.

 توصیه می شود برای باز کردن و خارج کردن باتری از خودرو کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید و برای بستن یا سوار کردن باتری برعکس عمل کنید؛ این کار از آسیب جدی به باتری شما جلوگیری می کند و طول عمر آن را افزایش می دهد.

خاموش کردن وسایل برقی

یکی از مهم ترین عوامل آسیب دیدگی و مرگ زود هنگام باتری خودرو، استفاده طولانی مدت از وسایل برقی خودرو مانند رادیو و برف دم است. توصیه می شود در صورت روشن بودن تجهیزات، هر چند دقیقه یکبار موتور خودرو را روشن کرده و اجازه دهید دینام خودرو نیروی مورد نیاز باتری را از موتور دریافت کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با علت سوختن باتری ماشین و اصول نگهداری از باطری آشنا نماییم؛ در صورت بروز هر گونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری