ساخت آب باتری اسیدی در خانه

ساخت آب باتری اسیدی در خانه
4.3
(336)

منظور از اسید باتری، اسیدی است که در باطری های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، همان طور که می دانید مایع درون باتری مخلوطی از اسید سولفریک و آب مقطر می باشد و که برای کارکرد صحیح باتری کاملا لازم است. در این مقاله نیز ما قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم که چگونه می توان اقدام به ساخت آب باتری اسیدی کرد؟ پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه برنا باتری باشید.

اسید باتری چیست؟

ساخت آب باتری اسیدی
ساخت آب باتری اسیدی

اسید باتری یا آب اسید محلولی رقیق شده از اسید سولفریک است که در باتری ها استفاده می شود، بهترین نوع اسیدی باتری تهیه شده از اسیدسولفریک، به نوعی است که هیچ گونه ناخالصی وجود نداشته بااشد و آب مقطر به صورت صد در صد خالص باشد. پی اچ اسید درون باتری 0.8 می باشد.

از کاربرد های اسید باتری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این اسید در انواع خودرو ها، کامیون ها، جرثقیل و لیفتراک ها کاربرد دارد.
  • در صنایع اسید ساری، نیروگاه ها و باتری های خودرو استفاده می شود.
  • در صنعت برق و الکترونیک کاربرد بسیاری دارد.
  • نیروگاه های حرارتی بادی و نیروگاه های آبی و هم چنین نیروگاه های خورشیدی و هیبریدی کشور نیز از اسید باتری استفاده میکنند..

اما اسید باتری که ما در این مقاله قصد صحبت درباره آن داریم، اسید درون باتری های خودرو یا به اصطلاح همان آب باتری می باشد.

آب مقطر درون باتری های خودرو

آب مقطر مایعی است که در الکترولیت و داخل باتری ماشین استفاده می شود، این آب این تضمین را به شما می دهد که الکترولیت به اندازه کافی متراکم شده است و باتری ماشین کارکرد صحیحی دارد. طبق استاندارد اعلام شده در سراسر جهان، الکترولیت درون باتری باید به این صورت باشد که حداقل 65 درصد از آن را آب مقطر تشکیل داده باشد.

آب مقطر به باتری اجاره می دهد تا کارایی صحیح داشته باشد، توجه داشته باشید که آب مقطر با آب معمولی که ما استفاده می کنیم متفاوت است، درون آب مقطر هیچ نوع مواد مضر و آلاینده اضافه ای قرار ندارد.

بنابراین هیچ گاه نباید به درون خودرو آب معمولی اضافه کرد، زیرا آلاینده های موجود درون آب بر روی صفحات باتری قرار می گیرند و در نهایت عمر باتری ماشین کم می شود.

با توجه به این موضوع ممکن است شما دسترسی به تهیه آب مقطر باتری به صورت آماده نداشته باشید. در این چنین شرایطی باید چیکار کرد؟

باتری اسیدی

باتری های اسیدی و ساختار آن ها
باتری های اسیدی و ساختار آن ها

باتری های سربی که به باتری های اسیدی نیز معروف هستند جزو قدیمی ترین باطری هایی هستند که برای خودرو ها استفاده می شود. این باتری ها از سال 1859 طراحی شده اند و با گذشت این همه سال هنوز هم کارایی صحیح خود را از دست نداده است.

اما نکته ای که در مورد این باتری ها وجود دارد مربوط به آب درون آن ها می باشد، ساخت این باتری ها به نحوی است که احتیاج به مراقبت دارند تا سطح این مایع درون باتری کم نشود.

ساختار باتری سرب اسیدی به چه صورت است؟

به طور کلی این باتری ها از چهار قسمت مجزا تشکیل شده اند:

  • الکترود یا قطب مثبت که به آن کاتد نیز گفته می شود، این بخش از صفحات اکسید سرب ساخته شده است. در هنگام شارژ باتری انرژی مورد نیاز توسط این بخش جذب می شود.
  • الکترود یا قطب منفی که به آن آند نیز گفته می شود. جنس این بخش از سرب خالص می باشد و مقدار بسیار کمی کلسیوم قلع و آنتیمونی نیز ترکیب شده است. این قطب ها الکترون ها را در هنگام دشارژ از خود خارج می کنند.
  • مایع الکترولیت که در بین دو الکترود را جریان پیدا می‌کند و در الکتریسیته را میان الکترودهای مثبت و منفی هدایت می کند. الکترولیت محلولی متشکل از 25 تا 40 درصد اسید سولفوریک و 60 تا 70 درصد آب می باشد.
  • بخش دیگر باتری های سربی جدا کننده ها یا فاصله دهنده ها است که وظیفه اصلی آنها جدا سازی و ایزوله الکتریکی صفحات مثبت و منفی از یکدیگر است. بخش مهمی از ساخت باتری ها تکنولوژی مربوط به طراحی این جدا کننده ها یا ایزولیتور ها است. در باتری هایی که از نظر حجم محدودیتی ندارند این جداسازی به وسیله ایجاد فاصله فیزیکی بین صفحات انجام میشود  که باعث ارزان تر شدن ولی افزایش حجم باتری است.

همچنین بخوانید: آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

ساخت آب باتری اسیدی به چه صورت است؟

نحوه ساخت آب باتری اسیدی
نحوه ساخت آب باتری اسیدی

تا این جا به خوبی با اسید باتری، آب مقطر و باتری ها اسیدی به خوبی آشنا شدید، نوبت به این رسیده است که به توضیح این موضوع بپردازیم که چگونه می توان آب باتری اسیدی را درون منزل درست کرد.

مواد مورد نیاز

برای این که بتوانید آب باتری اسیدی را در خانه درست نمایید باید این موارد را در دسترس داشته باشید: یک گالنی که جنس آن از فولاد ضد زنگ باشد، مقداری آب (فرقی ندارد لوله کشی یا آب باران)، یک کاسه شیشه ای مقاوم در برابر حرارت، قفسه پخت و در آخر مقداری یخ.

طرز تهیه آب اسید باتری

برای انجام این کار شما باید طرف را تا نضفه از آب پر کنید، پس از کاسه شیشه ای را به نحوی بر روی آن قرار دهید که حالت شناور داشته باشد. روکش ظرف را برعکس نمایید و آن را در بالای ظرف قرار دهید.

روکش وارونه شده را با یخ پر کنید و اجازه دهید آب برای مدت 45 دقیقه جوشیده شود. زمانی که آب جوشیده و تبدیل به بخار شود، بخار ایجاد شده با درب سرد ظرف برخورد می کند و مجدد سرد می شود و به مایع تبدیل می شود.

مقداری از این آب مایع شده به درون کاسه شیشه ای ریخته می شود که این همان آب مقطر است. شما می توانید از این آب برای باتری های اسیدی استفاده کنید، اما باید در ابتدا اجازه دهید که آن سرد شود و پس از می توانید درون باطری بریزید.

زما مناسب اضافه کرن آب باتری اسیدی

اضافه کردن آب به باتری خودرو با قیف
اضافه کردن آب به باتری خودرو با قیف

توجه داشته باشید که برای اضافه کردن آب باتری اسیدی باید زمان مناسب این کار را بلد باشید، به طور میانگین و در حالت عادی شما باید هر 6 ماه یکبار این کار را انجام دهید و مقداری که برای این کار احتیاج دارید نیم میلی متر است.

برای این که در انجام این کار اشتباه نکیند آب باتری اسیدی که درست کرده اید درون یک بطری بک لیتری قرار دهید و هر شش ماه یک بار نصف آن را به باتری خود اضافه کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ مواد دیگری به غیر از آب باتری اضافه نکنید، برخی از افراد تصور می کنند که می توانند اسید سولفریک به آب مقطر اضافه کنند و با انجام این کار کارایی باتری را افزایش می دهند، در صورتی که این تصور غلط است و نه تنها فایده ای برای باتری ندارد بلکه باعث آسیب رسیدن به باتری خواهد شد و در نهایت یک باتری خراب و غیرقابل استفاده برای شما باقی می ماند.

نحوه اضافه کردن آب باتری اسیدی

برای اضافه کردن آب باتری در مرحله اول شما باید بررسی کنید که هیچ گونه گرد و غباری بر روی باتری قرار نگرفته باشد و سپس آن را باز کنید. پس از باز شدن باتری سطح الکترولیت آن را بررسی کنید و وضعیت آب باتری را مشاهده کنید.

طراحی برخی از باتری ها به گونه است که نشانگری بر روی آن وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید. در صورتی که باتری خودرو شما دارای این نشانگر نمی باشد، می توانید از چراغ قوه یا نور گوشی کمک بگیرید.

در صورتی که احساس کردید، آب باتری اسیدی کم شده است مقداری از آب درست شده را به آن اضافه کنید. اگر اضافه کردن آب باتری برایتان سخت است و احتمال می دهید که در زمان اضافه کردن مقداری از آب موجود بر روی قطعات دیگر بریزد، بهتر است که از یک سرنگ برای انجام این کار استفاده کنید.

نکته: هیچ وقت در همان لحظه که آب باتری اسیدی را اضافه کرده اید، ماشین را روشن نکنید، بهتر است اجازه دهید تا محلول اضافه شده به خوبی در محفظه مورد نظر ترکیب شود و سپس از آن استفاده نمایید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام این کار می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

آب باتری اسیدی و آب معمولی چه تفاوتی دارند؟

آبی که مخصوص باتری ها می باشد و اصطلاحا به آن آب مقطر می گویند دارای مواد استانداردی است، یعنی در الکترولیت ها 65 دردصد آب مقطر وجود دارد و بقیه این میزان برای تکمیل شدن و رسیدن به 100 درصد را اسید سولفریک تشکل میدهند.

به صورت کلی بخواهیم بگوییم آب مقر آبی است که برخلاف آب های معمولی دارای آلایندگی نمی باشد.

به همین جهت تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود که از آب معمولی برای پر کردن باتری استفاده کنید، زیرا آلاینده های موجود در آب معمولی بر روی صفحات باتری قرار می گیرند و در نهایت علاوه بر کاهش یافتن عمر باتری، کارکرد آن نیز دچار مشکل می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با آب باتری اسیدی آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Mmmm
Mmmm
1 سال پیش

سلام آب شرب هم خيلي هم خوبه و ضرر ندارد ولي براي باتري آب مقطر بايد باشد .

majid
majid
1 سال پیش

توضیحات مخصوصا ابتدای مطلب تهیه ی آب مقطر با استفاده از گالن و ….. بسیار گنگ و ناشیانه هست . در کل ظاهرا نویستده مطلب از این نوشتار به دنبال ارایه راه عملی برای ساخت آب مقطر نبوده بیشتر به دنبال ارایه مقاله بوده است.

2
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری