آشنایی با چراغ های هشدار خودرو

چراغ های هشدار خودرو
4.8
(145)

خودروهای مدرن مملو از وسایل الکترونیکی و مملو از حسگرهایی هستند که عملکرد وسیله نقلیه شما را کنترل می کنند. مهم است که بدانید چراغ های هشدار داشبورد خودرو به چه معنا هستند زیرا ممکن است در صورت روشن شدن بتوانید از خراب شدن آن ها جلوگیری کنید.

در این مقاله از برنا باتری به شما آموزش می‌ دهیم که چراغ ‌های هشدار زرد و قرمز مختلف روی داشبورد شما به چه معنا هستند، چرا روشن می‌شوند، مشکل چقدر فوری است و وقتی آنها را می ‌بینید چه کاری باید انجام دهید.

رنگ چراغ های روی داشبورد خودرو

چراغ های هشدار روی داشبورد شما از سیستم رنگی چراغ راهنمایی پیروی می کنند:

سبز: سیستم به درستی کار می کند یا در حال حاضر در حال استفاده است

زرد: چیزی به درستی کار نمی کند، بیشتر مراقب باشید و آن را در اسرع وقت بررسی کنید

قرمز: یک مشکل جدی و بالقوه خطرناک وجود دارد، به محض این که توانستید ماشین را نگه دارید و وضعیت خودرو را بررسی کنید.

چراغ هشدار ترمز

این علامت همچنین به عنوان چراغ هشدار سیستم ترمز، چراغ هشدار ترمز دستی یا چراغ هشدار روغن ترمز شناخته می شود.

اگر این چراغ قرمز پس از رها کردن کامل ترمز دستی روشن بماند یا در هنگام رانندگی روشن شود، ممکن است نشان دهنده پایین بودن سطح روغن ترمز باشد. مگر اینکه خودتان بدانید که چگونه سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید، که البته این کار برای حرفه ای ها خواهد بود.

اگر چراغ اخطار ABS نیز روشن شود، این نشان می دهد که سیستم ترمز خراب شده است و ممکن است ترمز شما به درستی کار نکند. در این حالت ممکن است چراغ هشدار توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) نیز روشن شود.

آیا می توانم با چراغ هشدار ترمز روشن رانندگی کنم؟

نباید ریسک کنید، ترمزها یکی از مهم ترین ویژگی های ایمنی خودروی شما هستند، بنابراین مهم است که با دیدن این چراغ هشدار قرمز فوراً اقدام کنید.

به محض اینکه ایمن شد، خود را بکشید و بایستید،  سرعت خود را پایین نگه دارید و از ترمز ناگهانی خودداری کنید.

چراغ مدیریت موتور

این چراغ همچنین به عنوان موتور چک یا چراغ هشدار ECU شناخته می شود. هنگامی که چراغ مدیریت موتور روشن می شود، اغلب با علائمی همراه است که موتور به درستی کار نمی کند، مانند کمبود نیرو یا پرش در هنگام فشار دادن پدال گاز.

این چراغ می تواند تعدادی از ایرادات را نشان دهد، از مشکلات جزئی مانند خرابی سنسور الکتریکی گرفته تا یک مشکل مکانیکی بسیار بزرگتر، مانند نقص در سیستم کنترل انتشار یا مبدل کاتالیزوری شما .

چه مدت می توانم با چراغ چک موتور روشن رانندگی کنم؟

اگر چراغ چک موتور روشن شد، باید در اسرع وقت آن را بررسی کنید، زیرا با ادامه رانندگی، خطر آسیب بیشتر و بالقوه غیرقابل جبران به موتور خود را خواهید داشت.

چراغ هشدار کیسه هوا

همچنین به عنوان چراغ هشدار سیستم مهار تکمیلی (SRS) شناخته می شود. وقتی این چراغ قرمز می شود به این معنی است که حداقل یک عنصر از سیستم ایمنی کیسه هوا به درستی کار نمی کند و یا خود سیستم کیسه هوا.

سیستم طبقه بندی سرنشینان جلو (که وزن و موقعیت سرنشین جلو را به منظور باز کردن ایمن ایربگ تشخیص می دهد یا سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی که در صورت تصادف کمربند را سفت می کند.

آیا هنوز می توانم با چراغ ایربگ روشن رانندگی کنم؟

اگر سیستم کیسه هوا به درستی کار نکند، ممکن است در تصادف خاموش نشود، یا حتی در برخی موارد ممکن است به طور غیر منتظره منفجر شود و باعث تصادف شود. در هر صورت، سیستم ایربگ یکی از ویژگی‌های ایمنی فوق‌العاده مهم خودرو شما است، بنابراین اگر این چراغ روشن شد، لطفاً فوراً آن را بررسی کنید.

چراغ هشدار فرمان برقی

همچنین به عنوان چراغ هشدار EPS یا EPAS شناخته می شود. این چراغ هشدار نشان می دهد که فرمان برقی مشکل دارد. برای سیستم های برقی، رفع این مشکل می تواند به سادگی راه اندازی مجدد کامپیوتر باشد. یک مکان امن برای توقف پیدا کنید و سعی کنید ماشین را خاموش کنید و بعد از 30 ثانیه دوباره روشن کنید. اگر چراغ روشن است، باید خودروی خود را در اسرع وقت برای معاینه ببرید .

آیا می توانم با چراغ EPS روشن رانندگی کنم؟

شما می توانید، اما اگر سیستم فرمان برقی از کار بیفتد، متوجه خواهید شد که مانور دادن ماشین سخت تر است و باید بیشتر مراقب باشید، رانندگی در سرعت های بالای بزرگراه بدون کمک فرمان برقی می تواند خطرناک باشد.

چراغ هشدار فیلتر ذرات گازوئیل

همچنین به عنوان DPF یا چراغ هشدار فیلتر ذرات اگزوز شناخته می شود. اگر دیزل دارید، اگر فیلتر ذرات اگزوز مشکلی داشته باشد، یکی از این چراغ ها روشن می شود که دوده مضر را از گازهای خروجی خارج می کند تا انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد. این می تواند نشان دهد که فیلتر با دوده مسدود شده است.

آیا هنوز می توانم با چراغ DPF روشن رانندگی کنم؟

با هر بار فشار دادن پدال گاز، دود سیاه سمی آزاد می شود، رانندگی با فیلتر مسدود می تواند آسیب جدی تری به خودروی شما وارد کند. شما باید به گاراژ بروید تا در اسرع وقت آن را بررسی کنید، زیرا تعویض این فیلترها ممکن است گران تمام شود.

چراغ هشدار دمای موتور

همچنین به عنوان چراغ هشدار دمای مایع خنک کننده شناخته می شود. این چراغ زمانی روشن می شود که موتور بیش از حد گرم شود. این می تواند به این معنی باشد که سطح مایع خنک کننده در حال کاهش است، شاید به دلیل نشتی در سیستم، یا می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد، مانند خرابی واشر سر.

آیا می توانم با چراغ داغ شدن بیش از حد موتورم رانندگی کنم؟

اگر این چراغ قرمز است، باید فوراً متوقف شوید، زیرا بدون مایع خنک‌کننده کافی، موتور شما می‌تواند آنقدر داغ شود که به طور موثر خود را به هم جوش داده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. قبل از بررسی گیج کنار مخزن مایع خنک کننده در زیر کاپوت، صبر کنید تا موتور خنک شود.

در حالی که زیر کاپوت هستید، نگاهی بیندازید تا ببینید آیا نشتی آشکار وجود دارد یا خیر. اگر هیچ کدام را نمی‌بینید و بعد از شارژ کردن چراغ خاموش می‌شود، بهتر است به سفر خود ادامه دهید. اگر چراغ بعد از شارژ مجدد دوباره روشن شد، باید آن را بررسی کنید تا مشکل اصلی برطرف شود.

چراغ هشدار سطح مایع خنک کننده

مایع خنک کننده گرمای موتور شما را جذب می کند و آن را از طریق رادیاتور پخش می کند تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. این چراغ اخطار زرد زمانی روشن می شود که سطح مایع خنک کننده کم شود تا به شما یادآوری کند که آن را شارژ کنید.

آیا می توان با چراغ سطح مایع خنک کننده روشن رانندگی کنم؟

از انجام سفرهای طولانی بدون مایع خنک‌کننده کافی خودداری کنید: باید در اسرع وقت توقف کرده و شارژ کنید، در غیر این صورت ممکن است آسیب جدی به خودروی خود وارد کنید. قبل از شارژ صبر کنید تا موتور خنک شود.

چراغ هشدار روغن

این چراغ همچنین به عنوان چراغ کم روغن موتور یا چراغ فشار کم روغن نیز شناخته می شود. چراغ هشدار روغن زمانی روشن می شود که دمای روغن خیلی زیاد شود یا سطح یا فشار روغن خیلی پایین باشد. اگر روغن موتور را به طور موثر روان نکند، می تواند منجر به آسیب های گران قیمت یا حتی جبران ناپذیر موتور شود، بنابراین مهم است که سریع عمل کنید.

آیا می توانم با چراغ کم روغن موتور رانندگی کنم؟

وقتی این چراغ روشن شد باید هر چه زودتر توقف کنید و موتور را خاموش کنید. هر گونه نشتی آشکار روغن در زیر خودرو را بررسی کنید و سپس سطح روغن را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را شارژ کنید.

چراغ هشدار فشار پایین لاستیک

بسیاری از خودروهای مرسدس بنز اکنون مجهز به سیستم های نظارت بر فشار باد لاستیک هستند که به شما اطلاع می دهند که فشار کاهش یابد. این ممکن است در طول زمان اتفاق بیفتد یا ممکن است به دلیل سوراخ شدن باشد.

آیا می توانم با چراغ فشار باد لاستیک خود رانندگی کنم؟

بله، اما باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید و در فرصت بعدی هوا را شارژ کنید. فشار کم لاستیک می تواند باعث ایجاد شرایط رانندگی ناایمن شود، بنابراین سرعت خود را کاهش دهید و سعی کنید از ترمز ناگهانی یا انجام هر گونه مانور خشونت آمیز فرمان خودداری کنید.

اکثر پمپ بنزین ها و گاراژها دارای یک کمپرسور هوا هستند که می توانید از آن برای بررسی فشار باد لاستیک خود استفاده کنید. هوای لاستیک ها را طبق مشخصات سازنده خودرو در دفترچه راهنمای مالک خود پر کنید.

چراغ هشدار باتری

اگر این چراغ هنگام رانندگی روشن شود، نشان می دهد که باتری در حال شارژ نیست. این می تواند به دلیل مشکل در سیستم الکتریکی خودرو شما باشد و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مانند دینام معیوب، باتری معیوب، اتصال الکتریکی بد یا کابل آسیب دیده.

بیشتر بخوانید: روشن شدن چراغ باتری ماشین

آیا می توانم با چراغ سیستم شارژ باتری روشن رانندگی کنم؟

ماشین شما تا زمانی که باتری تمام شود به طور معمول کار می کند، اما پس از خالی شدن باتری ماشین، هیچ چیز در ماشین شما کار نمی کند. بنابراین قبل از تمام شدن آب، سریع به تعمیرگاه بروید.

چراغ هشدار سیستم ترمز ضد قفل (ABS).

ABS یک ویژگی ایمنی مهم است که در هنگام نیاز به توقف ناگهانی یا در شرایط رانندگی دشوار مانند جاده های یخ زده واقعاً به کار می رود.

آیا می توانم با چراغ ABS روشن رانندگی کنم؟

اگر چراغ ABS به خودی خود روشن شود، همچنان باید ترمز معمولی و بدون کمک داشته باشید، بنابراین ادامه سفر بی خطر است. اما فاصله خود را حفظ کنید، بیشتر مراقب باشید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید.

چراغ هشدار دهنده مشکل پایداری الکترونیکی (ESP).

این چراغ هشدار که کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نیز نامیده می شود، نشان دهنده مشکل در کنترل کشش است. اگر چشمک می زند، به این معنی است که سیستم ESP در حال دخالت است. برای مثال، اگر در جاده ای لغزنده رانندگی می کنید. اگر چراغ روشن بماند به این معنی است که سیستم ESP به درستی کار نمی کند.

اگر سیستم غیرفعال شده باشد، چراغ ESP با عبارت “OFF” روشن می شود، در این صورت ممکن است به طور ناخواسته آن را خاموش کرده باشید.

چراغ هشدار لنت ترمز

چراغ هشدار سایش لنت ترمز نیز نامیده می شود، اگر این علامت نشان داده شود به این معنی است که سنسور تشخیص داده است لنت های ترمز شما خیلی نازک هستند.

آیا می توانم با چراغ لنت ترمز خود رانندگی کنم؟

این چراغ هشدار باید قبل از نازک شدن خطرناک لنت ترمز روشن شود، بنابراین زمان دارید که آنها را تعویض کنید. باید هرچه زودتر تعویض کنید، زیرا اگر کاملاً فرسوده شوند می تواند بسیار خطرناک باشد.

در آخر برای آشنایی بیشتر با این چراغ ها می توایند از ویدیو زیر استفاده کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با چراغ های هشدار خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری