روشن شدن چراغ باتری ماشین

روشن شدن چراغ باتری ماشین
4.8
(128)

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در حال رانندگی می باشید و متوجه می شوید که چراغ باتری روشن شده است، اما دلیل روشن شدن چراغ باتری چه می باشد؟ زمانی که چراغ باطری خودرو روشن می شود چه واکنشی باید نشان داد؟ برای آشنایی با این موضوعات تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

علت روشن شدن چراغ باتری ماشین چیست؟

اشکال در تسمه دینام
اشکال در تسمه دینام

فیوز سوخته

در بیشتر موارد جعبه فیوز خودرو زیر داشبورد یا سمت راننده در زیر کاپوت قرار دارد. جعبه را باز کنید و به کمک یک ولت متر آن را بررسی نمایید، در صورتی که نتیجه مطلوبی دریافت نکردید نشان از این است که مشکل از فیوز خودرو می باشد.

  • محل جعبه فیوز در هر خودرو متفاوت است، بنابراین بهتر است که از دفترچه راهنما خودرو کمک بگیرید.
  • اگر ولت متر ندارید، همچنان می توانید فیوزهای سوخته را بررسی کنید، هر فیوز را با دقت بیرون بیاورید و به سرب پایین آن نگاه کنید، اگر نقره ای و براق باشد فیوز سالم است اما اگر شکسته یا سوخته باشد، فیوز احتیاج به تعویض دارد.
  • اصولا فیوز ها به نحوی طراحی می شوند که بین یک تا دو سال طول عمر دارند، در صورتی که فیوز های خودرو شما زود به زود خراب می شوند بهتر است بخش های الکتریکی خودرو را بررسی نمایید.

شکستن تسمه دینام

آسیب به تسمه دینام یکی از شایع ترین دلایل قطع برق است، دینام را در کنار موتور خود پیدا کنید و سپس تسمه ای را خواهید دید که دینام را به باتری متصل می کند، آن تسمه را برای آسیب های احتمالی بررسی کنید. در صورتی که ترک خورده، فرسوده یا کاملاً شکسته است، احتمالاً دلیل روشن شدن چراغ باتری ماشین مربوط به همین موضوع است.

  • معمولا دینام در کنار موتور قرار دارد، اما محل دقیق آن بستگی به مدل ماشین شما داردو
  • بهتر است برای تعویض تسمه دینام از یک فرد متخصص کمک بخواهید و خودتان به تنهایی این کار را انجام ندهید.

باتری مرده

اگر باتری ماشین شما قدیمی است، ممکن است نتواند به طور کامل (یا اصلا) شارژ شود، در صورتی که این طور است لازم است که باتری ماشین را تعویض نمایید.

  • بیشتر باتری های خودرو حدود 3 تا 5 سال عمر می کنند.
  • اگر پایانه های باتری شما رسوب شده به نظر می رسند، ممکن است فقط لازم باشد آنها را تمیز کنید و در نهایت مشکل حل شود.

چگونه می توان تشخیص داد که مشکل از باتری است یا دینام؟

تست ولتاژ باتری
تست ولتاژ باتری

بررسی ولتاژ باتری

کاپوت خودرو را باز کنید و باتری را پیدا کنید، سپس به کمک یک مولتی متر ولتاژ باتری را بررسی نماید، برای انجام این کار باید کابل قرمز را پایانه های مثبت باتری متصل کنید و کابل مشکی رنگ را به قطب منفی باتری، سپس عدد مشخص شده بر روی صفحه دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که کم تر از 12 باشد یعنی مشکل از باتری خودرو می باشد.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تست ولتاژ باتری می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

تست کنید که آیا با روشن بودن موتور ولتاژ افزایش می یابد یا خیر

ماشین را روشن کنید و بگذارید حدود 10 دقیقه در حالت بیکار بماند، ابزار مولتی متر را به پایانه های باتری فشار دهید تا دوباره ولتاژ را بررسی کنید، در صورتی که میزان ولتاژ بالاتر رفت، به این معنی است که دینام باتری را شارژ می کند و احتمالاً مشکل از باتری شماست، با این حال، اگر ولتاژ بالا نمی رود، احتمالاً به این معنی است که دینام شما باتری را به درستی شارژ نمی کند و دلیل روشن شدن چراغ باتری ماشین مربوط به دینام است.

همچنین بخوانید: علت چشمک زدن چراغ دینام

زمانی که چراغ باتری ماشین می شود چه واکنشی باید نشان داد؟

خارج کردن قطعات الکتریکی خودرو
خارج کردن قطعات الکتریکی خودرو

خاموش کردن لوازم الکتریکی غیر ضروری

این موضوع شامل بخاری، تهویه مطبوع و رادیو می شود، علاوه بر آن ها هر چیز دیگری را که می‌تواند از ماشین شما برق می‌گیرد، مانند شارژر تلفن یا فندک سیگار را خاموش کنید.

همچنین سعی کنید از استفاده از هرگونه وسایل الکتریکی مانند شیشه های برقی خودداری کنید، بنابراین اگر پنجره ها پایین است، آنها را پایین بگذارید و بالعکس.

سریع تر به یک مکانیکی بروید

پس از روشن شدن چراغ باتری، 5 تا 30 دقیقه قبل از اینکه باتری تمام شود و ماشین از کار بیفتد انرژی باقی می ماند. بنابراین با سرعت به مقصد خود حرکت کنید و یا در صورت امکان به یک باتری سازی بروید تا وضعیت سیستم برق خودرو بررسی شود.

چرا پس از تعویض باتری ماشین چراغ باتری روشن می شود؟

این موضوع احتمالا مربوط به دینام می باشد؛ زیرا دینام نیز یکی از قطعات مهم در سیستم برق خودرو می باشد، بنابراین اگر شما باتری ماشین را تعویض کرده اید و همچنان چراغ باتری بر صفحه نمایش پشت فرمان روشن است، احتمالا به این دلیل است که مشکل اصلی از دینام می باشد و باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام نمایید.

بنابراین توصیه می شود به یک مکانیکی حرفه ای مراجعه نمایید تا قطعات درون خودرو را بررسی نماید.

همچنین بخوانید: نکات بعد از تعویض باتری ماشین

علت شارژ نشدن باتری ماشین

علت شارژ نشدن باتری ماشین
علت شارژ نشدن باتری ماشین

مشکلات سیم کشی

گاهی ممکن است در اتصالات باتری اشکالاتی ایجاد شده باشد و در نهایت موجب شود که ولتاژ مورد نیاز برای باتری تامین نشود؛ با توجه به این که باتری شارژ مورد نیاز خود را توسط دینام تامین می کند و این انرژی از طریق سیم ها انتقال داده می شود بنابراین در صورتی که مشکلی در سیم کشی خودرو ایجاد شود انرژی به باتری نمی رسد و شارژ آن دچار مشکل می شود.

خراب بود شارژر های باتری

اگر از شارژر باتری خارجی استفاده می کنید، مطمئن شوید که به درستی وصل شده است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که قطب مثبت به پایانه مثبت می رود و قطب منفی روی ترمینال منفی باتری است.

همچنین در نظر داشته باشید که برخی از باتری‌ های خودرو برای شارژ به شارژر خاصی نیاز دارند، بنابراین شارژر باتری ممکن است نوع مناسبی نداشته باشد یا حتی ممکن است نقص داشته باشد.

دینام آسیب دیده

همان طور که چندین بار اشاره کردیم باتری خودرو به کمک دینام شارژ می شود، به این صورت که در زمانی که خودرو در حال حرکت است دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و به این صورت به شارژ باتری ماشین کمک می کند.

در صورتی که دینام خودرو دارای مشکلاتی باشد در نتیجه باتری نمی تواند شارژ شود.

چگونه یک باتری جدید خریداری کنیم؟

خرید باتری ماشین
خرید باتری ماشین

در صورتی که متوجه شدید علت روشن شدن چراغ باتری ماشین به دلیل خراب بودن باطری است بنابراین شاید نیاز باشد که یک باتری جدید خریداری نمایید. در ادامه نیز ما به شما در این مورد خرید باتری ماشین راهنمایی می کنیم.

باتری های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری تهیه کنید.

یک باتری بدون نیاز به تعمیر و نگهداری بخرید، باتری های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری آب بندی شده اند و نیازی به توجه خاصی ندارند، اکثر باتری های خودرو بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند، اما برخی از آنها نیاز به پر کردن دوره ای با آب دارند، در صورت امکان، با خرید باتری بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، از دردسرهای آینده خود خلاص شوید.

باتری قدیمی نخرید

باتری های قدیمی نخرید زیرا زمانی که باتری ها برای مدت طولانی ساکن ذخیره می شوند، قدرت استاندارد خود را از دست می دهند، بنابراین همیشه باتری جدیدی بخرید که در شش ماه گذشته تولید شده است.

برخی از باتری ها به زبان ساده تاریخ بر روی آن ها نوشته شده است، اما در برخی دیگر با کلمات مخفف شده به توضیج می پردازند.

مشخص کردن نوع خرید

در اطراف خود دقت کنید و قیمت باطری ماشین های موجود در مغازه های مختلف را مقایسه کنید، در صورت امکان، قیمت ها را به صورت آنلاین مرور کنید یا با فروشگاه تماس بگیرید تا از میزان شارژ آنها برای نوع باتری مورد نیاز خود مطلع شوید، انجام این کار در وقت و تلاش شما صرفه جویی می کند.

بازیافت باتری قدیمی

باتری قدیمی خود را بازیافت کنید، پس از خرید باتری ماشین جدید، باید باتری قدیمی خود را دور بیندازید، هر چند بهتر است فقط آن را در سطل زباله نیندازید؛ البته شما می توانید آن را به یک باتری فروش بفروشید، به این طریق مقداری از هزینه های شما کم می شود. برنا باتری، باتری کهنه شما را می خرد!

پس از خرید باتری خود را سالانه تست کنید

باتری خود را سالانه تست کنید، حداقل یک بار در سال، به مکانیک محل خود مراجعه کنید، از آنها بخواهید باتری را بررسی کنند تا مطمئن شوند هنوز به درستی کار می کند، اگرر اینطور نیست، آن را با یک باتری جدید تعویض کنید.

همچنین اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، این بازدیدهای سالانه باید پس از دو سالگی وسیله نقلیه شما، یا اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید، پس از چهار سالگی شروع شود.

در آخر نسبت به زمان تعویض باتری ماشین دقت داشته باشید

خودتان برای تعویض باتری خودرو اقدام کنید، یعنی صبر نکنید تا باتری ماشین شما تمام شود و برای خرید باتری جدید نیاز به تعویض داشته باشد، با راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو خود مشورت کنید یا به صورت آنلاین بررسی کنید تا بفهمید هر چند وقت یکبار باید باتری خود را تعویض کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روشن شدن چراغ باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری