اجزای سیستم برقی خودرو

اجزا سیستم برقی خودرو
4.8
(216)

در خودرو های امروزی مخصوصا خودرو های مدرن، انواع قطعات الکتریکی قرار گرفته اند که وابسته به سیستم برق خودرو می باشند؛ در ادامه مقاله ما به صورت دقیق به بررسی اجزای سیستم برقی خودرو و روش های نگهداری از آن ها می پردازیم تا انتها همراه برنا باتری باشید.

تعریف سیستم برق خودرو

سیستم‌های الکتریکی خودرو، دستگاه‌های کنترل‌ شده الکتریکی در یک وسیله نقلیه هستند که انرژی را از باتری ماشین دریافت می‌کنند و از طریق چرخه دینام به باتری برمی‌گردانند. سیستم شارژ از دینام و باتری تشکیل شده است. که باتری برای تغذیه موتور استارت استفاده می شود و به موتور کمک می کند تا کار کند در حالی که دینام برای شارژ باتری و سایر اجزای الکتریکی خودرو استفاده می شود.

جدای از این شارژ، برخی از وسایل نقلیه خودرویی با احتراق مغناطیسی طراحی شده اند که نیرویی را تولید می کند که شمع جرقه را در محفظه های احتراق نیرو می دهد. همچنین برای تامین انرژی برخی از قطعات الکتریکی استفاده می شود که به صرفه جویی در مصرف باتری کمک می کند.

کاربرد سیستم الکتریکی خودرو

سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو

کاربرد اصلی سیستم الکتریکی تامین انرژی تمام وسایل الکتریکی و الکترونیکی در یک وسیله نقلیه است. از موتور الکتریکی، سنسورها، گیج‌ها، المنت گرمایشی، چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز و راهنما، رادیو، تلویزیون، سیستم تهویه مطبوع، دمنده‌ها، چراغ‌های داخلی، سیستم یخچال، سیستم جرقه‌زنی و غیره شروع می‌شود. همه این اجزا از باتری و باتری توسط دینام شارژ می شود.

توجه داشته باشید، هنگامی که موتور روشن است، تمام وسایل الکتریکی با قدرت رگولاتور دینام تغذیه می شوند. این به این دلیل است که خروجی دینام بیشتر از جریان باتری در هنگام کارکرد موتور است.

اجزای سیستم الکتریکی خودرو

سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی
سیستم جرقه زنی

سیستم جرقه زنی مغناطیسی یا مگنتو با فشار بالا، سیستم جرقه زنی است که از مگنتو برای ایجاد ولتاژ بالا برای تولید برق استفاده می کند. برق تولید شده بیشتر برای راه اندازی وسایل نقلیه و سایر اجزای الکتریکی در سیستم استفاده می شود.

سیستم جرقه زنی ترکیبی از توزیع کننده و ژنراتور است که به عنوان یک واحد ساخته شده است و آن را از توزیع کننده معمولی که انرژی جرقه بدون ولتاژ خارجی ایجاد می کند متفاوت می کند. یک سری آهنرباهای دوار وجود دارند که میدان الکتریکی را می شکنند و باعث ایجاد جریان الکتریکی در سیم پیچ های اولیه سیم پیچ می شوند.

آلترناتور

دینام یکی از بخش های اصلی و اجتناب نا پذیر سیستم شارژ خودرو است زیرا بهترین نقش را ایفا می کند. نیروی الکتریکی که باتری را شارژ می کند از دینام است، اما جریان تولید شده جریان متناوب (AC) است. این برق AC بلافاصله به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود زیرا خودروها از یک سیستم الکتریکی 12 ولت DC استفاده می کنند.

باتری خالی به این معنی نیست که مشکلی در آن وجود دارد. فقط به دلیل عدم شارژ، به همین دلیل دینام در صورت روشن نشدن خودرو نیز بررسی می شود.

اجزای اصلی دینام یا آلترناتور عبارت است از: قاب، روتور، استاتور، حلقه لغزش

آیا میدانید علت چشمک زدن چراغ دینام چیست؟

ژنراتور

دینامو/ژنراتور وسیله ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.و  انرژی الکتریکی برای شارژ باتری خودرو استفاده می شود.  در خودروهای نسل قبلی، می توانید این نوع آرایش را مشاهده کنید که سرعت ژنراتور تا حد زیادی به سرعت موتور بستگی دارد.

همچنین نام دیگر ژنراتور خودرو Dynamo است. علاوه بر این، ژنراتور خودرو جریان مستقیم (DC) تولید می کند. این به این دلیل است که اجزای الکتریکی برای عملکرد به جریان مستقیم نیاز دارند.

سازندگان  خودرو معمولاً از ژنراتور ساخته شده از سیم پیچ شنت استفاده می کنند. در ابتدا، تولید کنندگان از ژنراتور ها برای تولید جریان مستقیم (DC) استفاده می ‌کردند که سایر اجزا/گجت‌های الکتریکی می‌ توانستند مستقیماً از آن استفاده یا مصرف کنند. با این حال، ژنراتور اکنون با آلترناتور جایگزین شده است که جریان متناوب (AC) تولید می کند سپس با کمک دیودها به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود.

تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ
تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ خروجی برق دینام را کنترل می کند. اگرچه این دستگاه اغلب در دینام قرار دارد، زیرا ولتاژ شارژی که دینام تولید می کند را تنظیم می کند.  این ولتاژ را بین 13.5 تا 14.5 ولت نگه می دارد تا از قطعات الکتریکی خودرو محافظت کند.

در وسایل نقلیه مدرنی که از ECU برای تشخیص زمان نیاز به شارژ باتری به عنوان کنترل کننده ولتاژ عرضه شده استفاده می کنند،  چراغ هشدار در داشبورد نشان می دهد که مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد و اغلب اوقات لامپ هشدار یک دینام معیوب را نشان می دهد و در نتیجه باتری شارژ نمی شود.

باتری

باتری یکی دیگر از اجزای ضروری در سیستم شارژ خودرو است، زیرا به عنوان یک مخزن انرژی الکتریکی عمل می کند.  یک موتور استارت مستقیماً به ترمینال مثبت متصل می شود و به چرخاندن قطعه ای که موتور را روشن می کند کمک می کند؛  با روشن شدن موتور، دینام مستقیماً باتری را شارژ می کن، باتری همچنین می تواند انرژی اجزای الکتریکی را در زمانی که موتور کار نمی کند تامین کند.

برای آموزش نصب باتری ماشین کلیک کنید!

رله قطع کننده

مکانیسم Cut-Out جریان خروجی به باتری را تنظیم و قطع می کند. هنگامی که موتور با سرعت بسیار پایین کار می کند، خروجی ژنراتور معمولا کمتر از ولتاژ خروجی باتری 12 ولت است. بنابراین، شارژ باتری کافی نیست.

در چنین سناریویی، باتری شروع به تخلیه به ژنراتور می کند زیرا ولتاژ باتری از خروجی ژنراتور بیشتر است. برای جلوگیری از تخلیه باتری، سازندگان از یک تنظیم کننده/قطع ولتاژ استفاده می کنند. ژنراتور را از باتری وصل یا جدا می کند.

هنگامی که خروجی ژنراتور کمتر از ولتاژ باتری باشد، ژنراتور را از باتری جدا می کند. در مقابل، زمانی که خروجی بالاتر باشد، ژنراتور را دوباره به باتری متصل می کند. بنابراین از تخلیه باتری در سرعت های پایین موتور جلوگیری می کند.

سیم کشی

سیم کشی خودرو
سیم کشی خودرو

سیم‌کشی معمولاً از بین نمی ‌رود مگر اینکه عوامل خارجی روی آن تأثیر بگذارد، با این حال اگر سیم‌کشی شل شود، ممکن است فرسوده یا آسیب ببیند، که باعث می‌شود سیستمی که بخشی از آن است دچار نقص یا خرابی شود.

علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو

فیوز ها

اکثر سیستم‌ های خودروی شما از فیوز استفاده می ‌کنند که از برخورد ولتاژ بیش از حد به آن جلوگیری می‌کند، و در صورت بروز مشکل در سیم ها آسیبی به قطعات برقی خودرو وارد نمی شود.  اگر الکتریسیته بیش از حد از فیوز یک سیستم عبور کند، منفجر می شود، یعنی مسیر برق شکسته می شود.

این موضوع دقیقا همان فیوز در منازل می باشد، زمانی که بخشی از قطعات برقی خودرو اتصالی داشته باشند فیوز برق تمام منزل را قطع می کند تا به سایر قطعات برقی آسیبی وارد نشود.

مراقبت از اجزای سیستم الکتریکی خودرو

اجزای سیستم الکتریکی خودرو شما نیاز به تمیز کردن و بررسی منظم دارد، نقاط اتصالی که مدار ها و قطعات در زیر کاپوت قرار دارند، احتمالاً مکان هایی برای ایجاد زنگ و گرد و غبار هستند. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که آنها به طور محکم روی براکت های مناسب نصب شده اند تا اطمینان حاصل شود که جریان برق مداوم وجود دارد؛ در غیر این صورت، ارتعاشات می تواند به سایر اجزاء آسیب برساند که به نوبه خود، عملکرد خودروی شما را کاهش می دهد.

به صورت کلی شما باید سه راهکار زیر را برای مراقبت از اجزای سیستم الکتریکی خودرو انجام دهید.

  1. نظافت و بازرسی منظم ماشین خود را دنبال کنید.
  2. اطمینان حاصل کنید که تمام سیم ها و قطعات الکتریکی به طور محکم روی براکت های مناسب نصب شده اند تا جریان برق مداوم حفظ شود.
  3. مکانیک مورد اعتماد خود را به طور منظم بررسی های تشخیصی و بازرسی تمام اجزای الکتریکی ماشین شما انجام دهید.

علائم رایجی که نشان می دهد برای اجزای سیستم الکتریکی خودرو مشکلی پیش آمده است

خرابی سیستم برق خودرو
خرابی سیستم برق خودرو

موتور به درستی استارت نمی خورد

موتور برای راه اندازی به نیروی الکتریکی نیاز دارد از طریق سوئیچ احتراق باتری باید جرقه را از طریق یک شمع که سوخت موتور شما را مشتعل می کند، تامین کند. اگر موتور شما به درستی لنگ نمی‌زند، این می‌تواند نشانه خرابی باتری، دینام یا مشکل الکتریکی نامربوط دیگری باشد.

به وجود آمدن ایراد در باتری خودرو

اگر با باتری خود مشکل دارید، آن را بدون بررسی سیستم های الکتریکی خودرو تعویض نکنید. یشتر باتری‌های خودرو حدود 5 سال عمر می‌کنند اگر زودتر از زمان با مشکلات مربوط مواجه شدید احتمالا به این معنا است که مشکلی در سیستم برق خودرو به وجود آمده است.

کار نکردن چراغ های برقی خودرو مانند همیشه

چراغ های ماشین شما یکی از مهم ترین مواردی است که سیستم الکتریکی شما کنترل می کند. چراغ‌های راهنما، چراغ‌های ترمز و چراغ‌های جلو شما را در جاده ایمن نگه می‌دارند، و روشنایی داخلی و لامپ‌ها تضمین می‌کنند که در شرایط تاریک می‌توانید آنچه را که نیاز دارید ببینید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با اجزای سیستم الکتریکی خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری