آموزش نصب باتری ماشین

آموزش نصب باتری ماشین
4.8
(215)

شما به عنوان یک راننده خودرو لازم است که با برخی از کارهای تعمیراتی ماشین آشنا باشید تا اگر یک روزی در خیابان ماندید و نتواستید مکانیکی پیدا کنید بتوانید تا حد نیاز مشکل ماشین را حل کنید؛ یکی از کار هایی که حتما لازم است آن را بلد باشید نصب باتری خودرو است، به همین جهت در این مقاله قصد داریم به شما آموزش نصب باتری ماشین را یاد بدهیم.

پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

چه زمانی تعویض باتری نیاز است؟

باتری خودرو در شرایط عادی و بسته به کفیت و نگهداری شما بین 3 تا 5 سال عمر می کند؛ اگر فرض را بر این بگذاریم که شما در بهترین حالت از باتری نگهداری کرده اید و همیشه برای شما عملکرد مناسبی دارد، زمانی باید برای تعویض باتری اقدام کنید که طول عمر آن رو به اتمام است و نیاز است که حتما با یک باتری جدید جایگزین شود.

اما اگر در طی این مدت زمان شما نتوانید به خوبی از باتری مراقبت کنید و باتری ضعیف شود و یا به هر دلیلی عملکرد مناسبی نداشته باشد لازم است که زود تر از زمان مشخص شده برای تعویض باتری خودرو اقدام کنید.

نشانه های رایجی که باتری خودرو احتیاج به تعویض دارد

نشانه های تعویض باتری خودرو
نشانه های تعویض باتری خودرو

با بررسی منظم وضعیت باتری، ممکن است برخی از علائم رایج مبنی بر اینکه باتری نیاز به تعویض دارد راپیدا کنید. با این حال باتری ماشین ممکن است بدون ارائه هیچ علامت هشدار دهنده ای از بین برود و همان طور که گفتیم طول عمر آن تمام شده باشد.

  • روشن نشدن ماشین
  • استارت خودرو همانند همیشه نیست و برای روشن شدن زمان بیشتری لازم دارد
  • انباشته شدن پودر های سفید رنگ از جنس سخت بر روی سر باتری ها
  • روشن شدن چراغ هشدار بر روی داشبورد
  • وارد شدن ضربه به بدنه باتری و تغیر شکل پیدا کردن آن

آیا هر زمان که این علائم را مشاهده کردیم باید برای نصب باتری ماشین آماده شویم؟

نحوه تعویض باتری ماشین
نحوه تعویض باتری ماشین

اگر خودروی شما بدون اینکه هیچ چراغ هشدار دهنده ای روی داشبورد ظاهر شود، روشن نمی شود، به احتمال زیاد باتری شما خالی یا از کار افتاده است. قبل از اینکه فوراً یک باتری جایگزین بخرید و برای تعویض آن آماده شوید، سعی کنید با پرش (یا ضربه زدن) ماشین را روشن کنید .

هنگامی که ماشین را روشن کردید، با حداقل سیستم الکتریکی در حال استفاده، آن را برای رانندگی (حدود 30 دقیقه) ببرید تا باتری را شارژ کنید و سپس آن را خاموش کنید.

چند ساعت دیگر یا روز بعد به ماشین برگردید. اگر بدون هیچ مشکلی شروع به کار کرد، باتری به سادگی شارژ می‌شود. با این حال، اگر ماشین دوباره روشن نشود، باتری قادر به حفظ شارژ نیست و باید تعویض شود.

یک باتری برای کارکرد صحیح نیاز به جریان الکتریکی شفاف دارد. اگر پایانه ‌های باتری در اطراف خود باقیمانده‌های سفید یا آبی ایجاد کنند، عملکرد آنها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

برای از بین بردن این باقیمانده محلول جوش شیرین (1 قاشق غذاخوری) و آب داغ (250 میلی لیتر) را مخلوط کنید و با یک مسواک قدیمی محل خوردگی را از بین ببرید. خلاص شدن از باقی مانده ها گاهی اوقات می تواند مشکل باتری معیوب را حل کند؛ اما اگر نتواستید پودر های سفید رنگ را پاک کتید باید برای نصب یک باتری جدید آماده شوید.

چراغ هشدار باتری روی داشبورد نشان دهنده مشکل شارژ باتری و پایین بودن ولتاژ تولید شده توسط دینام است. بنابراین این موضوع هم نمی تواند دلیلی قطعی برای تعویض باتری باشد.

شما در ابتدا باید وبتاژ باتری را بررسی کنید و در صورت پایین بودن غیر عادی آن با بررسی شرایط دیگر می توانید به سراغ نصب باتری ماشین بروید.

آموزش نصب باتری ماشین

نحوه نصب باتری خودرو
نحوه نصب باتری خودرو

قبل از این که به سراغ آموزش نصب باتری ماشین برویم، لازم است شما با تجهیزاتی آشنا شوید که برای این کار لازم است و باید از قبل تهیه کنید.

وسایل مورد نیاز برای تعویض باتری ماشین:

  • باتری نو
  • مجموعه ای از آچار و سوکت های قابل تنظیم
  • دستکش و عینک کار
  • کد رادیویی
  • و برخی از مواد دیگر که در حین کار مشخص می شود

در گذشته مدل های باتری که در بازار موجود بود بسیار ساده بودند، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و فناوری های داخل خودرو بخش باتری ها نیز تغیرات بسیاری پیدا کرده است.

تا حدی که امروزه انواع مختلفی از باطری ها در مدل های مختلف در بازار موجود است؛ شما در زمان خرید باتری جدی باید توجه داشته باشید که متناسب با خودرو باشد و کوچکتر و یا بزرگتر نباشد.

برای فهمیدن این موضوع بهترین کار این که دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید و یا اگر در دسترستان نیست مشخصات باتری قدیمی و خراب را یادداشت کنید و باتری جدید طبق آن ها خریداری کنید.

همچنین کد رادیویی و هر پین ضروری دیگری را در دفترچه راهنمای مالک پیدا خواهید کرد. وقتی باتری قطع شود، رادیو و سایر سیستم‌های الکترونیکی مجدداً تنظیم می‌شوند، برای بازیابی عملکرد آنها باید از کدهای مناسب استفاده کنید.

مرحله 1: باتری ماشین را پیدا کنید

اگرچه ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما همه باتری های خودرو در زیر کاپوت در قسمت موتور قرار ندارند. برای تأیید محل قرارگیری باتری بهتر است به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید.

اصولا برای صرفه جویی در فضا یا افزایش توزیع وزن، می‌تواند در صندوق عقب یا زیر یکی از صندلی‌های عقب باشد. حتی ممکن است یک پوشش پلاستیکی بر روی باتری باشید و نتوانید آن را تشخیص دهید بنابراین به این مورد هم توجه داشته باشید.

مرحله 2: ترمینال های باتری را جدا کنید

معمولاً پایانه های باتری در بالای باتری قرار می گیرند، اما ممکن است آنها را در کنار باتری پیدا کنید.

مانند هر باتری دیگری، یک اتصال منفی و مثبت وجود دارد؛ ترمینال منفی یک علامت منفی (‘-‘) دارد و اغلب سیاه است، پایانه مثبت یک علامت مثبت (‘+’) دارد و اغلب قرمز است.

همیشه ابتدا ترمینال منفی را جدا کنید تا باتری بیرون بیاید و از شارژ شدن آن جلوگیری شود، با استفاده از آچار گیره کابل منفی را باز کرده و آن را از ترمینال خارج کرده و به طور ایمن از قسمت های دیگر دور کنید.

پس از آن متناسب با همین روش ه سراغ قطب های مثبت باتری بروید و آن ها را جدا کنید.

مرحله 3: باتری قدیمی را خارج کنید

خود باتری توسط یک گیره در پایه باتری یا میله ای که بالای آن قرار دارد در جای خود ثابت می شود. بست باتری را که روی ماشین خود دارید باز کنید و هر پیچ را بردارید اکنون که باتری خالی است می توانید آن را از ماشین بلند کنید، اصولا در بیشتر باتری ها از دسته های خالی استفاده شده است تا این کار را آسان تر کنند.

نکته:

یک باتری می تواند بسیار سنگین باشد – وزن آن بین 13.5 تا 27 کیلوگرم است؛ بنابراین ممکن است به کمک دست نیاز داشته باشید، به خصوص اگر مشکلات کمر دارید در این مورد دقت کنید. همچنین به یاد داشته باشید که آن را در حالت عمودی نگه دارید زیرا حاوی اسید سولفوریک است و نباید بر روی سطحی ریخته شود.

مرحله 4: گیره های ترمینال را تمیز کنید

با استفاده از نشاسته و آب داغ محلولی را برای تمیز کردن گیره های انتهایی آماده کنید و سپس با مسواک یا برس سیمی مخلوط کنید و در انتها به کمک آن ها محل باتری را تمیز کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه باقیمانده ای ندارند.

مرحله 5: باتری جدید را در سر جای خود قرار دهید

باتری جدید را در فضای خالی خالی شده توسط باتری قدیمی قرار دهید و مطمئن شوید که پایانه های مثبت و منفی در سمت درست قرار دارند. گیره یا میله نگهدارنده باتری را با برگرداندن همه پیچ ها دوباره وصل کنید.

توجه کنید که باتری به خوبی سر جای خود قرار گرفته باشد و لق نزند.

مرحله6: ترمینال های باتری را دوباره وصل کنید

پایانه‌های باتری جدید ممکن است دارای پوشش‌های محافظی باشند که باید آن‌ها را بردارید؛ همیشه ابتدا ترمینال مثبت را دوباره وصل کنید یعنی درست بر خلاف باز کردن عمل کنید.  گیره را روی ترمینال مثبت قرار دهید و مطمئن شوید که درست به پایین می رود ابتدا آن را با دست محکم کنید، سپس از آچار یا آچار برای سفت کردن بیشتر آن استفاده کنید.

برای بستن ترمینال های منفی به همین شکل عمل کنید.

مرحله 7: بررسی کنید که باتری جدید به خوبی کار می کند

باتری را بپوشانید و ماشین را روشن کنید. برای بازیابی سیستم‌های الکترونیکی، باید کد رادیویی و سایر پین‌ها را وارد کنید، مگر اینکه یک ذخیره‌کننده حافظه باتری در جای خود داشته باشید.

در انتها اگر نتوانستید مطالب بالا را به خوبی درک کنید می توانید از ویدیو زیر برای آموزش نصب باتری ماشین استفاده کنید.

با باتری قدیمی خودرو چه کنیم؟

بازیافت باتری خودرو
بازیافت باتری خودرو

طبق قانون، باتری های خودرو را نمی توان با زباله های خانگی به دلیل مواد شیمیایی خورنده ای که در آنها وجود دارد دور انداخت. در نتیجه، آنها به عنوان زباله های خطرناک طبقه بندی می شوند و باید مسئولانه دفع شوند.

اما پیشنهاد ما این است که مراکز باتری مراجعه کنید و باتری قدیمی خود را بفروشید؛ بسیاری از باتری کار ها هستند که باتری های کهنه را خریداری می کنند، با این کاز مقداری از هزینه های شما جبران می شود.

همچنین بخوانید: آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

نصب باتری ماشین در محل

اگر شما احساس می کنید که به هر دلیلی نمی توانید خودتان این کار را انجام دهید می توانید از خدمات نصب باتری ماشین در محل استفاده کنید. با انجام این کار هم در وقت شما صرفه جویی می شود و هم مطمئن می شوید که تمامی مراحل به درستی و توسط این فرد متخصص انجام شده است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نصب باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری