مراقبت از خودرو در فصل زمستان

مراقبت از خودرو در زمستان
4.8
(2536)

راهکارهای مناسب برای محافظت از اتومبیل در برابر آسیب های زمستانی

دماها و عناصر زمستانی می توانند باعث آسیب به خودرو شوند. محافظت از خودرو یک اولویت است تا مطمئن شوید که ماه های زمستان به وسیله نقلیه شما آسیب نمی زند. شن، ماسه و نمک در جاده های زمستانی می توانند روی ماشین شما تأثیر بگذارند. مراقبت و نگهداری از خودرو در زمستان می تواند به شما کمک کند تا وسیله نقلیه خود را برای طولانی مدت حفظ کنید.

همانطور که قبل از ورود به هوای سرد خود را آماده می کنید، آماده سازی وسیله نقلیه خود نیز بسیار مهم است. با شناخت علائم رایج آسیب های زمستانی و دانستن اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از آنها انجام دهید، می توانید اطمینان حاصل کنید که از هرگونه تعمیر غیرمنتظره و پرهزینه در این زمستان یا هر زمستان دیگری جلوگیری کنید.

مراقبت از خودرو در زمستان
مراقبت از خودرو در زمستان

مشکلات رایج خودرو در آب و هوای زمستان

در حالی که هر زمان از سال می تواند چالش های مختلفی را برای رانندگان ایجاد کند، شرایط سخت زمستانی می تواند تأثیر شدیدی بر وسیله نقلیه شما داشته باشد. برخی از رایج ترین مسائل آب و هوایی زمستانی که می توانید انتظار داشته باشید عبارتند از:

  1. دمای انجماد

دمای یخ زدگی می تواند مشکلات زیادی را برای یک وسیله نقلیه ایجاد کند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • کاهش باد لاستیک ها یا کاهش فشار تایر (PSI)
  • خرابی یا دشارژ باتری ماشین
  • غلیظ شدن روغن موتور و خرابی در سیستم موتور خودرو
  • یخ زدگی در خط سوخت

نگهداری باتری ماشین در زمستان

  1. یخ و برف

جدا از خطرات عمومی رانندگی روی یخ و برف یا احتمال یخ زدن در خطوط سوخت، پارک طولانی مدت وسیله نقلیه شما در برف عمیق می تواند به طور بالقوه باعث آسیب به زیر خودرو از جمله سیستم اگزوز شود. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرارگرفتن یک وسیله نقلیه در برف مملو از نمک در جاده می‌تواند باعث شود که قسمت‌های خاصی از خودرو در معرض خطر زنگ زدگی قرار بگیرند. این به این دلیل است که در حالی که نمک به ذوب شدن یخ در سطح جاده کمک می کند و کشش بیشتری ایجاد می کند، می تواند ساینده باشد و به رنگ خودرو شما آسیب برساند. برای جلوگیری از این امر، شستشوی منظم ماشین (حتی در فصل زمستان) توصیه می شود.

پارک طولانی مدت خودرو در برف
پارک طولانی مدت خودرو در برف

 

  1. قفل های یخ زده

برای وسایل نقلیه با قفل دستی که نیاز به کلید دارند، جمع شدن یخ در سوراخ کلید یک مشکل جدی است که در دمای انجماد رخ می دهد. آخرین چیزی که می خواهید این است که کلید شما در سوراخ کلید منجمد شکسته شود، زیرا این کار ورود به ماشین شما را بسیار دشوار می کند.

یکی از ترفندها برای یخ زدایی قفل های درب این است که کلید خود را در ضدعفونی کننده دست بپوشانید و کلید را به آرامی داخل قفل قرار دهید. سپس کلید را به مدت 30 ثانیه در سوراخ کلید بگذارید تا الکل موجود در ضدعفونی کننده بتواند با یخ واکنش شیمیایی داده و به ذوب شدن سریع و ایمن آن کمک کند. هنگامی که فرصت کار پیدا کرد، باید بتوانید بدون زحمت کلید را بچرخانید و قفل ماشین خود را باز کنید!

  1. شمع های خراب

مشابه اینکه باتری وسیله نقلیه شما می تواند در دمای انجماد مشکل داشته باشد، شمع های جرقه نیز ممکن است در هوای سرد از کار بیفتند. این اجزای حیاتی زیر کاپوت می توانند در معرض خوردگی در سرما قرار گیرند و بر عملکرد کلی آنها تأثیر بگذارند. با توجه به اینکه شمع ها جرقه اولیه لازم برای احتراق را در موتور شما ایجاد می کنند، باید مطمئن باشید که هر زمستان کار می کنند.

برای بررسی شمع های خود، می توانید آنها را در خانه بررسی و تعویض کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را به هر مرکز تعمیر مجاز ببرید تا بدانید که آیا قبل از اینکه زمستان امسال به جاده بروید، به دلیل خوردگی یا سایر مشکلات، دستگاه شما نیاز به تعویض دارد یا خیر.

چگونه از خودروی خود در زمستان محافظت کنید؟

تنها راه مهم برای محافظت از وسیله نقلیه خود در برابر هوای سخت زمستانی، پیروی از برنامه نگهداری پیشگیرانه خودرو است. این شامل نگهداری معمول و فصلی خودرو در زمان‌های مشخص در طول سال است که معمولاً در کتابچه راهنمای مالک شما یافت می‌شود. با انجام این کار، می توانید هر مشکل احتمالی را قبل از وقوع و تبدیل شدن به یک مشکل تعمیر جدی پیدا کنید.

توجه: زنگ زدگی و خوردگی ناشی از ذوب شدن برف و سنگ نمک می تواند به سرعت وسیله نقلیه شما را از بین ببرد و در صورت عدم پیشگیری باعث آسیب های باورنکردنی شود.

از رانندگی در گودال های بزرگ خودداری کنید.

در حالی که گودال‌های بزرگ ممکن است به نظر چیز مهمی نباشند، هرگز نمی‌دانید چه چیزی در زیر آن نهفته است. آنها نه تنها خاک و نمک جاده را جمع آوری می کنند، بلکه می توانند اشیاء خارجی و چاله ها را نیز پنهان کنند. آسیب وارد شده به ماشین شما در اثر برخورد با چاله می تواند قابل توجه باشد.

در اینجا لیستی از برخی از آسیب هایی که ممکن است به وسیله نقلیه شما وارد شود آورده شده است.

  • پنچر شدن لاستیک
  • رینگ های خم شده
  • آسیب به سیستم تعلیق
  • خارج شدن فرمان از تراز
  • آسیب به سیستم اگزوز
  • آسیب به موتور

از رانندگی در برف عمیق خودداری کنید.

رانندگی در برف عمیق نه تنها شما را سرگردان می کند، بلکه می تواند به ماشین شما آسیب برساند. مانند گودال‌ها، هرگز نمی‌دانید چه چیزی در زیر آن نهفته است. برف انباشته شده حاوی نمک جاده می تواند به مکان های زیر خودرو نفوذ کند و باعث زنگ زدگی شود. برف عمیق همچنین می تواند به سیستم اگزوز شما آسیب برساند. بسته به وسیله نقلیه شما، تعمیر سیستم های اگزوز می تواند پیچیده و گران باشد. اگر در طول زمستان متوجه لرزش ماشین خود شده اید، احتمالاً از برف انباشته شده در چرخ های شماست. برای از بین بردن لرزش، برف را با رفتن به کارواش پاک کنید.

از پارک کردن در خیابان خودداری کنید.

اگر بتوانید از پارک کردن در خیابان به خصوص در طوفان های زمستانی اجتناب کنید، به نفع شماست. این به جلوگیری از دفن شدن و پاشش مستقیم نمک به خودروی شما کمک می کند.

از سلامت باتری مطمئن شوید.

باتری یکی از بخش‌های خودرو است که هنگام کاهش دمای هوا احتمالاً بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می‌شود؛ پس به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در دمای صفر درجه باتری تقریباً نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می‌دهد. پس اگر قرار است که مثلاً خودرو شما ۲۴ ساعت در هوای سرد باقی بماند، بهتر است آن را روشن کنید و به پیشرانه اجازه دهید که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کار کند تا از شارژبودن باتری مطمئن شوید یا در هوای سردتر از مرگ آن پیشگیری کنید. با ضعیف شدن باتری خودرو، استارت زدن خودرو در فصل زمستان با مشکل رو به رو می‌شود و همچنین ممکن است باتری توان کافی برای استارت سر صبح که موتور کاملاً سرد است را نداشته باشد. همچنین باتری خودرو اصولاً میان سه تا چهار سال عمر مفید دارد و در صورت گذر از این مدت زمان ممکن است با مشکل رو به رو شود؛ پس لازم است سلامت باتری را مد نظر قرار دهید.

در ویدیو زیر دلایل خرابی باتری و نحوه تست باتری توضیح داده شده است.

استفاده از کاور خودرو

شاید اهمیتی برای استفاده از کاور قائل نباشید اما باید بدانید یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری خودرو در زمستان استفاده از چادر برای زمان‌هایی است که خودرو برای طولانی مدت راکد خواهد بود.

استفاده از ضد یخ

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که به عنوان دارندگان خودرو باید با آغاز فصل زمستان انجام بدهید، این است که از ضد یخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید. همچنین برای بالابردن کارایی آن، بهتر است هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملاً تعویض کنید. بنابراین اگر مدت زیادی است که از محتویات رادیاتور خودروی خود بی‌خبرید، بهتر است همین حالا فکری به حال آن کنید. نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور (ترجیحاً آب مقطر و فاقد املاح) بسته به دمای هوا روی قوطی حاوی ضد یخ درج شده است، ولی به طور کلی برای آب و هوای ایران اغلب ترکیب ۲۵ تا ۵۰‌ درصد ضد یخ با آب رادیاتور کافی خواهد بود.

آیا لاستیک های زمستانی واقعا مهم هستند؟

تایرهای زمستانی (همچنین به عنوان تایرهای برفی شناخته می‌شوند) لاستیک‌هایی با طراحی ویژه با آج وسیع‌تر هستند که به وسیله نقلیه اجازه می‌دهند در شرایط برفی یا یخبندان بهتر جاده را در دست بگیرند. در واقع نشان داده شده است که استفاده از تایرهای زمستانی به مالکان خودرو کنترل بهتری بر وسیله نقلیه خود می دهد، این لاستیک ها تقریباً در هر آزمایشی که انجام دادند، از جمله فاصله توقف، توانایی چرخش یا موارد دیگر، از تمام لاستیک های فصلی دیگر بهتر عمل کردند. با در نظر گرفتن این موضوع، لاستیک های برفی برای رانندگی ایمن در زمستان امسال اهمیت زیادی دارند.

استفاده از لاستیک های زمستانی
استفاده از لاستیک های زمستانی

همچنین می توانید مقاله دلایل ترکیدن لاستیک در تابستان را نیز مطالعه نمایید.

چرا باید قبل از زمستان مایعات را جایگزین کنیم؟

در حالی که بسیاری معمولاً بنزین یا روغن موتور را به عنوان دو مایع مهم در وسیله نقلیه شما تصور می کنند، اما اینطور نیست. چندین مایع دیگر در زیر کاپوت هر وسیله نقلیه ای وجود دارد که هر کدام برای انجام یک کار ضروری متفاوت طراحی شده اند. به همین دلیل، هر یک از این مایعات اغلب در محدوده های دمایی مختلف کارایی بیشتری خواهند داشت و سرمای شدید زمستان می تواند باعث شود برخی از این مایعات به آرامی در سیستم خودرو شما حرکت کنند. در برخی موارد، این مایعات حتی می توانند یخ بزنند و در نتیجه خسارات فراوان و تعمیرات پرهزینه ای به همراه داشته باشند. برای مبارزه با این مشکل، بسیاری از مایعات ضروری حاوی نوعی ضد یخ هستند که به آنها کمک می کند تا در دمای انجماد باقی بمانند و به شما کمک می کند در این فصل ایمن تر بمانید.

وقتی هوا سرد می‌شود، مایعات درون پیشرانه خودرو فشرده می‌شود، پس ممکن است به خوبی در قسمت‌های گوناگون گردش نکند. پیش از آغاز سفر روزانه‌تان، بهتر است چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و مایعات خودرو از قبیل روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکس را چک کنید و از وضع مناسب آنها مطمئن شوید. همچنین نیاز است پیش از حرکت اجازه دهید خودرو ۱۰ دقیقه در حال در جا کار کند؛ این کار به گردش مایعات در همه قسمت‌ها کمک می‌کند. فراموش نکنید که مایع شیشه شور هم باید به اندازه در مخزن موجود باشد، چون هنگام بارندگی یا رانندگی در مسیرهایی که آب و برف بر سطح شیشه می‌نشیند، به آن نیاز پیدا می‌کنید.

استفاده از ضد یخ
استفاده از ضد یخ

آیا وجود کیت لوازم ضرروی اجباری است؟

اگرچه این نکته چندان به نگهداری خودرو در زمستان مربوط نیست، اما به اندازه موارد فوق برای تجربه رانندگی ایمن در این فصل اهمیت دارد. تهیه کیت وسایل ضروری و گذاشتن آن در خودرو شامل موارد زیر مهم‌ترین اقدامی است که باید در شروع فصل زمستان انجام دهید:

  • پتو حرارتی
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • چند ابزار شامل چاقو
  • چراغ قوه و باتری
  • بیل
  • شن
  • یخ‌زدا

نکاتی درباره رانندگی در فصل زمستان

رانندگی در زمستان و پاییز ترفندهایی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند رانندگی ایمن و بدون نگرانی برای شما در پی داشته باشد. این نکات عبارتند از:

  1. زمستان و به طور کلی فصول سرد معمولا با بارندگی و دمای پایین هوا همراه است که وضعیت جاده‌ها را بسیار خطرناک می‌کند. راه‌ها در این فصول سال معمولا بسیار لغزنده هستند. برای اینکه از خطر دور باشید بهتر است آرام برانید و سرعت را نسبت به حالت عادی کم کنید. در نتیجه بهتر است زمان‌بندی طولانی‌تری برای مقاصدی که معمولا به آن‌ها رفت و آمد دارید در نظر بگیرید.
  2. پیش از شروع حرکت بخاری و سیستم تهویه ماشین را چک کنید تا حتما عملکرد سالم و درستی داشته باشند.
  3. شاید شدت برف و بوران و یخبندان شما را متوقف کند. در چنین شرایطی بهتر است توقف کنید، برف زیر چرخ‌ها را تخلیه کنید و برای سطوح بسیار دشوار گونی پهن کنید،‌ سپس به آرامی و با دنده سنگین از آن بخش گذر کنید.
  4. روی مسیرهای شدیدا لغزنده بسیار آرام حرکت کنید و سرعت را به طور ناگهانی تغییر ندهید. به خصوص زمانی که سرعت بالایی دارید شیفت کردن روی دنده‌های سنگین می‌تواند خطرناک باشد.
  5. در صورتی که به هر دلیلی خودرو روی سطوح لغزنده سر خورد و احساس کردید کنترل ماشین از دستتان خارج شده به هیچ وجه ترمز نکنید. چراکه ترمز تنها با قفل کردن چرخ‌ها اوضاع را بدتر می‌کند. در چنین شرایطی فرمان را با قدرت مهار کنید و آن را به سمتی که بخش عقب خودرو به آن سمت چرخیده بچرخانید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری