نشانه های تمام شدن باتری ماشین

نشانه های تمام شدن باتری ماشین
4.8
(2152)

وسایل نقلیه امروزی قطعات الکتریکی بیشتری نسبت به قبل دارند، که واقعاً سیستم الکتریکی خودرو را تحت فشار قرار می‌دهد و می‌تواند کار باتری را سخت کند. صندلی های برقی، گرمکن صندلی، قفل برقی، شیشه های برقی، مانیتورها یا پخش کننده های موزیک، سیستم های موقعیت یاب و بسیاری از لوازم الکتریکی دیگر به باتری وابسته اند.

واقعیت این است که باتری های خودرو به مرور زمان فرسوده می شوند. هر باتری در نهایت به جایی می رسد که نمی تواند انرژی کافی برای روشن کردن ماشین را تامین کند. دلیل آن هم ممکن است فرسایش معمولی، نشتی ایجاد شده یا خوردگی روی اتصالات باشد.

در حالت ایده آل، بهترین زمان برای تعویض باتری قبل از پایان عمر آن است. اما چگونه می توان فهمید عمر باتری رو به اتمام است؟

باتری خودرو جزو قطعات مصرفی می باشد که به مرور زمان کارایی اولیه خود را از دست می دهد و احتیاج به تعویض دارد. نکته ای که در خصوص باطری ماشین وجود دارد این است که اگر شما به موقع آن را تعویض نکنید در صورت تمام شدن، سیستم برق ماشین دچار مشکل شده و شما در خیابان ها گیر خواهید کرد؛ به همین جهت لازم است که با علائم تمام شدن باتری خودرو آشنا باشید و بدانید چه زمان برای تعویض باید اقدام کنید.

علائم تمام شدن باتری خودرو چه می باشد؟

ظاهر باتری تغییر می کند

گرما و سرما بر روی کیفیت باتری تاثیر گذار است و به مرور باعث می شود ظاهر باتری تغییر کند، ممکن است باتری ماشین را بررسی کنید و متوجه شوید که برآمده و متورم شده است؛ این موضوع یکی از علائم تمام شدن باتری خودرو می باشد که حتما باید آن را جدی بگیرید.

تغییر ظاهر باتری ماشین
تغییر ظاهر باتری ماشین

اصول ظاهری باتری ها به صورت مستطیل شکل است، اگر ظاهری غیر از این را مشاهده کردید به این معنا می باشد که مشکلی برای باتری ایجاد شده و به زودی عملکرد صحیح خود را از دست می دهد.

توجه داشته باشید که در این شرایط باتری خود را دور نیندازید بلکه در زمان خرید باتری جدید، باتری قدیمی را تحویل دهید تا مقداری از هزینه های شما کم شود.

بوی بد از باتری

اگر زمانی که درون ماشین نشسته اید و یا زمانی که کاپوت ماشین را باز می کنید بویی مثل تخم مرغ فاسد احساس می کنید ممکن است مربوط به باتری ماشین باشد. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می افتد که باتری نشت می کند که پشت آن هم دلایل بسیاری از جمله: وارد شدن آسیب خارجی به باتری، پایان عمر باتری و … وجود دارد.

در این زمان باید به تعمیرگاه های باتری مراجعه کنید تا وضعیت باتری خودرو بررسی شود، ممکن است مشکل ایجاد شده به قدری شدید باشد که احتیاج به استفاده از یک باتری جدید داشته باشید.

نشت پایانه های باتری

یکی از دلایل اصلی تمام شدن طول عمر باتری خودرو نشت سرباتری ها می باشد، ممکن است باتری شما در وضعیتی باشد که اسید باتری از کانکتور ها نشت کند به صورت پودر سفید یا آبی در پایانه های باتری مشاهده شود.

وجود این مواد پودری باعث می شود کارایی باتری تا حد بسیار زیادی کاهش یابد و در نتیجه پس از گذشت زمان نه چندان زیادی با تمام شدن باتری ماشین روبرو می شوید.

نشت پایانه های باتری
نشت پایانه های باتری

پیشنهاد ما این است که هر 6 ماه یکبار باتری خودرو را بررسی کنید و در صورتی که متوجه نشت سرباتری ها شدید به کمک جوش شیرین و دستمال آن ها را پاک کنید تا آسیب بیشتری به باتری وارد نشود.

تمیز کردن پایانه های باتری

  • ابتدا ماشین را خاموش کنید.
  • قبل از تمیز کردن، ابتدا کابلها را از هر دو پایه (ابتدا منفی) با درآوردن مهره در هر گیره کابل جدا کنید.
  • برای تمیز کردن ترمینال باتری و گیره های کابل برق ماشین از رسوبات، میتوان از نوشابه های گازدار استفاده کرد. یک مسواک فلزی بردارید، ترمینال باتری ماشین و گیره های کابل برق ماشین را با مسواک یا برس بشویید تا رسوبات کاملا از بین برود.
  • ترمینالهای باتری ماشین و گیره های کابل برق ماشین را بعد از پاک کردن از سولفاته با دستمال تمیز خشک کنید.
  • بهتر است پس از خشک کردن ترمینالهای باطری ماشین و گیره های کابل برق ماشین دستتان را با آب بشویید.
  • کابل برق ماشین را به باتری وصل کنید، ابتدا کابل مثبت به ترمینال مثبت باتری سپس کابل منفی به ترمینال منفی باتری.
  • پس از اتصال مجدد پایانه های باتری، ترمینال ها را با  روغن خودرو یا روغن نفت خیس کنید تا رسوبات دیگر تشکیل نشود.
  • کابل های برق ماشین را که به باتری ماشین متصل هستند بررسی کنید که پارگی یا خوردگی نداشته باشند.
  • در صورتیکه آسیب گسترده است، کابل ها و بست ها را تعویض نمایید.

کم نور شدن چراغ های جلو

زمانی که سیستم الکتریکی خودرو ضعیف می شود وسایل برقی ماشین نیز ضعیف می شوند و شما می توانید این موضوع را به عنوان یک نشانه از علائم تمام شدن باتری خودرو در نظر بگیرید.

کم نور شدن چراغ جلوی ماشین
کم نور شدن چراغ جلوی ماشین

به طور مثال چراغ های ماشین را در نظر داشته باشید، قطعا شما می دانید که نور استاندارد آن ها به چه صورت است و میزان روشنایی چقدر است، اگر به هر دلیلی باتری خودرو ضعیف باشد یا به تمام شدن آن نزدیک باشید، توانایی لازم برای روشن نگه داشتن چراغ های ماشین را نخواهد داشت و در نتیجه چراغ های خودرو کم نور تر می شوند.

روشن شدن چراغ باتری بر روی داشبورد

حتما چراغ های پشت آمپر را تاکنون بارها مشاهده کردید، در زمان هایی که شما خودرو را استارت می زنید و روشن می شود این چراغ ها برای یک لحظه روشن می شوند و پس از استارت خودرو خاموش می شوند.

اساس کار این چراغ ها به همین شکل است و باید همیشه خاموش باشند، روشن بودن هر یک از آن ها به این معنی می باشد که مشکلی در آن بخش خودرو ایجاد شده و احتیاج به بررسی و تعمیر دارد.

چراغ باتری نیز به همین شکل است، این چراغ که علامتی شبیه به باتری دارد تنها در زمان هایی روشن می شود که مشکلی برای سیستم برق خودرو ایجاد شده باشد.

به همین جهت هر زمان که مشاهده کردید چراغ باتری بر روی صفحه کیلومتر روشن شده است، باید سریعا سیستم برق خودور را بررسی کنید زیرا ممکن است از علائم تمام شدن باتری خودرو باشد.

نشانه های تمام شدن باتری ماشین
نشانه های تمام شدن باتری ماشین

استارت خودرو

اصلی ترین عاملی که آن را می توانید به عنوان علائم تمام شدن باتری خودرو در نظر داشته باشید مربوط به استارت خودرو است. برای روشن شدن خودرو به صورت مستقیم تنها از انرژی باتری استفاده می شود، در صورتی که شما احساس کردید استارت خودرو مانند همیشه نمی باشد باید وضعیت باتری ماشین را بررسی کنید.

حتما برای شما هم پیش آمده است که در فصل زمستان با مشکل استارت کند خودرو روبرو شوید و متوجه شوید که نمی توانید ماشین را مانند همیشه روشن کنید. این موضوع به این دلیل می باشد سرما بر روی کارایی باتری تاثیر گذاشته است و انرژی باتری کم شده است. اگر این اتفاق در فصل زمستان برای شما بیفتد طبیعی است و می توان گفت مربوط به دمای پایین است. اما اگر در فصول دیگر سال با این مشکل روبرو شدید به این معنی می باشد که به تمام شدن طول عمر باتری خودرو نزدیک شده اید.

نحوه تعویض باتری ماشین چگونه است؟

بعد از مشخص شدن خرابی باتری ماشین یا تمام شدن عمر باتری ماشین باید نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام نمایید.

قبل از خواندن باقی مطالب می توانید از طریق ویدیو زیر نحوه تعویض باتری ماشین را مشاهده کنید.

  • روی یک سطح صاف در یک منطقه امن پارک کنید و وسیله نقلیه خود را خاموش کنید،  در صورت امکان از تعویض باتری خود در کنار جاده خودداری کنید؛ مکانی امن برای کار پیدا کنید که به خوبی دور از ترافیک، جرقه، شعله های آتش یا آب باشد. پس از پارک خودرو ترمز دستی خود را بگیرید و وسیله نقلیه خود را خاموش کنید.
  • سپس در ابتدا دفترچه راهنمای خودرو را بردارید تا محل باتری ماشین را پیدا کنید.
  • پس از پیدا کردن محل باتری، وسایل ایمنی شامل دستکش و عینک بپوشید. توجه داشته باشید که باتری ها حاوی محلول الکترولیت اسید می باشد که برای پوست بسیار مضر می باشد. همچنین برای محافظت از خود در زمان کار باتری، هر گونه جواهر و اشیا فلزی را از خود دور کنید.
  • پست های مثبت و منفی و کابل های مربوطه متصل به هر کدام را شناسایی کنید، پست مثبت ممکن است یک پوشش پلاستیکی قرمز روی آن داشته باشد و یا کابل متصل به آن قرمز باشد، همچنین باید بر روی جهت مثبت باتری علامت “+” قرار دارد. در مورد کابل و قطب منفی نیز به همین شکل است.
  • با استفاده از یک آچار مهره یا پیچی را که  ترمینال منفی و کابل را روی پایه منفی باتری محکم می کند را باز کنید.
    نکته: مراقب باشید که هیچ گونه جسم فلزی با باتری ماشین برخورد نداشته باشد.
  • زمانی که مهره های باتری را باز کردید می توان آن را از جای خود جدا کنید. توجه داشته باشید که وزن باتری کمی زیاد است.

نصب باتری جدید

  • پایانه های متصل به انتهای کابل های باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمیز و بدون مواد نشت شده هستند، اگر اینطور نیست، آنها را با استفاده از ابزار تمیز کردن پایانه (جوش شیرین و مسواک) تمیز کنید.
  • سپس باتری جدید را بردارید و در محل مورد نظر قرار دهید، توجه داشته باشید که جهت باتری را به درستی انتخاب کرده باشید.
  • به همان طریق که گیره های باتری را باز کرده بودید به همان شکل آن ها را در جای خود محکم کنید.
  • پیشنهاد می کنیم در آخر کار مقداری گریس بردارید و بر روی پایانه های باتری بمالید، با انجام این کار از نشت مجدد باتری جلوگیری می کند و باتری خودرو کارایی بهتری خواهد داشت.

در همین رابطه می توانید آموزش نصب باتری ماشین را مطالعه کنید.

چگونه می توان طول عمر باتری ماشین را افزایش داد؟

    • قبل از روشن کردن اتومبیل کلیه تجهیزات جانبی برقی و چراغ های خودرو را خاموش کنید به دلیل این که باعث کاهش بار باتری در هنگام استارت و خصوصاً در هوای سرد می شود.
    • روشن گذاشتن کلیه چراغ ها یا تجهیزات جانبی برقی دیگر خودرو و دشارژ کامل باتری خصوصاً در باتری بدون مراقبت و نگهداری، سبب خراب شدن باتری اتومبیل می شود. بعد از شارژ کامل باتری برای تعیین خسارات وارده احتمالی باتری را تست کنید.
    • در آب و هوای سرد، افزایش قطر کابل باتری (نمره سیم کوچکتر) به افزایش توان در دسترس باتری برای موتورهای استارتر کمک می کند.
    • بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد. در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم برساند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری