مراقبت از باتری ماشین در شرایط مختلف

مراقبت از باتری ماشین در شرایط مختلف
4.8
(147)

یکی از قطعات بسیار مهم در سیستم برق خودرو باتری می باشد که کارایی آن بر عملکرد سایر قطعات برقی ماشین نیز تاثیر گذار است. در این مطلب ما به شما آموزش می دهیم که مراقبت از باتری ماشین در شرایط مختلف چگونه است و اصول انجام این کار به چه صورت است. توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که ممکن است طول عمر باتری خودرو را تعیین کند، از جمله تعداد دفعات رانندگی خودرو، دمای شدید و همچنین سن و کیفیت باتری. در حالی که بیشتر باتری ها می توانند بین دو تا پنج سال دوام بیاورند، با انجام برخی از کار ها و مراقبت از باتری ماشین در شرایط مختلف می توانید میزان عمر باطری ماشین را افزایش دهید.

تعمیر و نگهداری باتری خودرو تنها یکی از راه هایی است که می توانید از انقضای زودتر باتری ماشین خود جلوگیری کنید. انجام تعمیر و نگهداری باتری قبل از دو فصلی که در آن شدیدترین دماها رخ می دهد بهترین راه برای افزایش عمر باتری خودرو شما است.

مراقبت از باتری ماشین در فصول مختلف

نگهداری از باطری خودرو
نگهداری از باطری خودرو

تعمیر و نگهداری معمولی کلید تضمین کارکرد بهینه خودروی شماست. شرایط آب و هوایی شدید می تواند بر وسیله نقلیه شما از جمله باتری تأثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از تجربه ناخوشایند گیر افتادن بین راه، باتری خود را اغلب آزمایش کنید، به خصوص قبل از هر فصل اصلی.

علاوه بر شارژ کم، اگر خودروی شما به سختی استارت میخورد، چراغ‌های جلو در هنگام درجا کار کردن خودرو کم‌نور می‌شوند، صدای دلخراشی از موتور را می‌شنوید، یا اگر باتری شما بیش از سه سال عمر دارد، زمان خوبی برای تعویض آن است.

در تابستان

گرمای تابستان نه تنها برای ما طاقت فرساست، بلکه باتری ماشین ما را نیز خفه می کند. اکثر مشکلات باتری خودرو در هوای گرم رخ می دهد. گرما بدترین دشمن باتری است که باعث تخلیه آن با سرعت باورنکردنی می شود.

دمای بالاتر باعث افزایش خوردگی در سلول ها می شود که طول عمر باتری را کاهش می دهد. قرار گرفتن مکرر در معرض دمای داخلی بالا به طور دائمی به سلول ها آسیب می رساند و از شارژ مجدد آنها جلوگیری می کند.

 با انجام موارد زیر از بروز مشکلات باتری خودرو در هوای گرم جلوگیری کنید:

  • برای بررسی شارژ باتری را تست کنید.
  • وقتی شارژ کم است، مایع الکترولیت را بررسی کنید و در صورت نیاز آب مقطر اضافه کنید.
  • هر گونه خوردگی را از سطح باتری و اتصالات پاک کنید.
  • در صورت امکان در سایه پارک کنید.

در پاییز

پاییز دمای خنک تر و قابل تحمل تری را که باتری ها ترجیح می دهند به ارمغان می آورد. با این حال، روزها و شب‌ هایی هستند که ممکن است کمی غیرقابل پیش‌ بینی باشند و دما های سردتر یا گرم‌تر را به همراه داشته باشند.

این زمان ایده آلی برای آماده سازی و محافظت از باتری ماشین شما در برابر شرایط سخت زمستانی است که می توان در چند ماه آینده انتظار داشت. آیا می دانید چگونه از خراب شدن باتری در هوای سرد جلوگیری کنید؟

به دنبال بهترین باتری ماشین برای هوای سرد برای وسیله نقلیه خود در منطقه خود در کشور باشید. باتری‌های خودرو دارای آمپراژ سردسیر است که نشان می‌دهد باتری چقدر می‌تواند دمای سرد را بدون افت ولتاژ خاصی تحمل کند. رتبه‌ بندی ‌های بالاتر به این معنی است که باتری برای تحمل شرایط شدید مناسب ‌تر خواهد بود.

باتری خود را در پاییز با انجام کارهای زیر حفظ کنید:

  • برای بررسی شارژ باتری را تست کنید.
  • اگر شارژ کم است باتری را تعویض کنید.
  • خوردگی تمیزی که ممکن است در طول تابستان از باتری و همه اتصالات ایجاد شده باشد.

در زمستان

نگهداری باتری خودرو در زمستان
مراقبت باتری خودرو در زمستان

اگر باتری شما در طول تابستان ضعیف شده است، تا زمانی که زمستان فرا می رسد، باتری شما برای شارژ ماندن دچار مشکل می شود. دمای سرد برای باتری ها سخت است. در واقع، باتری خودروها در هوای سرد بیشتر از فصل یا دماهای دیگر خالی می شوند.

در دماهای انجماد، باتری می تواند تا 60 درصد شارژ خود را از دست بدهد.

بعلاوه، در زمستان، خودروی شما برای راه اندازی و گرم نگه داشتن فضای کابین به نیروی بیشتری نیاز دارد. به علاوه، سایر کشش ‌های برقی روی سیستم الکتریکی مانند شارژ کردن تلفن ‌های هوشمند، رادیو، صندلی ‌های گرمکن و سایر وسایل الکترونیکی که نیاز به انرژی بیشتر از باتری دارند را در نظر بگیرید. باتری شما قطعا با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

در اینجا نحوه محافظت از باتری خود در برابر سرما آورده شده است:

  • برای بررسی شارژ باتری را تست کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات باتری محکم و ایمن هستند.
  • برای کمک به شارژ باتری خود، یک شارژر باتری را در نزدیکی خود بخرید و نگه دارید.
  • برای دماهای زیر صفر، برای گرم نگه داشتن باتری، یک بخاری بلوکی یا محافظ باتری بخرید.
  • کابل های جامپر را در صندوق عقب یا سایر مکان های ذخیره سازی ذخیره کنید.

بیشتر بدانید: نگهداری باتری ماشین در زمستان

در بهار

مانند پاییز، بهار نیز می تواند به همان اندازه غیرقابل پیش بینی باشد، اما در کل بسیار کم تر است. این زمان خوبی است تا باتری خود را برای گرمای شدید تابستان آماده کنید. قبل از فرا رسیدن تابستان، تحقیق و خرید بهترین باتری ماشین برای هوای گرم را در نظر بگیرید.

باتری هایی که برای آب و هوای گرمتر تولید می شوند، نسبت الکترولیت به سرب بالاتری دارند که قادر به تحمل دمای بالاتر هستند.

با انجام کارهای زیر باتری خود را در فصل بهار نگهداری کنید:

  • برای بررسی شارژ باتری را تست کنید
  • باتری کم شارژ را تعویض کنید

نشانه های خرابی باتری خودرو چیست؟

نشانه های خرابی باتری خودرو
نشانه های خرابی باتری خودرو

علائم مختلفی از خرابی وجود دارد که باتری خودرو می تواند نشان دهد، بنابراین علائم دقیق در هر موقعیتی یکسان نیست. اگر خودروی شما یکی از نکات مهم زیر را نشان می‌دهد، ممکن است با باتری مرده سر و کار داشته باشید.

چراغ های جلو و رادیو روشن نمی شوند یا چراغ های جلو بسیار کم نور هستند.

اگر چراغ‌ های جلو و رادیو شما روشن نمی‌ شوند و ماشین شما نیز روشن نمی‌شود، مشکل معمولاً باتری خالی است.

علل جایگزین: سوختن فیوز اصلی، خوردگی اتصالات باتری، یا سایر مشکلات سیم کشی.

وقتی سوئیچ را می چرخانید، هیچ اتفاقی نمی افتد.

اگر باتری کاملاً تمام شده باشد، وقتی کلید را بچرخانید اصلاً چیزی نمی شنوید یا احساس نمی کنید.

علل جایگزین: استارت معیوب، سوئیچ احتراق، پیوند قابل ذوب، یا جزء دیگر.

وقتی کلید استارت را می چرخانید می توانید صدای موتور استارت را بشنوید، اما موتور روشن نمی شود.

اگر موتور استارت به سختی کار میکند، یا چند بار میل لنگ می زند و سپس به طور کلی متوقف می شود، احتمالا باتری آن تمام شده است. در برخی موارد، استارت ممکن است خراب باشد و تلاش کند جریانی بیش از توان باتری بگیرد.

اگر استارت با سرعت معمولی میلنگ می زند، پس مشکل سوخت یا جرقه دارید.

علل جایگزین: کمبود سوخت یا جرقه، موتور بد استارت.

ماشین شما صبح روشن نمی شود، اما بعداً در روز خوب روشن می شود.

یک علت زمینه ای، مانند برق دزدی، احتمالا باتری شما را یک شبه از بین می برد. ممکن است باتری نیاز به تعویض داشته باشد، اما تنها راه حل مشکل یافتن منبع تخلیه است.

علل متناوب: در هوای بسیار سرد، توانایی باتری برای تامین جریان مورد نیاز به موتور استارت کاهش می یابد. تعویض باتری قدیمی با باتری جدید، یا انتخاب باتری با آمپر با میل لنگ سرد بالاتر، ممکن است مشکل را در این مورد برطرف کند.

بیشتر بدانید: آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟

دلایل خرابی و تمام شدن باتری خودرو

دلایل خالی شدن باتری ماشین
دلایل خالی شدن باتری ماشین

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باتری خودرو را از بین ببرد، اما دمای شدید بیشتر از هر علتی می تواند آن را نابود کند. هوای سرد می‌تواند باتری ضعیف را از رده خارج کند، زیرا دمای بسیار پایین باعث می‌شود که آمپر در دسترس کمتری روی موتور قرار گیرد، اما هوای گرم به معنای واقعی کلمه قاتل باتری است.

از طرف دیگر، برق دزدی ماشین حتی یک باتری کاملاً نو را از بین می برد. اگرچه تقریباً باتری به خوبی شارژ می شود، به خصوص اگر یک شارژر سریع در دسترس داشته باشید، وجود تخلیه در سیستم باعث می شود باتری دوباره از بین برود.

به منظور جلوگیری از احتمال تخلیه این نوع در حین ذخیره سازی، ممکن است وسوسه انگیز باشد که به سادگی باتری را جدا کنید. اما در حالی که این درست است که مانع از تخلیه اشتباه در سیستم الکتریکی خودرو می شود و باتری را از بین می برد، تخلیه معمولی خود در نهایت حتی یک باتری کاملاً جدید را تا حد خطرناکی کم می کند.

آب و هوا

برای محافظت از باتری خود در برابر آسیب های هوای گرم تابستان یا سرمای شدید زمستان، به غیر از پارکینگ، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اگر این یک گزینه است، فقدان نوسانات شدید دما ممکن است به باتری شما کمک کند که بیشتر از آنچه که در غیر این صورت بود دوام بیاورد. با این حال، بهترین راه برای جلوگیری از سرد یا گرم شدن باتری این است که فقط مطمئن شوید که همیشه در بهترین شکل ممکن است.

این بدان معناست که باتری ای که به درستی نگهداری می شود، برای مقابله با انواع نوسانات شدید دما که می توانند مشکلاتی ایجاد کنند، مجهزتر است.

اهمیت الکترولیت باتری

به عنوان مثال، الکترولیت موجود در باتری به احتمال زیاد در طول ماه های گرم تابستان تبخیر می شود، بنابراین مهم است که آن را خالی نگه دارید. الکترولیت کم بر عملکرد باتری تأثیر منفی می‌گذارد و شما هرگز نمی‌خواهید در حالی که صفحات در معرض آن قرار دارند رانندگی کنید.

پر کردن الکترولیت زمانی که کم می‌شود کمک می‌کند، اما همچنین مهم است که بدانیم محلول چقدر قوی یا ضعیف است. یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد باتری در حال خروج است، این است که الکترولیت حتی پس از اینکه باتری دیگر هیچ شارژ دیگری را نمی ‌پذیرد ضعیف باقی می‌ماند، یا اگر یکی از سلول ‌ها ضعیف ‌تر از بقیه باشد.

آن را تمیز و شارژ نگه دارید

در همین راستا، تمیز نگه داشتن اتصالات الکتریکی و شارژ صحیح باتری در ماه های سرد زمستان که آمپر میل لنگ کمتری در دسترس است کمک خواهد کرد. ظرفیت یک باتری سرب اسیدی می تواند حدود 20 درصد کاهش یابد که دما به انجماد برسد، بنابراین هر آمپر هر چه بیشتر جیوه افت می کند، محاسبه می شود.

این امر مخصوصاً در مورد باتری‌های کوچک‌تر که آمپرهای میل لنگ سرد زیادی ندارند، صادق است، و در کاربردهایی که آمپر میل لنگ باتری نسبتاً نزدیک به آمپر است، موتور استارت نیاز به چرخاندن دارد.

بخوانید: بهترین روش شارژ باتری خودرو

 بدون استفاده ماندن باتری

بسته به مدت زمانی که قصد دارید یک وسیله نقلیه را در انبار بگذارید، ممکن است اصلاً نیازی به انجام کاری نداشته باشید یا به سادگی جدا کردن باتری می تواند این کار را انجام دهد. با این حال، خود تخلیه باعث می شود حتی یک باتری جدید به آرامی شارژ را از دست بدهد.

اگرچه باتری‌های سرب اسید سرعت خود تخلیه نسبتاً آهسته‌ای دارند، تقریباً 5 درصد در هر ماه، ذخیره‌سازی طولانی‌مدت می‌تواند باعث تخلیه معمولی باتری به میزان خطرناکی شود.

اگر می خواهید از مرگ باتری خود در مدت زمان طولانی ذخیره سازی جلوگیری کنید، دو راه حل وجود دارد. اولین مورد این است که هر از چند گاهی آن را شارژ کنید و دیگری استفاده از یک شارژر شناور است که وقتی باتری به زیر سطح ولتاژ معینی می‌افتد، به طور خودکار شارژ می‌شود.

برای خرید باطری ماشین از کیان باتری با شماره 02188882222 تماس بگیرید! تا در کوتاه ترین زمان ممکن باتری را برایتان ارسال و نصب کنیم. کیان باتری شبانه روز آماده خدمات رسانی است.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با اصول مراقبت از باتری ماشین در شرایط مختلف آشنا نماییم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این مورد در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری