زمان تعویض باتری خودرو

زمان تعویض باتری خودرو
4.8
(2120)

زمان تعویض باتری خودرو

بهترین زمان تعویض باتری ماشین، قبل از زمانی است که نیاز به تعویض باتری دارید. اما تا زمانی که باتری فرسوده نشود از کجا می توان زمان تعویض آن را دانست؟

هیچ پاسخ دقیقی برای مدت زمان ماندگاری باتری خودرو وجود ندارد، اما علائمی وجود دارد که می تواند نشان دهد زمان تعویض آن فرا رسیده است. بسیاری از کارشناسان خودرو موافق هستند که شما باید باتری خود را هر 2 تا 3 سال یکبار تعویض کنید، اگرچه این بازه زمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد که بر عمر باتری تأثیر می گذارد. اما به طور کلی عمر باتری خودرو بر اساس سه عامل کلیدی متفاوت است: زمان، گرما و لرزش. اگرچه باتری‌ها در صورت مراقبت مناسب می‌توانند تا 3 سال دوام بیاورند، اما اکثر باتری‌های خودرو در عرض دو سال پس از استفاده روزمره در شرایط عادی فرسوده و ناکارآمد می‌شوند.

زمان تعویض باتری خودرو
زمان تعویض باتری خودرو

درست مانند باتری رایانه یا تلفن هوشمند که با هر بار شارژ کارایی کمتری دارد، باتری ماشین نیز هر بار که توسط دینام شارژ می شود به تدریج خراب می شود.

باتری چگونه کار میکند؟

باتری شما به معنای واقعی کلمه قلب تپنده وسیله نقلیه شماست. باتری نه تنها وظیفه روشن کردن موتور را برعهده دارد، بلکه انرژی تمام اجزای الکتریکی موجود در سواری شما را نیز تامین می کند.

با چرخان کلید، سوییچ استارت سیگنال شروع واکنش شیمیایی را برای باتری ارسال می کند. این واکنش به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که باعث می‌شود موتور استارت روشن شود و موتور شروع به کار کند. در صورتی که باتری دشارژ یا فرسوده باشد این روند شکل نخواهد گرفت و خودرو روشن نخواهد شد.

هر چند وقت یک بار ماشین به باتری جدید نیاز دارد؟

اگرچه طول عمر دقیق باتری به وسیله نقلیه و وضعیت آن بستگی دارد، اما می توان گفت که اکثر خودروها به طور متوسط هر سه سال یک بار به باتری جدید نیاز دارند. برای کسانی که در مناطق گرمسیر یا سردسیر زندگی می کنند این طول عمر ممکن است کمی کوتاه تر باشد. بعد از این زمان به کارکرد خودرو توجه کرده و در صورت تغییرات باتری را تعویض نمایید. به یاد داشته باشید همه باتری های خودرو نیاز به تعویض دارند و هیچ راهی برای جلوگیری از تعویض باتری وجود ندارد.

هرچند وقت یکبار باید باتری ماشین را تعویض کرد؟
هرچند وقت یکبار باید باتری ماشین را تعویض کرد؟

علائمی که نشان می دهد عمر باتری خودرو به اتمام رسیده است

چند علامت هشدار دهنده کلیدی وجود دارد که نشان دهنده پایان عمر باتری خودرو است. از چراغ های هشدار داشبورد گرفته تا بوها و صداهای عجیب، هر چیزی غیرعادی نشان می دهد که باتری خودرو دچار مشکل شده است.

استارت کند موتور

با گذشت زمان، اجزای داخل باتری فرسوده شده و کارایی کمتری خواهند داشت. وقتی این اتفاق می‌افتد، باتری برای ایجاد واکنش و ارسال انرژی مدت زمان بیشتری نیاز دارد و باید چند ثانیه بیشتر صبر کنید تا موتور روشن شود. خودرویی که کند روشن می شود یا برای روشن شدن چندین بار تلاش می کند، نشانه واضح و بالقوه ای است که باتری شما دچار فرسودگی شده است.

نور کم و مشکل در کارکرد وسایل الکترونیکی

باتری انرژی تمام وسایل الکترونیکی خودرو، از چراغ‌ها گرفته تا رادیو و صفحه داشبورد خودرو را تامین می‌کند. اگر باتری در حال از دست دادن شارژ خود باشد، کار سخت تری برای این کارها خواهد داشت. در صورتی که چراغ ها کم نور شده اند یا رادیو و سیستم صورتی خودرو عملکرد ضعیفی دارند نشان دهنده پایان عمر باتری خودرو است.

کم نور شدن چراغ خودرو
کم نور شدن چراغ خودرو

روشن شدن چراغ باتری

اگر چراغ هشدار باتری روشن شده است، نباید آن را نادیده گرفت. دلایل زیادی باعث روشن شدن چراغ هشدار باتری می شود، اما بسیاری از آنها به مشکل در سیستم شارژ اشاره می کنند.

چراغ چک موتور روشن است

در اکثر وسایل نقلیه، چراغ چک موتور تقریباً می تواند به معنای هر چیزی باشد و ممکن است زمانی که باتری شما تمام می شود روشن شود. برای اطمینان می تواند تست باتری توسط مولتی متر را انجام دهید و میزان ولتاژ و جریان خروجی باتری را اندازه بگیرید.

بوی بد

آسیب به باتری یا اتصال کوتاه داخلی می تواند باعث نشت گاز باتری شود. اگر وقتی کاپوت را باز می‌کنید بوی تخم‌مرغ فاسد به مشام می‌رسد، ممکن است باتری دچار نشتی شده باشد.

بوی بد باتری ماشین
بوی بد باتری ماشین

خوردگی اتصالات

اگر بر روی پایانه های مثبت و منفی باتری ماده ی سفید رنگی وجود دارد به این معناست که باتری دچار خوردگی شده است. خوردگی یا سولفاته شدن پایانه های باتری می تواند منجر به مشکلات ولتاژ و مشکل در روشن شدن وسیله نقلیه شما شود.

برای آموزش پاک کردن سولفاته باتری خودرو مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

دفرم شدن قاب باتری

قرار گرفتن در معرض گرما و سرمای شدید در واقع می تواند باعث متورم شدن و ترک خوردن قاب باتری شود. تغییر ظاهر باتری زمانی اتفاق می‌افتد که باتری شما بیش از حد شارژ شده باشد یا در معرض دمای بالا قرار گرفته باشد. اگر ظاهر باتری شما از ظاهر مستطیل مانند اولیه تغییر کرده است باید به سرعت آن را تعویض نمایید.

قدیمی شدن باتری

اکثر صاحبان خودرو پس از مدتی فراموش می کنند که آخرین بار کی باتری خود را تعویض کرده اند. باتری وظیفه تامین برق وسایل الکتریکی خودرو را برعهده دارد و در صورتی که فرسوده شود کارایی مورد نظر را نخواهد داشت.

قدیمی شدن باتری ماشین
قدیمی شدن باتری ماشین

چه عواملی باعث فرسوده شدن باتری خودرو می شود؟

زمان

باتری‌های خودرو با گذشت زمان کهنه می‌شوند و طول عمر محدودی دارند. حتی در شرایط ایده آل، باتری ها به تدریج خراب می شوند تا جایی که دیگر نمی توانند انرژی کافی برای راه اندازی موتور را تامین کنند. الگوهای استفاده از خودرو نیز به فرسوده شدن باتری کمک می کند. سفرهای کوتاه با خودرو یا رها کردن خودرو در پارکینگ برای زمان طولانی زمان فرسایش باتری را کوتاه تر خواهد کرد.

گرما

گرما واکنش شیمیایی را که باتری‌ها برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند تسهیل می‌کند، اما سرعت تخریب باتری را نیز افزایش می‌دهد. طول عمر باتری ها در مناطق سردسیر نسبت به مناطق گرمسیری بیشتر است. همچنین باتری ها معمولا در زیر کاپوت قرار دارند که به واسطه وجود موتور دمای آن در هوای گرم تا 90 درجه سانتی گراد هم خواهد رسید. برای مقابله با این گرما، خودروسازان ممکن است باتری را در یک منطقه ایزوله نصب کنند، یک محافظ حرارتی روی باتری نصب کنند، یا باتری را در خارج از محفظه موتور، اغلب زیر صندلی عقب یا کف صندوق عقب قرار دهند.

لرزش

از مهمترین عوامل موثر در عمر باتری لرزش است که باعث خرابی فیزیکی قطعات داخلی باتری می شود. برای به حداقل رساندن اثرات لرزش، گیره نگهدارنده باتری را در جای خود محکم کنید تا از حرکت باتری جلوگیری ‌کند. شل و لرزنده نگه داشتن می تواند عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

محکم کردن گیره نگهدارنده باتری ماشین
محکم کردن گیره نگهدارنده باتری ماشین

عملکرد نادرست سیستم شارژ

این عامل مانند عوامل دیگری که در بالا اشاره شد رایج نیست. ولی به صورت کلی سیستم شارژ نادرست عملکرد باتری را نیز کاهش می دهد. کم شارژ شدن باتری یا شارژ بیش از حد مداوم، فرسودگی باتری را تسریع می کند. بعضی از باتری های جدید مانند AGM به کنترل دقیق نرخ شارژ برای حداکثر عمر باتری نیاز دارند و حتی ممکن است با بالا رفتن سن باتری، استراتژی شارژ تغییر کند. دشارژ کامل باتری، حتی اگر بتوان آن را دوباره شارژ و استفاده کرد، بخش بزرگی از عمر باتری را از بین می برد.

تست باتری ماشین

در صورت بروز هر یک از علائم خرابی باتری خودرو، ابتدا باتری را تست کنید و در صورتیکه باتری دچار فرسودگی باشد اقدام به تعویض آن نمایید.

تست چراغ جلو:

  • خودرو را در حالت پارک روشن کرده و چراغ های جلو را روشن کنید.
  • دور موتور را افزایش دهید و به میزان روشنایی چراغ ها دقت کنید.
  • اگر چراغ‌های جلو روشن‌تر می‌شوند، به این معنی است که جریان باتری به اندازه‌ای قوی نیست نور طبیعی چراغ ها را فراهم کند.

تست باتری با استفاده از مولتی متر دیجیتال

  • ولت متر را روی 20 ولت DC تنظیم کنید.
  • پروب مشکی را به پایانه منفی و پروب قرمز را به پایانه مثبت متصل کنید.
  • از یک نفر بخواهید خودرو را روشن کند.
  • در صورتی که آمپر مشخص شده 12.5 ولت یا بالاتر باشد به این معنی است که باتری کاملاً شارژ شده است. 12.3 ولت به این معنی است که در حدود 75٪ شارژ است. 11.8 ولت یا کمتر به این معنی است که شما 25٪ یا کمتر شارژ دارد.
تست باتری با مولتی متر
تست باتری با مولتی متر

همچنین می توانید برای درک بهتره مقاله تست شارژ باتری را مطالعه نمایید.

نکات انتخاب باتری جدید

انتخاب باتری باید متناسب با نوع خودرو و نحوه استفاده از آن باشد. نوع باتری، اندازه فیزیکی، پیکربندی ترمینال و آمپر شروع سرد (CCA) یا آمپر ساعت (Ah) همه عوامل مهمی هستند که تناسب و عملکرد مناسب باتری را تضمین می کنند. نصب باتری نامناسب می تواند بر سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما تأثیر منفی بگذارد و اگر محل ترمینال ها اتصال کوتاهی با اجزای مجاور ایجاد کند، باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری خواهد شد.

  • برای انتخاب باتری ابتدا اندازه و ابعاد باتری را بررسی کنید. باتری انخاب کنید که به طور کامل درون سینی باتری قرار بگیرد. برای دانستن ابعاد باتری می توانید به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.
  • باید مطمئن باشید باتری که انتخاب میکنید قدرت و انرژی لازم را برای خودروی شما فراهم می کند. برای دانستن آمپراژ مناسب باتری خودرو می توانید به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.
  • اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید باید شاخص CCA باتری را هم بررسی کنید.
  • نوع باتری مناسب خودروتان را انتخاب کنید. باید بررسی کنید که آیا باتری نیاز به نگهداری برای خودروتان بهتر است یا بدون نیاز به تعمیر و نگهداری؟ باتری هایی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند باید به صورت منظم چک شده و سطح الکترولیت آن ها بررسی شود و در صورت نیاز آب مقطر به آن ها اضافه شود. مزیت این باتری ها قیمت ارزانتر آن هاست. در مقابل باتری های بدون نیاز به نگهداری هستند که کاملا بدون نیاز به نگهداری اند و دردسر زیادی ندارند اما از لحاظ قیمتی گران تر هستند.

تاثیرات آب و هوا بر روی باتری خودرو

تاثیر گرما بر باتری ماشین

باتری خودرو برای انجام واکنش های داخلی به مایع الکترولیت درون خود متکی است. گرمای شدید تابستان می تواند منجر به تبخیر آب در اسید باتری ماشین شود و در نتیجه باعث کاهش عملکرد، قدرت شروع به کار کمتر و طول عمر کوتاه شود. هنگامی که گرما افزایش می یابد و آب موجود در باتری شما تبخیر می شود، احتمال و سرعت خوردگی افزایش می یابد و خوردگی یکی از دلایل اصلی تخلیه و خرابی باتری است.

تاثیر سرما بر باتری ماشین

همانطور که هوای گرم باعث بروز مشکلات جدی در باتری می شود، هوای سرد نیز برای باتری مضر است. در هوای سرد باتری باید سخت‌تر کار کند تا انرژی کافی برای راه اندازی خودرو را فراهم کند. هوای سرد همچنین می‌تواند باعث غلیظ‌تر شدن روغن موتور شود که فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند.

تاثیر سرما بر باتری ماشین
تاثیر سرما بر باتری ماشین

برای غلبه بر تاثیرات آب و هوا بر روی باتری خودرو، می توانید از باتری های مناسب با شرایط آب و هوایی محل زندگیتان استفاده کنید. برای مثال در مناطقی با آب و هوای سرد از باتری هایی با شاخص CCA بالا استفاده کنید. به میزان آمپری که یک باتری 12 ولتی می تواند در دمای صفر 18- درجه سانتی گراد برای مدت 30 ثانیه تولید کند، به طوری که ولتاژ باتری خودرو حاقل 7.2 ولت باقی بماند، شاخص CCA می گویند . هر چه CCA بیشتر باشد قدرت باتری ماشین برای استارت زدن هم بیشتر خواهد بود.

 همچنین برای انتخاب باتری در آب و هوای گرم می توانید شاخص HCA را مدنظر قرار دهید. HCA یک شاخص اندازه گیری دقیق از میزان آمپراژی است که یک باتری فول شارژ می تواند در دمای 27 درجه سانتیگراد و برای مدت 30 ثانیه تحویل داده به گونه ای ولتاژ 7.2 ولت (12 ولت باتری) را در خود حفظ کند.

HCA یک امتیاز است که به طور خاص برای روشن کردن اپلیکیشن ها و لوازم جانبی خودرو در شرایط گرم کاربرد دارد.

تعمیر و نگهداری باتری خودرو

درست مانند خودرو، باتری هم نیاز به نگهداری دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • هنگام خاموش کردن خودرو به درستی تمامی درها و لوازم الکترونیکی را چک کرده و از خاموش بودن آن ها مطمئن شوید. همچنین در صورتی که می توانید خودرو را در جای امن پارک کرده و سیستم امنیتی خودرو را غیر فعال کنید.
  • سعی کنید رانندگی های مداوم و طولانی داشته باشید. دینام وظیفه شارژ باتری را برعهده دارد، زمانی که خودرو برای مدت طولانی خاموش باشدف یا از خودرو برای سفرهای کوتاه استفاده کنید، دینام زمان کافی برای شارژ باتری را نخواهد داشت و همین امر باعث کاهش طول عمر باتری خواهد شد.
  • سطح الکترولیت باتری را بررسی کرده و به صورت منظم باتری را تست کنید.
  • اگر در مناطقی با آب و هوای شدید زندگی میکنید از عایق باتری استفاده کنید تا عملکرد باتری تحت تاثیر هوای سرد یا گرم قرار نگیرد.

برای آموزش تعمیر و نگهداری باتری خودرو می توانید ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری