تست شارژ باتری ماشین

تست شارژ باتری ماشین
4.7
(65)

تست شارژ باتری خودرو یکی از کارهایی می باشد که هر راننده ای باید با آن آشنا باشد تا در موارد ضروری بتواند وضعیت باتری ماشین را متوجه شود؛ در این مطلب از برنا باتری قصد داریم تا شما را با روش های مختلف تست شارژ باتری ماشین آشنا نماییم، پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر

تست باتری با مولتی متر
تست باتری با مولتی متر

استفاده از مولتی متر یکی از رایج ترین روش هایی است که افراد برای تست باتری ماشین خود استفاده می کنند. شما می توانید به راحتی به مغازه های خورده فروشی خودرو مراجعه کنید و با قیمت بسیار کمی یک مولتی متر تهیه کنید.

چند ابزار دیگر تست باتری خودرو نیز می توانند این کار را انجام دهند مانند ولت متر یا کاوشگر برق؛ با این حال، مولتی متر بهترین گزینه برای شماست، زیرا هم یک ولت متر و هم یک تشخیص دهنده برق بسیار قوی می باشد.

برای استفاده از این ابزار فقط باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ماشین را خاموش کنید و باتری را آماده کنید.
  • یک بازرسی از باتری انجام دهید.
  • مولتی متر را تنظیم کنید.
  • مولتی متر را متصل کنید.
  • صفحه نمایش دستگاه را بررسی کنید.
  • ماشین خود را روشن کنید.

نکات مربوط به بررسی تست شارژ باتری ماشین با مولتی متر: همیشه هنگام کار با باتری خود از یک جفت دستکش لاستیکی و عینک استفاده کنید. این کار از پوست و چشمان شما در برابر اسید باتری محافظت می کند.

در ادامه به صورت دقیق تر مراحل انجام این کار را برای شما آورده ایم.

بیشتر بدانید: آموزش تست باتری ماشین

خاموش کردن ماشین و اماده کردن باتری

برای انجام این کار، چراغ های جلو را حدود دو دقیقه روشن کنید، ماشین را روشن نکنید، فقط چراغ های جلو را روشن کنید، دلیل انجام این کار در این است که ولتاژ استراحت باتری را آزمایش کنیم.

در غیر این صورت ممکن است عددی که شما در زمان تست باتری به دست می آورید کاملا دقیق نباشد و باتری همچنان دارای شارژ از دینام باشد.

یک بازرسی از باتری انجام دهید

در حالی که چراغ‌های جلو را روشن می‌کنید، می‌توانید جلو بروید و باتری را یک بازرسی سریع از ظاهر باتری انجام دهید. این کار را به این دلیل انجام می دهیم که در صورت هر گونه رسوبات یا خوردگی بر روی باتری متوجه آن بشویم.

رسوبات باتری معمولاً شبیه یک مواد پودری سفید یا زرد است که در اطراف پایانه باتری ایجاد می شود. حتی در صورتی که میزان این مواد بر روی باتری زیاد باشد می توانید متوجه شوید که چرا باتری ضعیف عمل کرده است.

اگر مقداری خوردگی دیدید، می توانید آن را با محلول تمیزکننده باتری، مانند جوش شیرین و آب داغ، یا مقداری کاغذ سنباده خوب پاک کنید.

همچنین بررسی نمایید که آیا تمامی کابل های باتری به درستی بسته شده اند یا خیر. در صورتی که تمامی این بررسی ها را به خوبی انجام دادید و دیگر مشکلی در ظاهر و کابل های باتری وجود نداشت می توانید ادامه مراحل را دنبال کنید.

تنظیم کردن مولتی متر

اکنون که باتری را آماده کرده اید، می توانید شروع به تنظیم مولتی متر دیجیتال خود کنید تا ولتاژ باتری خود را آزمایش کنید.

برای انجام این کار، آن را روی ولتاژ 20 ولت DC تنظیم کنید.البته در نظر داشته باشید که  تنظیم آن روی 20 ولت ضروری نیست. نکته مهم این است که ولتاژ آن بالای 15 ولت است، بنابراین اطلاعات بهتری را دریافت می کنید. در این زمان به سراغ خودرو بروید و چراغ ها آن را که در ابتدا روشن کرده بودید خاموش کنید.

وصل کردن مولتی متر

قسمت های مشخص شده بر روی مولتی متر دیجیتال را به نقاط مربوطه روی باتری وصل کنید، توجه داشته باشید که ابتدا نقطه منفی (سیاه) روی مولتی متر را به قطب منفی باتری وصل کنید. و سپس نقطه مثبت (قرمز) روی مولتی متر را به قطب مثبت باتری وصل کنید.

بررسی صفحه نمایش مولتی متر

هنگامی که به باتری کاملاً شارژ شده متصل می‌شوید، مولتی متر ولتاژ باتری شما را بین 12.5 تا 12.6 ولت نشان می‌دهد، این موضوع در شرایطی است که همه چیز به خوبی کار می کند.

به یاد داشته باشید، دمای بیرون و نوع باتری شما بر ولتاژ باتری تأثیر می گذارد.

  • برای یک باتری اسید سرب استاندارد در حدود 80 ℉ (27 درجه سانتیگراد)، یک باتری خوب که کاملاً شارژ شده باشد در محدوده 12.2 تا 12.6 ولت خواهد بود. در حالی که یک باتری AGM کاملا شارژ شده دارای ولتاژ مدار باز حدود 12.8 ولت تا 12.9 ولت خواهد بود.
  • در دمای 30℉ (-1℃)، ولتاژ باتری حدود 12.58 ولت و 12.51 ولت خواهد بود.
  • در 0℉ (-17℃)، اگر باتری خوبی داشته باشید، مقدار ولتاژ شما کمی کمتر می شود.

همچنین یک باتری اسید سرب که حدود 75 درصد شارژ است، ولتاژی در حدود 12.45 ولت دارد. در هر حالتی مشاهده کردن عددی کمتر از 12 ولت به این معنا می باشد که مشکلی در باتری شما وجود دارد.

در صورتی این عدد را مشاهده کردید احتمالا برای روشن کردن ماشین به باتری به باتری احتیاج پیدا می کنید.

روشن کردن ماشین

از شخص دیگری بخواهید در حالی که مولتی متر دیجیتال هنوز وصل است، ماشین را روشن کند.

میزان ولتاژ باید تغییر کند، اما افت ولتاژ نباید کمتر از 10 ولت باشد، در صورتی که این چنین باشد، باتری شما ولتاژ مناسبی برای تامین انرژی ماشین شما تولید نمی کند.

در صورتی که افلت ولتاژ باتری شما بسیار زیاد بود باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید.

نحوه تست شارژ باتری ماشین بدون مولتی متر

تست شارژ باتری ماشین با چراغ ها
تست شارژ باتری ماشین با چراغ ها

در حالی که انجام تست باتری با مولتی متر کارآمدترین روش است، اما تنها روش نیست. اگر یک مولتی متر دیجیتال یا نوع دیگری از تستر باتری در دسترس ندارید، چند چیز وجود دارد که به شما کمک می کند بفهمید باتری شما چگونه کار می کند.

تست شارژ باتری ماشین به کمک چراغ های جلو

در ابتدا با خاموش کردن خودرو و روشن کردن چراغ ‌های جلو شروع کنید. اجازه دهید که حدود 15 دقیقه آن ها روشن بمانند.

بعد از حدود 15 دقیقه منتظر ماندن با چراغ های جلو، موتور را روشن کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. احتمالاً در اینجا به کمک نیاز دارید تا بتوانید مراقب هر چراغ جلو باشید. ممکن است هنگام استارت زدن خودروی خود نور چراغ جلوی خود را کمی کم نور ببینید که این شرایط طبیعی است.

در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید به این معنی است که سیستم شارژ خودرو مشکل دارد:

  • چراغ جلوی شما بسیار کم نور می شود یا به طور کامل خاموش می شود
  • چرخاندن موتور کمی طول می کشد
  • صدای کلیک وجود دارد

به خاطر داشته باشید که این تقریباً به اندازه استفاده از مولتی متر دیجیتال دقیق نیست، اما می توانید از آن برای تشخیص عملکرد باتری شما آنطور که باید استفاده کنید.

اگر ماشین شما خوب روشن می شود و چراغ های جلو کم نور نمی شوند، احتمالاً سیستم شارژ شما به طور معمول کار می کند.

نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین

نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین
نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین

به طور کلی، شما باید سالی دو بار آزمایش ولتاژ باتری خودرو را انجام دهید تا از خرابی کامل باتری جلوگیری کنید. با این حال، چندین علامت دیگر وجود دارد که باید به آنها توجه کرد تا از خراب شدن باتری خودرو جلوگیری کند. به غیر از سولفاته شدن باتری، در اینجا چند علامت دیگر وجود دارد:

استارت آهسته موتور

این اغلب اولین علامت خرابی باتری است. وقتی چیزی درست نیست، باتری شما برای نگه داشتن شارژ کامل تلاش می کند، که اغلب به صورت کند شدن موتور ظاهر می شود.

دلیل اصلی این امر این است که باتری نیروی کافی برای چرخاندن موتور به موتور استارت نمی فرستد. اگر این یک مشکل رایج برای شما است، احتمال زیادی وجود دارد که به زودی باتری ماشین را از دست بدهید.

کم نور شدن چراغ های ماشین

همانطور که در بالا ذکر شد، نورهای کم نور یکی دیگر از نشانه های خوبی است که نشان می دهد مشکلی در باتری شما وجود دارد، اگرچه این به چراغ های داخلی شما نیز اشاره دارد.

البته این موضوع می تواند مربوط به خرابی قطعات دیگر ماشین نیز باشد، به طور مثال اگر شیشه های برقی ماشین به خوبی بالا و پایین نمی رود و یا سیستم پخش خودرو ضعیف شده است.

صدای کلیک کردن

اگر باتری شما نتواند انرژی کافی را به موتور استارت بفرستد تا ماشین شما را روشن کند، احتمالاً چند کلیک خواهید شنید، این به شما می گوید که باتری شما تمام شده است و ماشین شما اصلا روشن نمی شود.

روشن شدن چراغ باتری

هنگامی که باتری شروع به کار می کند، ممکن است متوجه یک چراغ نشانگر باتری روی داشبورد خود شوید. البته در برخی از خودرو ها ممکن است این مشکل با روشن شدن چراغ چک ماشین نمایش داده باشد.

به هر حال با روشن شدن هر یک از این چراغ ها شما باید وضعیت باتری را بررسی کنید. همچنین اگر چراغ در داشبورد شما روشن است و شما متوجه چند علامت دیگر شده اید، مطمئناً با خرابی باتری روبرو هستید و احتمالاً به تعویض باتری نیاز خواهید داشت.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نحوه تست شارژ باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری