روش های تست باتری ماشین

روش های تست باتری ماشین
4.8
(2012)

روش های تست باتری ماشین

باتری خودرو عمر مشخصی دارد اما ممکن است تا قبل از اتمام عمر خود به دلایل مختلفی از کار بیفتد. به همین دلیل لازم است که روش های تست باتری ماشین را به صورت ایمن بیاموزید و در زمان های مشخص باتری خودروتان را تست کنید.

وجود باتری ها برای خودروها بسیار ضروری است اما مانند همه دیگر قطعات خودرو, در نهایت فرسوده خواهد شد. این را زمانی متوجه خواهید شد که یا خودروتان استارت نمیخورد و یا موتور بسیار ضعیف کار می کند.

هنگامی که باتری شما  از کار می افتد و نمی توانید وسیله نقلیه خود را روشن کنید، مهم است که تعیین کنید که آیا تخلیه شده است و نیاز به شارژ مجدد دارد یا آنقدر ضعیف است که نمی تواند شارژ شود. گاهی اوقات با شارژ مجدد, باتری می تواند به فعالیت خود ادامه دهد. از سوی دیگر زمانی که باتری توانایی نگه داشتن شارژ را از دست می دهد لازم است که تعویض شود.

وسایل لازم برای تست باتری ماشین

  • تستر باتری ماشین
  • مولتی متر یا ولت متر

تست باتری ماشین با تستر باتری

مرحله اول: چند روز از رانندگی خودداری کنید.

حداقل چند روزی از رانندگی با خودرو صرف نظر کنید تا بتوانید باتری ماشین را به درستی تست کنید. دینام خودرو باتری را در حالی که خودرو روشن است دائم شارژ می کند. تست باتری پس از چند روز رانندگی نکردن به شما نشان می دهد که باتری شما چقدر خوب شارژ را حفظ می کند, در صورتیکه شارژ خود را به اندازه قابل توجهی از دست بدهد, نیاز به تعویض دارد.

پیدا کردن باتری
پیدا کردن باتری

هنگامی که برای تست باتری آماده شده اید, مکان باتری را پیدا کنید.

مرحله دوم: تستر باتری را وصل کنید.

پوشش محافظ پلاستیکی قرمز را از ترمینال مثبت باتری خود بردارید. گیره کابل قرمز تستر باتری را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید. گیره کابل مشکی را به ترمینال منفی وصل کنید، سپس تستر را روشن کنید. تستر را در جای صاف قرار دهید.

وصل کردن تستر باتری

باتری های خودرو ولتاژ کافی برای برق گرفتگی ندارند، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد آن نیست.

مرحله سوم: تست ولتاژ

برای تعیین وضعیت شارژ باتری، تستر باتری خود را به حالت تست ولتاژ تغییر دهید.

بیشتر باتری‌های خودرو «12 ولت» نامیده می‌شوند، اما ولتاژ واقعی به وضعیت شارژ بستگی دارد. این تست را می توان با یک ولت متر یا مولتی متر ساده انجام داد، اما یک تستر باتری نیز این موضوع را مشخص می کند.

تعیین کنید که آیا باتری شما در محدوده ولتاژ سالم قرار دارد یا خیر.

تست ولتاژ
تست ولتاژ

باتری در حالت شارژ کامل، باید 12.6 ولت یا بالاتر را نشان دهد. در ولتاژ 12.4 ولت همچنان ماشین شما را روشن می کند، اما باتری تنها حدود 75 درصد شارژ است. اگر ولتاژ 12.0 ولت یا کمتر را نشان دهد، این نشانه آن است که باتری توانایی کمی برای نگه داشتن شارژ دارد.

مرحله چهارم: تست CCA

تستر باتری خود را به حالت CCA تغییر دهید.

CCA  یا Cold Cranking Amps  به معنی مقدار جریان دهی باتری در هوای سرد در دمای 0 درجه فارنهایت ( منفی17.77 درجه سانتی گراد) می باشد. شاخص CCA به میزان آمپری اطلاق می شود که یک باتری 12 ولتی می تواند در دمای صفر درجه فارنهایت (برابر با منفی 17.7 درجه سانتی گراد) برای مدت زمان 30 دقیقه تولید کند. به طوری که ولتاژ باتری خودرو، حداقل 2.7 ولت باقی بماند. هر چه مقدار CCA بیشتر باشد قدرت باتری ماشین برای استارت زدن هم بیشتر خواهد بود.

تست CCA
تست CCA

مقدار CCA باتری خود را در تستر وارد کنید.

بسیاری از تسترها برای تعیین عملکرد واقعی CCA از شما می خواهند که در هنگام متصل بودن تستر, خودروتان را روشن کنید.

با استفاده از تستر باتری، مقدار CCA باتری خود را با واقعیت مقایسه کنید. در صورتی که باتری خودرو سالم باشد باید عددی که نشان می دهد به مقدار CCA باتری در واقعیت نزدیک باشد.

مرحله پنجم: تست شارژ باتری

تستر باتری را در حالت تست شارژ باتری قرار دهید. اگر باتری و دینام خودرو سالم باشند، باید بین 14.2 تا 14.5 ولت را نشان دهد. در صورتیکه پایین تر از این عدد را نشان دهد, ممکن است به این معنی باشد که دینام شما یا قسمت دیگری از سیستم شارژ مشکل دارد. این تست شارژ را می توان با ولت متر یا مولتی متر DC نیز انجام داد.

تست شارژ باتری

در همین رابطه پشنهاد میکنیم مقاله روشن کردن ماشین با هل دادن را مطالعه نمایید.

تست باتری ماشین با استفاده از مولتی متر

زمانی که خودروتان استارت نمی خورد, مهمترین دلیل آن باتری مرده یا باتری دشارژ است. متاسفانه بیشتر صاحبان خودرو تا زمانیکه باتری کلا از کار نیفتد, به فکر بررسی آن نیستند. به عنوان راهکار پیشگیرانه توصیه می شود حداقل 2 بار در سال باتری خودروتان را با استفاده از مولتی متر تست کنید.

مولتی متر یک ابزار اندازه گیری الکترونیکی است که برای اندازه گیری ولت، آمپر و مقاومت از یک منبع الکتریکی استفاده می شود. رایج ترین کاربرد مولتی متر در خودرو آزمایش قدرت باتری است و در صورتیکه درست استفاده شود اطلاعات ولتاژ را با دقت بالایی نماش خواهد داد.

مرحله اول: باتری را آماده کنید.

اولین قدم این است که محل باتری خودرو را پیدا کنید. (به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید)

پایانه های باتری را بررسی کنید تا در صورت وجود آلودگی یا خوردگی آن ها را برطرف کنید. پایانه ثبت معمولا با یک سرپوش قرمز و یه علامت مثبت و پایانه منفی هم با یک سرپوش مشکی و علامت منفی مشخص شده است.

تمیز کردن پایانه های باتری
تمیز کردن پایانه های باتری

از آنجایی که وجود آلودگی و رسوب مانع از اندازه گیری دقیق مولتی متر خواهد شد, می توانید با استفاده از یک کاغذ سنباده ترمینال ها را تمیز کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از قرار گرفتن پوست در معرض مواد شیمیایی مضر و اسید باتری از دستکش استفاده کنید. هنگامی که پایانه ها تمیز شوند، به عنوان نقاط اتصال برای پروب های مولتی متر عمل می کنند.

مرحله دوم: تنظیمات مولتی متر

برای آزمایش خروجی الکتریکی باتری خودرو, کلید مولتی متر را باید روی 20 ولت تنظیم کنید. در این صورت شما می توانید تمامی ولتاژ های خروجی بین 0 تا 20 را اندازه گیری کنید.

نکته: قبل از استفاده از مولتی متر, تمامی شارژهای سطحی باتری را تخلیه کنید. برای این کار می توانید چراغ های خودرو را برای یک یا دو دقیقه روشن بگذارید.

مرحله سوم: اندازه گیری و تجزیه و تحلیل

مولتی متر دارای دو پروب قرمز و مشکی است. پروب قرمز را به پایانه مثبت و پروب مشکی را به پایانه منفی باتری وصل کنید. زمانی که پروب ها را به باتری وصل کردید و در حالتی که خودرو خاموش است و باتری در حال استراحت است, صفحه نمایش مولتی متر باید ولتاژ 12.2 تا 12.6 ولت (شارژ کامل) را نشان دهد. این محدوده ولتاژ به این معنی است که باتری در شرایط خوبی قرار دارد. اگر مقدار اندازه گیری شده کمتر از 12.2 ولت باشد، ولتاژ استراحت باتری ضعیف است، به این معنی که به احتمال زیاد نیاز به شارژ یا تعویض دارد. در صورتی که مولتی متر عدد بالاتر از 12.6 را نمایش دهد, نشان دهنده این است که دینام باتری را بیش از حد شارژ کرده یا به عبارتی باتری اورشارژ شده است که این مورد هم بسیار خطرناک است و باید بررسی شود.

تست باتری با مولتی متر
تست باتری با مولتی متر

بعد از اندازه گیری ولتاژ استراحت, نوبت به اندازه گیری ولتاژ استارت است. ولتاژ استارت زمانی است که خودرو روشن است, در این لحظه باتری بیشترین انرژی را برای روشن کردن موتور استفاده میکند و میزان جریان عبوری از آن کاهش خواهد یافت.

برای به دست آوردن ولتاژ استارت لازم است تا شخص دیگری برای روشن کردن خودرو استارت بزند. به محض روشن شدن, ولتاژ برای یک لحظه پایین می آید اما نباید کمتر از 10 ولت را نشان دهد. در صورتی که ولتاژ باتری در هنگام روشن شدن کمتر از 10 ولت را نشان دهد نشان دهنده خرابی باتری است و لازم است مجدد شارژ یا تعویض شود.

تست باتری با خودرو روشن
تست باتری با خودرو روشن

با روشن بودن موتور، ولتاژ مولتی متر باید در محدوده 14 تا 14.5 ولت باقی بماند. پایین آمدن کمتر از 14 به این معنی است که یا باتری ضعیف و غیرقابل اعتماد برای کارکرد مداوم خودرو است یا دینام از کار افتاده است.

تست دینام

برای آزمایش دینام، تمام تجهیزات الکتریکی خودرو – چراغ های جلو، روشنایی داخلی، کولر، رادیو و … را روشن کنید. این باعث می شود بار ولتاژ به حداکثر برسد. اگر ضریب مولتی متر به زیر 13.5 ولت برسد، دینام برای شارژ صحیح باتری مشکل دارد و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. بهتر است با یک متخصص در مورد آن مشورت کنید.

استفاده از مولتی متر می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد باتری و سیستم الکتریکی وسیله نقلیه در اختیار مالک خودرو قرار دهد. آزمایش دوره ای می تواند به پیش بینی و جلوگیری از خرابی های قریب الوقوع سیستم برقی خودرو که اغلب بدون هشدار رخ می دهند کمک کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری