روشن کردن ماشین با هل دادن

روشن کردن ماشین با هل دادن
4.5
(122)

اگر خودرو شما دارای گیربکس دنده ای می باشد و باتری آن خالی شده است، هل دادن یکی از روش هایی است که به کمک آن می توانید ماشین را روشن کنید. اگرچه روش باتری به باتری هم وجود دارد و می توانید از یک منبع تغذیه دیگر برای روشن کردن خودرو استفاده کنید اما با توجه به این که برای این یک کابل احتیاج است و ممکن است به آن دسترسی نداشته باشید. بنابراین بهترین کار این است که از روشن کردن ماشین با هل دادن استفاده نمایید.

در ادامه این مقاله این روش با یکدیگر بررسی می کنیم و به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید از این روش استفاده نمایید، تا انتها همراه ما باشید.

چرا هل دادن خودرو

زمانی که هیچ روشی برای روشن کردن خودرو دنده ای کارساز نباشد، شما می توانید از هل دادن استفاده کنید، این روش همیشه یک روش کارساز است که شما می توانید مطمئن باشید امکان جواب دادن آن بالا است.

دلیل این موضوع این است که شما در زمان استفاده کردن از هل دادن موتور را به صورت اجباری به کار می اندازید و در نتیجه خودرو روشن می شود.

اما از آن جایی که نوع سیستم دنده ها در ماشین های دستی و اتومات دارای تفاوت است چرخاندن به زور گیربکس های اتومات کار بسیار سختی است و حتی اگر این کار را انجام دهید به احتمال خیلی زیاد به گیربکس های خودرو آسیب می زنید.

اخطار: هیچ زمان تلاش نکنید که خودتان به تنهایی خودرو را هل بدهید زیرا امکان این کار وجود ندارد و علاوه بر این که ممکن است به خودرو آسیب وارد شود احتمال آسیب وارد کردن به خودتان هم وجود دارد. در ادامه به شما آموزش می دهیم که در این زمان ها چگونه باید این کار را انجام دهید.

علت روشن نشدن خودرو

چگونه ماشین را روشن کنیم که خاموش نشود
چگونه ماشین را روشن کنیم که خاموش نشود

روشن نشدن خودرو می تواند دلایل متعدد بسیاری داشته باشد برخی از این دلایل عبارت است از:

  • سوختن فیوز احتراق
  • خراب شدن باتری خودرو
  • استارت خراب ماشین
  • خالی شدن و یا خوابیده شدن باتری ماشین به علت روشن ماندن چراغ های خودرو
  • ایراد در سوئیچ احتراق
  • و …

دلیل هرچه که باشد اگر مربوط به سیستم برق خودرو باشد می توانید از روش روشن کردن ماشین با هل دادن استفاده نمایید.

گیربکس های دستی به شکل سیستم حرکت مستقیم طراحی شده اند یعنی: موتور خودرو با چرخاندن گیربکس دستی به علت حرکت چرخشی که به وجود می آید موتور را در حال حرکت نگه می دارد.

زمانی که شما پدال کلاج را فشار می دهید، گیربکس خودرو از فلایویل که در پشت موتور قرار دارد جدا می شود و همزمان موتور خودرو گاز می خورد، البته این افزایش دور موتور با کمک دنده این توانایی را ندارد که خودرو را به حرکت در بیاورد.

زمانی که شما پدال کلاج را رها می کنید، کلاچ با فلایویلی که به میل لنگ موتور وصل شده است درگیر می شود و ورودی گیربکس با همان سرعت یکسان موتور را به حرکت در می آورد.

هر زمان که شما ماشین را روشن می کنید، استارتر فلایویل را به حرکت در می آورد تا زمانی که پروسه احتراق در داخل موتور شروع به کار کند.

اگر شما قصد این را داشته باشید که با هل دادن خودرو آن را روشن نمایید و نقش استارتر را بازی می کنید می توانید از روش های زیر استفاده نمایید.

روش های روشن کردن ماشین با هل دادن

چند روش را به شما آموزش می دهیم که به کمک آن ها می توانید خودرو خود را روشن کنید.

علاوه بر آن شما می توانید با تماشای ویدیو زیر با چگونگی این کار آشنا شوید.

روش اول: در یک سرازیری خودرو را روشن کنید.

عوار روشن کردن ماشین با هل دادن
عوار روشن کردن ماشین با هل دادن

این روش مطئن ترین راه برای روشن کردن خودرو می باشد، از مزایا این روش این است که شما این توانایی را دارید که به تنهایی خودرو را روشن کنید زیرا نیروی زیادی مصرف نمی شود، اما متاسفانه این موضوع به بستگی به شرایط شما دارد زیرا ممکن است جایی خودرو شما خراب شود که سراشیبی وجود نداشته باشد و انجام این کار امکان پذیر نباشد.

قدم اول: سوئیچ را باز کنید. روی صندلی راننده بنشینید و سوئیچ را باز کنید، اگر این کار را انجام ندهید و در این حین کلاچ درگیر شود به دلیل این که هیچ سوختی توسط پمپ سوخت به موتور خودرو ارسال نکنید موتور روشن نخواهد شد.

قدوم دوم: ترمز دستی را آزاد کنید. اگر خودرو در یک شیب قرار دارد، ممکن است ترمز دستی را بالا کشیده، دسته دنده را در دنده قرار داده یا هر دوی این کارها را انجام داده باشید. پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و ترمز دستی را آزاد کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تا زمانی که شما پدال ترمز را محکم نگه نداشته اید ترمز دستی را آزاد نکنید، با توجه به این که در این حین موتور ماشین در حال کار نمی باشد سیستم ترمز به صورت کامل فعال نیست و برای ترمز گرفتن باید فشار بیشتری وارد نمایید.

قدم سوم: دنده ماشین را در دنده 2 قرار دهید. دسته دنده خودرو را باید در حالت دنده دو قرار دهید، دلیل این که می گوییم این کار را انجام دهید در این است که در حالتی که بر روی دنده دو قرار دارد بهترین و نرم ترین پرفورمنس در اختیار شما قرار می گیرد.

نکته: روشن کردن ماشین با هل دادن اگر خودرو برای روی دنده 2 باشد بسیار آسان است و خودرو تکان های شدید و بد نخواهد خورد در نتیجه آسیب بسیار کم تری به گیربکس و کلاچ وارد می شود.اما اگر مسافت مسیری که می خواهید خودرو را هل بدهید کم است می توانید از دنده یک استفاده نمایید.

قدم چهارم: پدال کلاچ را تا اخر فشار دهید. تنها چیزی که می تواند خودرو شما را بر سر جای خود قرار دهید پدال ترمز است، بنابراین تا زمانی که آماده حرکت نشده اید پدال ترمز را تا آخر نگه دارید.

قدم پنجم: پدال ترمز را رها کنید. در این روش خودرو شما در سراشیبی قرار دارد، زمانی که خودرو آماده حرکت شد باید پای خود را از روی پدال ترمز بردارید تا خودرو شروع به حرکت کند.

نکته: زمانی که پای خود را از روی پدال ترمز بردارید خودرو شروع به حرکت می کند، توجه داشته باشید که به کمک فرمان مسیر حرکت خودور را کنترل کنید و آسیبی به دیگران وارد نکنید.

روشن کردن ماشین با استارت خراب
روشن کردن ماشین با استارت خراب

قدم ششم: کلاچ را رها کنید. زمانی که خودرو سرعت گرفت باید به آرامی پای خود را از روی پدال بردارید.

در این زمان صدای موتور را می شنوید که تلاش می کند روشن شود و این احساس را می کنید که خودرو می خواهد سرعت خود را کم تر کند، در این زمان معمولا پس از گذشت چند ثانیه موتور روشن می شود.

قدم هفتم: رانندگی کنید. اگر موتور خودرو شما روشن شود، حتی در صورتی که باز هم پدال کلاچ را بگیرید باز هم روشن می ماند.

اکنون می توانید به راحتی رانندگی کنید و به مسیر خود ادامه دهید، نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که تا زمانی که به مقصد نرسیده اید خودرو را خاموش نکنید.

البته پیشنهاد ما این است که پس از روشن شدن خودرو، اولین کاری که انجام می دهید این باشد که به پیش یک فرد متخصص بروید تا وضعیت خودرو را بررسی کند و ایراد را پیدا کند.

روش دوم: روشن کردن خودرو با هل دادن زمانی که نیروی کمکی دارید

روشن کردن ماشین با دنده عقب
روشن کردن ماشین با دنده عقب

اگر در اطرافتان کسی است که به شما کمک کند می توانید از آن ها بخواهید که شما را در این راه کمک کنند. خوبی این روش این است که حتی در یک جاده صاف هم می توانید ماشین را روشن کنید.

قدم اول: کسانی که قصد هل دادن خودرو را دارند باید پشت ماشین قرار بگیرند،. از دوستانتان بخواهید که پشت ماشین قرار بگیرند، در حالت ایده آل نیاز است که سه یه چهار نفر بالغ در کنار شما باشند.

قدم دوم: ترمز دستی را آزاد کنید. روی صندلی راننده بنشینید و سوئیچ را آزاد کنید. پدال ترمز را محکم فشار دهید و ترمز دستی را هم آزاد کنید.

قدم سوم: برای روشن کردن خودرو آماده شوید. کلاچ را تا آخر فشار دهید و ماشین را در دنده دو قرار دهید. در این حین با کمک پدال ترمز ماشین را نگه دارید.

قدم چهارم: با دوستان خود صحبت کنید. به آن ها اطلاع دهید که شما آمادگی لازم را دارید و می توانند شروع به هل دادن کنند.

اخطار: قبل از هل دادن مسیر راه بررسی کنید و چک نمایید که مانعی بر سر راه شما قرار نگرفته باشد. سپس با شماره معکوس هل دادن را شروع کنید.

قدم پنجم: به محض شروع هل دادن پدال ترمز را رها کنید. در حالی که خودرو شما شروع به حرکت می کند باید پدال ترمز را رها کنید، توجه کنید که تنها باید ترمز را رها کنید و همچنان پای شما برای روی کلاچ باشد.

توجه داشته باید که از لحظه ای که هل دادن شروع می شود نباید ترمز را بگیرید زیرا این کار به کسانی که در حال هل دادن هستند آسیب می زند.

قدم ششم: به آرامی کلاچ را رها کنید. هر زمان که سرعت خودرو به 10 کیلومتر بر ساعت رسید به آرامی پدال کلاچ را رها کنید.

اخطار: قبل از رها کردن پدال کلاچ به دوستان خود هشدار دهید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. اگر این کار را نکنید، به دلیل تکان خودرو هنگام روشن شدن ممکن است آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود.

در حالی که شما کلاچ خودرو را رها می کنید، موتور ماشین شروع به چرخش می کند و در نهایت روشن می شود، در این حین دوباره پای خود را بر روی کلاچ بگذارید و اگر باز هم موتور روشن شد یعنی کار خود را به درستی انجام داده اید.

در این روش هم پیشنهاد ما به شما این است که اولین کاری که انجام می دهید رفتن به یک مکانیکی باشد تا وضعیت خودرو را بررسی کند، توجه کنید که نباید روشن شدن ماشین شما را گول بزند و تصور کنید دیگر امکان خاموش شدن آن وجود ندارد، چه بسا در دفعه بعد جایی خاموش شود که هیچ کس در اطرافتان نباشد که به شما کمک کند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های روشن کردن ماشین با هل دادن آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری