زمان تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز
4.8
(2537)

به عنوان یک مالک خودرو، توجه به صداها و سیگنال هایی که وسیله نقلیه به شما می دهد ضروری است. ترمزها یکی از حیاتی ترین بخش های سیستم ایمنی خودرو هستند. اگر از آنها غافل شوید، می توانند منجر به تعمیرات پرهزینه و حتی حوادث شوند.

به طور کلی، لنت های ترمز خودروی شما باید هر 12000 تا 13000 کیلومتر تعویض شوند، در حالی که روتورهای شما باید بین 40000 تا 60000 کیلومتر تعویض شوند. با این حال، رقم دقیق می تواند بسته به زمین، شرایط آب و هوایی و سبک رانندگی شما متفاوت باشد. خوشبختانه، این احتمال وجود دارد که تنها زمانی علائم جزئی را تجربه کنید که لنت ترمز خودرو به پایان عمر خود برسد و تشخیص و تعمیر را آسان کند. با این وجود، اگر مطمئن نیستید که زمان تعویض ترمزتان فرا رسیده است، در ادامه علائم به پایان رسیدن لنت ترمز آورده شده است.

چندین علامت نشان دهنده زمان تعویض لنت ترمز یا سایر اجزای سیستم ترمز را به شما می گوید. اگر صدای جیرجیر می شنوید یا ماشین شما هنگام ترمز به یک طرف می کشد، باید ترمز خود را چک کنید. چراغ هشدار روغن ترمز روی داشبورد نیز می تواند نشان دهنده مشکل باشد.

زمان تعویض لنت ترمز
زمان تعویض لنت ترمز

علائم خرابی ترمز

در زیر برخی از شاخص های زمان تعویض لنت ترمز آورده شده است:

  1. صدای جیغ

صدای جیغ نشان می‌دهد لنت‌های ترمز فرسوده شده‌اند. این صدای آزاردهنده نشانگر سایش لنت ترمز است، اگر لنت های ترمز شما در اواخر عمر مفید خود هستند، اولین علامتی که شروع به مشاهده آن خواهید کرد صدای جیرجیر یا صدای جیغ ناشی از ترمز است. به طور معمول، این صدا به این معنی است که شما حدود 2/32 اینچ لنت ترمز باقی مانده است، که مقدار زیادی نیست. صدای جیغ لنت ترمز معمولاً در اثر فرسودگی بیش از حد لنت ها ایجاد می شوند. هنگامی که لنت های خود را به اندازه کافی فرسوده کردید، یک صدای ساییدگی را احساس می کنید، در این زمان شما به دسیک های خود آسیب می رسانید، و هزینه تعمیر را حتی بیشتر می کنید.

علت و رفع صدای سوت زدن هنگام ترمزی گیری

اگر در سیستم ترمز صدای برخورد آهن با آهن را داشته باشیم، یعنی لنت تمام شده و آهن لنت با دیسک تماس مستقیم دارد و نشان از این دارد که دیسک چرخ شما از حالت صاف و صیقلی خود خارج شده است. در این حالت لنت ترمز بر روی دیسک چرخ، خط می‌اندازد. خط و خش ایجاد شده روی دیسک چرخ باعث می‌شود زمانی که شما لنت قدیمی را با لنت جدید جایگزین کردید، لنت جدید خودرو شما نیز در مدت زمان خیلی کوتاهی به اتمام برسد! و حتی در زمان کارکرد سوت و جیغ بکشد که باعث آزار شما می‌شود. این مورد هزینه هایی را نسبت به حالت عادی به شما تحمیل می‌کند. فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز برای چرخ‌های خودرو شما دارای علائم و شواهد دیگری نیز هست.

علت صدای جیغ از ترمز خودرو
علت صدای جیغ از ترمز خودرو
  1. ماشین شما به یک طرف منحرف می شود

آیا احساس می کنید در حالی که پدال ترمز خود را فشار می دهید، نیروی نامرئی وسیله نقلیه شما را به یک سمت می کشد؟ ممکن است به این معنی باشد که لنت ترمز خودرو به طور ناهموار فرسوده شده و نیاز به تنظیم دارد. همچنین می تواند نشان دهنده وجود ماده خارجی در روغن ترمز شما باشد، به این معنی که باید مایع را تخلیه و جایگزین کنید. علت آن ممکن است گیرکردن پیستون کالیپر در مسیر عملیات ترمزگیری یا فرسودگی بیش از حد لنت‌های ترمز باشد.

  1. سطح روغن ترمز پایین

خودروی شما هر بار که ترمز را برای توقف فشار می دهید از روغن ترمز که مایع هیدرولیک است استفاده می کند. ترمزهای شما بدون روغن ترمز کار نمی کنند، بنابراین ضروری است که روغن ترمز را در زمان تعویض روغن بررسی و تعویض کنید. با این حال، دفترچه راهنمای مالک شما فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض روغن ترمز را دارد. کم بودن روغن ترمز سیگنال دیگری است که نشان می دهد نیاز به ترمزهای جدید دارید. اگر چراغ ترمز شما روی داشبورد روشن می شود یا ترمزهای شما کمتر از حد معمول پاسخ می دهند، ماشین خود را به مغازه ببرید و سطح مایع خود را بررسی کنید.

در همین رابطه می توانید مقاله آشنایی با چراغ های هشدار خودرو را نیز مطالعه نمایید.

زمانی که سطح مخزن روغن ترمز خودرو شما بیش از حد معمول پایین برود و در سیستم ترمز خودرو هم هیچگونه نشتی یافت نشود باید میزان لنت ها چک شود. چون جلو رفتن پیستون‌های ترمز در سیستم ترمز با پر شدن روغن ترمز در پشت پیستون همراه است و این امر باعث پایین رفتن سطح روغن ترمز در مخرن مربوطه خواهد شد.

سطح پایین روغن ترمز
سطح پایین روغن ترمز
  1. صدای ساییدن هنگام ترمز

اگر در حین اعمال فشار به پدال ترمز، صدای خراش را تجربه می کنید، لنت های ترمز شما باید در اسرع وقت تعویض شوند. برخی از لنت های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی داخلی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که صدای بلندی ایجاد می کنند و به شما هشدار می دهند که زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است.

  1. لرزش هنگام ترمز

اگر وقتی پدال ترمز را فشار می دهید احساس می کنید ماشینتان می لرزد، به این معنی است که ترمز مشکلی دارد. احتمالاً به این دلیل است که روتورهایی که به توقف خودرو کمک می کنند دیگر صاف نیستند و باعث می شود ترمزها نتوانند به طور یکنواخت کار کنند.

شما باید ماشین خود را به یک متخصص ببرید تا آن را تعمیر کند.

  1. زمان بیشتری برای توقف

یکی دیگر از نشانه های اصلی که نشان می دهد ترمزهای شما باید بررسی شوند، از دست دادن عملکرد هنگام ترمزگیری است. اگر در هنگام ترمزگیری، زمان توقف کمتر از حد ایده‌آل را تجربه می‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که لنت‌های ترمز شما کاملاً فرسوده شده یا روغن ترمز شما کم شده است (اغلب به دلیل نشتی).

برای درک درست از آنچه در ترمزهای شما می‌گذرد، باید در اسرع وقت به مکانیک ترمز مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام توانایی‌های ترمز را حفظ می‌کنید.

زمان بیشتری برای توقف
زمان بیشتری برای توقف

نشانه هایی که نیاز به روتور یا دیسک ترمز جدید دارید

با توجه به اینکه فشار لنت های ترمز روی روتور باعث توقف وسیله نقلیه شما در هنگام ترمزگیری می شود، برای ایمنی خود لازم است وضعیت روتورها را کنترل کنید. در اینجا نحوه تشخیص نیاز به روتورهای جدید آورده شده است:

  • ضربان در هنگام ترمزگیری: اگر لنت ترمز هنگام پا گذاشتن روی ترمز می تپد، ممکن است به دلیل تاب برداشتن یا فرسودگی ناهموار روتورها باشد.
  • عملکرد ضعیف ترمز: اگر توقف بیش از حد معمول طول بکشد یا ترمزهای شما پاسخگو نباشند، این می تواند نشان دهنده فرسودگی روتورها باشد.
  • صدای ساییدگی: اگر هنگام ترمز زدن صدای ساییدگی بشنوید، کالیپر ترمز و روتور روی یکدیگر خراشیده می شوند، فلز روی فلز و باعث ایجاد صدای ساییدگی می شود.
  • شیارهای روی روتور: ساییدگی و پارگی می تواند باعث ایجاد شیارهای قابل مشاهده روی سطح روتور شود. اگر سطح صاف نباشد، ممکن است زمان تعویض آنها فرا رسیده باشد.
زمان تعویض دیسک ترمز
زمان تعویض دیسک ترمز

هر چند وقت یکبار باید لنت ترمز را تعویض کنید؟

لنت یا کفش‌های ترمز را هر 12000 تا 13000 کیلومتر در استفاده شهری تعویض کنید. با رانندگی بیشتر در بزرگراه و استفاده کمتر از ترمز، هر 20000 کیلومتر

یا بیشتر. برنامه تعمیر و نگهداری ایده آل شما با ترمز این است که لنت ها را قبل از اینکه بیش از حد فرسوده شوند و باعث اصطکاک فلز روی فلز در سیستم ترمز شما شوند، تعویض کنید. این به این دلیل است که تعویض روتورها و کالیپرها نسبت به لنت ترمز جدید به تنهایی گران تر است. سیستم ترمز خود را به طور معمول بررسی کنید و به صدای خراش گوش دهید. اگر لنت‌ها و روتورهای ترمز شما صدای خراش می‌دهند، به احتمال زیاد دیر شده است و تعویض آنها ضروری است.

از آنجایی که لنت‌های ترمز پشت چرخ‌ها قرار دارند و به سختی دیده می‌شوند، چه رسد به ردیابی فرسودگی آن‌ها، توصیه می‌شود که از مکانیک بخواهید آنها را بررسی کند.

هر چند وقت یکبار باید روتور یا دیسک های ترمز را تعویض کنید؟

دیسک ترمز معمولا عمری طولانی دارد، اما شما نباید به این امید که دیر خراب می‌شود از چک کردن آن غافل شوید. براساس تجربه می‌توان گفت که دیسک‌ها دو برابر لنت ترمز ماشین عمر می‌کنند. پس در این فواصل باید آن‌ها را چک کنید تا از سلامت قطعات مطمئن شوید. در نظر داشته باشید که اگر به مدت طولانی با لنت ترمز مشکل‌دار رانندگی کنید، همین محرکی‌ست تا خسارت‌های زیادی به دیسک وارد شود و زمان تعویض دیسک ترمز جلو بیفتد.

ترمزها چگونه کار می کنند و چگونه فرسوده می شوند؟

یک سیستم ترمز از هر دو بخش مکانیکی و هیدرولیک تشکیل شده است. هر بار که پای خود را روی پدال می گذارید، سیلندر اصلی روغن ترمز را به داخل یک کالیپر هیدرولیک پشت چرخ ها فشار می دهد. پیستون های موجود در کالیپر لنت های ترمز را روی روتورهای فلزی دیسکی شکل می فشارند تا خودرو را متوقف کنند. فشردن و رها شدن مداوم اجزای ترمز باعث ساییدگی و پارگی لنت ها و روتورها در طول زمان می شود. همچنین گرمای قابل توجهی ایجاد می کند.

در ویدیو زیر نحوه عملکرد سیستم ترمز توضیح داده شده است.

شایع‌ترین علت سایش غیرطبیعی و سریع لنت ترمز، خطای راننده است. این مورد بیشتر برای رانندگانی مشاهده می‌شود که از پای راست خود برای استفاده از پدال گاز و از پای چپ خود برای پدال ترمز استفاده می‌کنند. اصطلاحاً به این افراد رانندگان دو پا گفته می‌شود؛ چراکه هنگام رانندگی از دو پای خود برای گاز و ترمز استفاده می‌کنند. این قبیل رانندگان به‌صورت ناخودآگاه پای چپ خود را به‌آرامی و مدام بر روی پدال ترمز نگه دارند. این فقط یکی از دلایل خراب شدن لنت ترمز است.

ترمزگیری در سرعت پایین و به تعداد زیاد، مثل ترمزهای سنگین در سرعت‌های بالا در خرابی لنت تأثیرگذار است. به همین دلیل بزرگراه‌های متراکم شهری از دلایل اصلی ایجاد سایش و خرابی لنت ترمزها هستند. دراین‌بین لنت‌های جلو سریع‌تر از لنت‌های عقب ساییده می‌شوند اگرچه با گذشت زمان، گرما و اصطکاک نیز در سایش لنت ترمز نقش بسزایی دارد.

نکات کلیدی هنگام انتخاب بهترین زمان تعویض لنت ترمز

در انتخاب بهترین زمان تعویض لنت ترمز به نکات زیر دقت نمایید این نکات از جمله نکات کلیدی هنگام انتخاب بهترین زمان تعویض لنت ترمز هستند:

  1. بهترین زمان تعویض لنت ترمز ثابت نیست و نمی‌توان آن را از قبل تعیین کرد.
  2. علاوه بر آن مدت رانندگی در ترافیک تاثیر به سزایی در کیفیت لنت شما دارد.
  3. پس از تعویض لنت دقت کنید که بیش از حد متعارف وزن تعبیه شده بر خودرو خود سوار نکنید.
  4. کوتاه بودن یا بلند بودن عمر این قطعه از خودرو بستگی به چگونگی استفاده از خودرو دارد.
  5. لنت ترمز یک قطعه‌ی دائمی در خودرو نیست و پس از گذشت مدت زمان معینی باید با نمونه‌ی جدیدی جایگزین شود.
  6. اگر تعداد ترمزهای ناگهانی که در سرعت‌های بالا گرفته می‌شود بیش از حد معینی باشد عمر مفید لنت کاهش می یابد.

چه چیزی باعث فرسودگی دیسک های ترمز می شود؟

دلایل زیر فرسوده شدن روتورهای ترمز را شرح می دهد:

  • موقعیت محور: از آنجایی که محورهای جلو وزن بیشتری نسبت به محورهای عقب دارند، روتورهای جلو می توانند سریعتر از محورهای عقب فرسوده شوند.
  • وزن خودرو: هر چه وسیله نقلیه سنگین‌تر باشد، روتورها و لنت‌های آن سریع‌تر فرسوده می‌شوند.
  • سبک رانندگی و محیط: رانندگی تهاجمی، آب و هوای شدید و نوسانات دما می تواند باعث فرسودگی سریع روتورها شود.

دلیل اسفنجی شدن پدال ترمز

چگونه عمر ترمز خود را افزایش دهیم

اگر می خواهید لنت ترمز خود را تا زمانی که ممکن است در حالت مناسب نگه دارید، عادات خوب رانندگی را تمرین کنید. خیلی سریع شتاب نگیرید یا خیلی سریع ترمز نکنید. کمتر از ترمز استفاده کنید و سعی کنید از کاهش سرعت استفاده کنید. فاصله مناسب بین خودرو ها را رعایت کنید و به خودتان فضای کافی بین خودرو بدهید تا از استفاده مکرر از ترمز جلوگیری کنید.

همچنین، به یاد داشته باشید که اگر به طور مداوم وزن قابل توجهی را جابجا می کنید، ممکن است لازم باشد لنت ترمز خود را بیشتر تعویض کنید. وزن اضافی در خودرو به سایش سریع تر ترمز منجر می شود زیرا برای کاهش سرعت نیروی بیشتری لازم است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری