دلیل اسفنجی شدن پدال ترمز

دلایل اسفنجی شدن پدال ترمز
4.8
(1248)

استحکام پدال ترمز نتیجه فشار روغن ترمز در سیلندر اصلی و خطوط ترمز سیستم ترمز اتوموبیل شماست. هنگامی که روی پدال ترمز را فشار می دهید تا ماشین خود را کند یا متوقف کنید، سیلندر اصلی با فشار دادن روغن ترمز به داخل خطوط ترمز برای فعال کردن پیستون ترمز پاسخ می دهد. سپس پیستون کالیپر روی روتور بسته می شود و لنت ترمز را فشار می دهد.

اگر ماشین شما از ترمزهای درام استفاده می کند، یک محرک در پاسخ به فشار پدال ترمز فعال می شود. این کار کفشک ها را به سمت بیرون در برابر سطح داخلی درام فشار می دهد تا سرعت ماشین کاهش یابد.

اساساً، صرف نظر از اینکه از کدام نوع سیستم ترمز استفاده می کنید، کل فرآیند با فشار دادن پدال ترمز شروع می شود.

دلایل اسفنجی شدن پدال ترمز
دلایل اسفنجی شدن پدال ترمز

هر راننده ای می داند که وقتی پدال ترمز را فشار می دهد چه احساسی دارد و باید چگونه باشد. بنابراین، هنگامی که متوجه می شوید مشکلی وجود دارد، ضروری است که علت مشکل را ردیابی کرده و فوراً آن را برطرف کنید.

احساس ترمز اسفنجی ممکن است به دلیل وجود هوا در خطوط ترمز، تعادل فشار ضعیف، نشتی و عیوب مشابه در یک وسیله نقلیه باشد. پدال‌های ترمز همیشه هنگام فشار دادن باید محکم به نظر برسند. اگر پدال‌های شما نرم و اسفنجی می‌شوند، باید فوراً وسیله نقلیه خود را بررسی کنید، زیرا پدال ترمز اسفنجی از علائم خرابی اجزای ترمز در خودرو است.

زمانی که مشکلی در سیستم ترمز خودروتان ایجاد می شود، توقف کامل خودرو زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است باعث بروز خطرهای جدی شود. ترمزهای اسفنجی (یا پدال ترمز نرم) درصورتیکه فورا بررسی نشده و مشکل آن برطرف نشود می توانند مشکلات بزرگی ایجاد کنند.

در ویدیو زیر دلایل اسفنجی شدن پدال ترمز به اختصار توضیح داده شده است.

دلایل اسفنجی شدن پدال ترمز

وجود هوا در خطوط ترمز

هوا در خطوط ترمز یکی از شایع ترین علل ترمزهای اسفنجی است. سیستم های ترمز بر فشار هیدرولیک توزیع شده یکنواخت تکیه می کنند تا خودروها را متوقف کنند. هوا در هر یک از این خطوط می تواند این تعادل فشار را از بین ببرد. فشار ضعیف می تواند منجر به زمان، مسافت و یا تلاش بیشتر برای توقف شود. هوا در خطوط ترمز ممکن است به دلیل نشتی یا کم بودن روغن ترمز باشد.

اگر ترمزها نرم یا اسفنجی هستند، زمان خوبی برای تعویض یا شستشوی روغن ترمز است. شستشوی روغن ترمز، که معمولاً به آن خونریزی ترمز می گویند، هوا را از بین می برد. (در تخلیه ترمز از مایع برای بیرون راندن هوا از سیستم ترمز استفاده می شود.) با گذشت زمان، روغن ترمز رطوبت را جذب می کند. شستشوی روغن ترمز از جوشیدن مایع قدیمی جلوگیری می کند که می تواند باعث پایین آمدن پدال ترمز شود. مایع تمیز و تازه از سایر اجزای ترمز مانند سیلندر اصلی و ABS (سیستم ترمز ضد قفل) برای عملکرد طولانی و بدون مشکل محافظت و حفظ می کند.

وجود هوا در خطوط ترمز
وجود هوا در خطوط ترمز

آسیب دیدگی خطوط ترمز

چه چیزی می تواند به خطوط ترمز آسیب برساند و باعث نشتی شود؟ زنگ زدگی. زنگ زدگی ناشی از نمک و رطوبت در جاده ها مخصوصا در شهرهای ساحلی می تواند باعث شکننده شدن، نشت و شکستن خطوط ترمز شود. آسیب ناشی از تصادف اتومبیل نیز می تواند باعث خم شدن و ترک خوردگی خطوط ترمز شود، در این صورت این خطوط دچار نشتی شده که همین علت باعث اسفنجی شدن پدال ترمز خواهد شد.

آسیب دیدگی خطوط ترمز
آسیب دیدگی خطوط ترمز

کم شدن روغن ترمز یا فرسودگی آن

کم بودن روغن ترمز تاثیر مستقیم بر نرم شدن پدال ترمز دارد. زمان ممکن است مظنون اصلی در اینجا باشد. روغن ترمز انرژی را که به پدال ترمز وارد می کنید به نیروی مورد نیاز برای توقف خودرو تبدیل می کند. همانطور که لنت ترمز با گذشت زمان کارایی کمتری خواهد داشت، روغن ترمز به مرور زمان با هوا و آب ترکیب شده و عملکرد خود را از دست می دهد.

سایش و نازک شدن لنت های ترمز به دلیل استفاده، پیستون کالیپر از محفظه خود دورتر می شود و باعث می شود که مایع ترمز بیشتری در داخل کالیپر ذخیره شود. این مایع ترمز اضافی می تواند منجر به کم شدن روغن ترمز در سیلندر اصلی شود.

کم شدن روغن ترمز
کم شدن روغن ترمز

اگر از آخرین زمانی که سیستم ترمز را سرویس کرده اید مدت زمان زیادی گذشته است، ممکن است روغن ترمز خودروتان کم شده باشد، یا سیستم ترمز دچار نشتی شده باشد. بهتر است به صورت منظم آن را بررسی کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع روغن موتور را نیز مطالعه نمایید.

علائم کم بودن روغن ترمز

وقتی مشکلی برای ماشین شما پیش بیاید، از شما در خواست کمک خواهد کرد. سطح پایین روغن ترمز نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • چراغ ترمز روشن روی داشبورد: چراغ های داشبورد شما بهدلایلی روشن می شوند، بنابراین آنها را نادیده نگیرید! چراغ ترمز همیشه به معنای کم بودن مایعات نیست، اما باید فوراً مشکلات ترمز را بررسی کنید.
  • مشکلات پدال: اگر فشار دادن پدال ترمز شما سخت‌تر از حد معمول است، بدون هیچ تلاشی پایین می‌آید، یا وقتی روی آن فشار می‌دهید، کف را لمس می‌کند، ممکن است سطح روغن پایین، روغن آلوده یا هوا در سیستم وجود داشته باشد.
  • مایع در اطراف یک یا چند چرخ: روغن در اطراف یک یا چند چرخ ممکن است نشان دهنده نشت باشد.

نشتی سیلندر

سیلندر اصلی نقش مهمی در توزیع فشار هیدرولیک ایفا می کند. روغن ترمز را به جایی که باید باشد فشار می دهد تا به توقف خودرو کمک کند. با گذشت زمان، مهر و موم داخل سیلندر ممکن است بشکند یا دچار نشتی شود. اگر مجبورید پدال ترمز را تا کف زمین فشار دهید تا وسیله نقلیه خود را متوقف کنید، ممکن است به همین دلیل باشد.

اگر در سیلندر اصلی شکستگی وجود داشته باشد، بسته به محل نشتی یکی از دو مورد زیر ممکن است رخ دهد.

  • مایع ترمز می تواند از سیلندر نشت کند که می تواند منجر به ترمزهای اسفنجی شود.
  • همچنین، اگر نشتی بالای جایی باشد که روغن ترمز قرار دارد، مانند درپوش سیلندر، هوا وارد سیستم می شود. این هوا نه تنها می تواند مشکلاتی ایجاد کند، بلکه رطوبتی که جذب می کند باعث خراب شدن مایع ترمز می شود, که در هر دو صورت منجر به ترمزهای اسفنجی می شوند. شما باید نشتی را برطرف کرده و روغن ترمز را تعویض کنید تا مشکل به سرعت یرطرف شود.

کالیپر ترمز دیسکی آسیب دیده است

ترمز گرمای زیادی ایجاد می کند. این گرما می تواند به مرور زمان به کالیپرهای ترمز دیسکی خودرو آسیب برساند. چگونه می توان آسیب کالیپر ترمز دیسکی را تشخیص داد؟ علاوه بر پدال ترمز اسفنجی، ممکن است متوجه شوید که ماشین هنگام توقف به یک طرف یا طرف دیگر کشیده می شود. همچنین ممکن است هنگام ترمزگیری صدای جیرجیر یا زوزه بشنوید. اگر فشار مایع در کالیپر کاهش یابد، ممکن است کشش ترمز نیز تجربه شود.

کالیپر ترمز دیسکی آسیب دیده است
کالیپر ترمز دیسکی آسیب دیده است

مشکلات مکانیکی ترمز

مشکلات مکانیکی ترمز که تا حدودی کمتر رایج است و تشخیص آن دشوارتر است. گذشته از سیستم هیدرولیکی که شامل پیستون، مهر و موم، لوله و شیلنگ است، تعدادی سیستم مکانیکی در سیستم ترمز از جمله روتور ترمز، درام، کولیس و لنت وجود دارد. لغزنده ‌های کولیس ترمز متداول‌ترین خرابی مکانیکی است. اگر یکی از لغزنده‌ها خراب یا لنت ترمز آویزان شود، کولیس فقط به یک انتهای لنت فشار وارد می‌کند. لغزنده اتصال یا لنت درگیر، به عقب باز می‌گردد و باعث هر خرابی دیگری می شود.

رفع این مشکل می‌تواند کمی پیچیده‌تر باشد. باید اطمینان حاصل کنید که همه لنت‌ها و لغزنده‌ها آزادانه حرکت می‌کنند، باید ترمزها را جدا کنید؛ ترمزها، لغزنده‌ها یا قفس‌های بسیار خورده ممکن است برای نظم بخشیدن به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشند.

آیا رانندگی با پدال ترمز اسفنجی ایمن است؟

اگر پدال ترمز خودروتان حالت اسفنجی و نرم پیدا کرده است، رانندگی ایمن نیست و باید در اسرع وقت عیب اصلی را رفع کنید.

ترمزهای اسفنجی یکی از خطرناک ترین مشکلاتی است که وسیله نقلیه شما می تواند داشته باشد. زیرا می تواند مانع از توقف درست و به موقع خودروتان شود.

آیا رانندگی با پدال ترمز اسفنجی ایمن است؟
آیا رانندگی با پدال ترمز اسفنجی ایمن است؟

همانطور که قبلا توضیح داده ایم، ترمزهای اسفنجی می تواند به دلیل نشتی در سیستم ترمز باشد، و با هربار استفاده از ترمز این نشتی افزایش پیدا کند. با افزایش نشتی در سیستم ترمز، فشار ترمز را به طور کامل از دست خواهید داد و نتیجه آن افزایش مسیر توقف نخواهد بود، بلکه دیگر اصلا نمی توانید خودروتان را متوقف کنید!!!

حتی اگر ترمزهای شما نشتی نداشته باشد، ترمزهای اسفنجی به معنی وجود هوا در سیستم ترمز است. نرمی که هنگام فشار دادن پدال احساس می کنید، برخورد هوا با کالیپر است، و وقتی این اتفاق می افتد، ترمزها به درستی کار نمی کنند و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خودرو را متوقف کنید، و تا زمانی که آن را اصلاح نکنید عملکرد سیستم ترمز بدتر می شود.

تشخیص پدال ترمز نرم یا اسفنجی

هنگام فشار دادن بر روی ترمز، باید از ابتدا تا انتها فشار قوی را احساس کنید. اگر با فشردن ترمزها احساس می‌کنید که فشار پدال ترمز در حال تغییر است یا اگر ترمزها نرم می‌شوند، پدال ترمز اسفنجی دارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری