آیا خودروی من نیاز به یک فیلتر سوخت جدید دارد؟

0
(0)

فیلترهای سوخت اغلب در دسته بندی قطعات خودرو “خارج از دید، دور از ذهن” قرار می گیرند. با این حال، پشت صحنه بودن از اهمیت این مولفه های ضروری نمی کاهد. فیلتر بنزین یک خودرو مسلماً اولین خط دفاعی برای حفظ یک موتور سالم و روان است. ادامه این مقاله را بخوانید تا بدانید فیلتر بنزین چه کاری انجام می دهد و چگونه متوجه شوید که چه زمانی نیاز به تعویض دارد.

فیلتر سوخت چیست؟

فیلتر سوخت به عنوان یک مانع نفوذ پذیر عمل می کند که سوخت را از ناخالصی ها، رسوبات، آلاینده ها و زنگ زدگی قبل از ورود به سیستم تزریق سوخت و در نهایت داخل موتور خودرو پاک می کند. فیلتر سوخت می تواند یک کارتریج با مواد فیلتر کننده متشکل از کاغذ در داخل آن باشد. اکثر تکنسین ها تعویض فیلتر سوخت را در فواصل زمانی منظم و برنامه ریزی شده تعمیر و نگهداری انجام می دهند.

در صورت کثیفی فیلتر بنزین چه اتفاقی می افتد؟

وقتی که فیلتر بنزین کثیف شده باشد مسیر بنزین به پیشرانه تا حدودی مسدود می شود از همین رو فشار زیادی بر روی پمپ بنزین خودرو وارد می گرد که منجر به داغ کردن و نهایتا سوختن آن می شود.

مشکل بعدی که در اثر دیر تعویض کردن فیلتر بنزین رخ می دهد عدم پاکسازی کامل بنزین است. در این صورت بنزین به همراه ذرات آلودگی به انژکتور خودرو می رسد و باعث مسدود و یا نیمه مسدود شدن دهانه سوزن های انژکتور می گردد که در صورت تداوم عقب سختی در پی خواهد داشت. به یاد داشته باشید سیستم انزکتور خودرو بسیار گرانقیمت است و خرابی آن می تواند خرج زیاد روی دست شما بگذارد این در حالی است که تعویض فیلتر بنزین هزینه چندانی ندارد.

همینطور می توانید مقاله نحوه کارکرد موتور خودرو را مطالعه نمایید.

نشانه های زمان تعویض فیلتر سوخت خودرو

اگر خودروتان را برای مدت طولانی به سرویس های دوره ای نبرده اید چگونه متوجه می شوید که زمان تعویض فیلتر سوخت فرا رسیده است؟

در اینجا چند شاخص کلیدی وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

  • وسیله نقلیه شما در راه اندازی مشکل دارد. که ممکن است به دلیل گرفتگی فیلتر باشد. ممکن است در نهایت روشن شود، اما اگر مدتی طول بکشد، این نشانه ای است که سوخت در عبور از فیلتر به داخل موتور مشکل دارد.
  • ممکن است ماشین، کامیون یا SUV شما اصلاً روشن نشود. اما ممکن است نتوانید همه آن را به گردن فیلتر بیندازید. ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد، از جمله خرابی پمپ بنزین.
  • لرزش بیش از حد در هنگام حرکت نکردن خودرو. لرزش ملایم در اکثر وسایل نقلیه معمول است. با این حال، اگر منتظر تغییر چراغ راهنما هستید یا در ترافیک گیر کرده اید و احساس می‌کنید خودروتان به شدت در حال لرزش است، می‌تواند نشانه‌ای از گرفتگی در خط سوخت باشد، به احتمال زیاد در فیلتر.
  • پایین آمدن راندمان موتور یکی دیگر از علائم گرفتگی فیلتر بنزین است که منجر به کم شدن کشش موتور می‌شود. معمولاً در این شرایط دور موتور به کندی بالا می‌رود و کاهش قدرت موتور در سربالایی‌ها و خصوصا هنگام استفاده از کولر کاملا محسوس خواهد بود.
  • ماشین هنگام رانندگی خاموش می شود. نادیده گرفتن علائم ذکر شده در بالا می تواند منجر به خاموش شدن وسیله نقلیه شما شود، به خصوص زمانی که به آن بیشتر نیاز دارید. چنین بی توجهی می تواند منجر به آسیب رساندن به موتور و خودرو شود.
  • با گرفتگی انژکتورهای خودرو، بازدهی موتور نیز شدیدا کاهش پیدا می‌کند و از طرفی مصرف سوخت هم بالا می‌رود. یک فیلتر بنزین آلوده انواع جرم و ذرات ریز را از خود عبور می‌دهد و وارد انژکتور می‌کند؛ در نتیجه مسیر پاشش سوخت در انژکتور به مرور بسته شده و انژکتور از کار می‌افتد.
  • تغییر صدای پمپ بنزین از دیگر علائم خرابی فیلتر بنزین است. پمپ بنزین کمی بعد از روشن شدن موتور شروع به کار می کند و مسئول انتقال پرفشار بنزین از باک خودرو به موتور است، با کثیف شدن فیلتر بنزین ممکن است صدای پمپ بنزین تغییر یابد.

زمان تعویض فیلتر سوخت

زمان تعویض فیلتر بنزین به مکانی که در آن زندگی می کنید بستگی دارد. چرا که در شهرهایی نظیر تهران و جنوب ایران که آلاینده های محیطی نظیر آلودگی هوا و ریزگرد های زیاد هستند عمر کلیه فیلتر های موتور خودرو نظیر فیلتر بنزین بطور قابل توجهی کاهش می یابد. معمولا خودروسازها در دفترچه های راهنمای خودرو زمان تعویض فیلتر بنزین را یادآور می شوند. اما بطور معمول گفته می شود نهایتا  هر 20 الی 25 هزار کلیومتر کارکرد خودرو باید فیلتر بنزین را تعویض نمود. اما ما به شما توصیه می کنیم که بدلیل ارزان قیمت بودن این قطعه در زمان تعویض روغن ،فیلتر بنزین را نیز تعویض نمایید.

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا فیلتر سوخت شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، انجام تست فشار سوخت توسط مکانیک می‌باشد. این تست نشان می دهد که پمپ سوخت چه مقدار بنزین را از خود عبور می دهد، چرا که یک فیلتر معیوب باعث کاهش فشار بنزین می شود. مقدار نرمال فشار حدود ۳۰ تا ۶۰ PSI است.

علائم گرم شدن موتور ماشین

نحوه تعویض فیلتر بنزین

بیشتر فیلترهای سوخت نسبتا ارزان بوده و به راحتی قابل تعویض هستند. اگر شک دارید که ممکن است فیلتر بنزین خودروی شما نیاز به تعویض داشته باشد، حتما آن را برای بررسی کردن به یک مکانیک حرفه ای بسپارید. در صورت تصمیم به تعویض فیلتر، می توانید مراحل زیر را طی کنید.

تخلیه فشار سیستم سوخت

جعبه فیوز وسیله نقلیه خود را پیدا کنید. برای رها کردن فشار موجود در سیستم سوخت، وسیله نقلیه باید بدون عملکرد پمپ سوخت، برای مدت زمانی کوتاه کار کند. برای جلوگیری از روشن شدن پمپ سوخت همراه با موتور، باید جعبه فیوز خودرو و فیوز پمپ سوخت را پیدا کنید. بیشتر خودروها دارای یک جعبه فیوز هم در قسمت داخلی خودرو و هم در زیر کاپوت هستند. برای پیدا کردن جعبه فیوز همچنین می توانید به کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید. فیوز پمپ سوخت، اغلب در جعبه فیوزی است که در قسمت داخلی خودرو قرار گرفته است.

فیوز پمپ سوخت را جدا کنید

زمانی که جعبه فیوز صحیح را پیدا کردید، از نمودار ارائه شده روی جعبه فیوز یا در دفترچه راهنما استفاده کنید تا فیوز مخصوص پمپ سوخت را شناسایی کنید. برای جدا کردن فیوز از یک انبردست سوزنی یا موچین پلاستیکی استفاده کنید. با جدا شدن فیوز، پمپ سوخت همراه با روشن شدن موتور، کار نمی کند. البته هنوز هم در خطوط سوخت که از عقب تا جلوی خودرو در جریان هستند، سوخت و فشار وجود دارد.

اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه در حالت دنده نیست

اگرچه موتور سوخت تازه ای از مخزن بنزین دریافت نمی کند، اما سوخت کافی در حدی در خطوط سوخت رسانی وجود دارد که ماشین شروع به حرکت کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که وسایل نقلیه اتوماتیک در حالت پارک و وسایل نقلیه دنده ای در حالت خنثی و روی ترمز هستند.

موتور را روشن کنید

موتور را مثل همیشه استارت بزنید. موتور باید به آسانی شروع به کار کند، زیرا هنوز مقداری سوخت در سیستم باقیمانده است. اگر موتور روشن شود اما سریعا خاموش شود، ممکن است فشار کافی در خطوط وجود نداشته باشد تا سوخت را به موتور وارد کند. اگر موتور خاموش شود، فشار سوخت به اندازه کافی رها می شود.

به موتور اجازه دهید قبل از خاموش شدن دقیقه ای کار کند

بسته به سیستم سوخت وسیله نقلیه شما و متوسط مصرف سوخت آن، مدت زمان کارکرد آن بدون پمپ سوخت فعال، می تواند بسیار متفاوت باشد. البته نیازی نیست که موتور آنقدر کار کند تا خودش خاموش شود. در عوض فقط قبل از خاموش کردن سوئیچ، به آن اجازه دهید یک یا دو دقیقه کار کند. بدون عملکرد پمپ سوخت، فشار به سرعت در خطوط سوخت تخلیه می شود.

فیوز پمپ سوخت را دوباره وصل کنید

پس از برداشته شدن فشار از روی سیستم سوخت و خاموش شدن موتور، می توانید فیوز پمپ سوخت را مجددا وصل کنید. مطمئن شوید که وسیله نقلیه قبل از برگرداندن فیوز حذف شده، خاموش باشد. بعد از قرار دادن فیوز پمپ سوخت دوباره موتور را روشن نکنید.

برداشتن فیلتر بنزین قدیمی

باتری را قطع کنید

پایانه منفی روی باتری را جدا کنید، زیرا نیازی به روشن شدن خودرو تا اتمام کار نیست. خارج کردن کابل پایانه منفی، از روشن شدن موتور در حین کار جلوگیری می کند. برای شل کردن مهره نگهدارنده کابل روی پایانه منفی، باید از آچار و یا دستتان استفاده کنید، اما نیازی به برداشتن کامل مهره نیست. کابل منفی را در کنار باتری قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که به طور تصادفی با پایانه اش در تماس نخواهد بود.

فیلتر بنزین را پیدا کنید

بهتر است به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید تا محل قرارگیری فیلتر سوخت خودرو را پیدا کنید. رایج ترین مکان قرارگیری فیلتر در خودروهای مدرن، در امتداد خط سوخت در کف خودرو و دقیقا بعد از پمپ سوخت است.

یک کاسه یا سطل زیر فیلتر سوخت قرار دهید

با وجود اینکه فشار خط سوخت را تخلیه کرده اید، ممکن است هنوز کمی سوخت در این خطوط باقی مانده باشد که هنگام قطع شدن از فیلتر سوخت می تواند سرریز شود. بنابراین یک کاسه یا سطل زیر فیلتر سوخت قرار دهید.

بنزین باید در ظرف مخصوص خودش نگه داشته شود تا بتواند به محل بازیافت منتقل شود. همچنین مراقب باشید که از ظروف پلاستیکی برای نگه داشتن گاز استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث خوردگی برخی از انواع پلاستیک شود.

لوله خطوط سوخت را از فیلتر جدا کنید

پس از برداشتن گیره ها، خطوط سوخت را از دریچه های دو طرف فیلتر دور و جدا کنید. سپس سر آن ها را درون کاسه یا سطل قرار دهید.

نصب فیلتر بنزین جدید

فیلتر جدید را با فیلتر قدیمی مقایسه کنید

قبل از نصب فیلتر سوخت جدید، آن را با فیلتری که تازه بیرون آورده اید، مقایسه کنید تا مطمئن شوید که ابعاد و اجزایشان مثل هم هستند و فیلتر جدید هم مثل فیلتر قبلی داخل قالب جا میفتد.

به هیچ عنوان از فیلتر سوختی با کاربرد متفاوت استفاده نکنید، زیرا ممکن است نتواند حجم لازم سوخت را از خود رد کند.

فیلتر سوخت را به لوله خط سوخت وصل کنید

خطوط سوخت را مثل قبل به قسمت جلو و عقب فیلتر بچسبانید. پس از اتصال لوله سوخت به فیلتر، گیره های پلاستیکی نگهدارنده ها را هم وصل کنید تا لوله در جای خود محکم شود. قبل از اینکه گیره ها را در جای خود قرار دهید، مطمئن شوید که خطوط سوخت روی دریچه های فیلتر به خوبی محکم شده اند.

نکاتی برای نگهداری از سیستم سوخت

حفظ سیستم سوخت برای داشتن عملکرد بهینه خودرو و بهره وری سوخت و جلوگیری از گرفتگی زودرس فیلتر بنزین بسیار مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا سیستم سوخت خود را در شرایط خوبی نگه دارید.

  • از سوخت با کیفیت بالا استفاده کنید. پمپ بنزین های معتبر را انتخاب کنید و از درجه سوخت مناسبی که سازنده خودروی خود توصیه می کند استفاده کنید تا از ورود آلاینده ها به سیستم سوخت خود جلوگیری کنید.
  • فیلتر بنزین را به طور مرتب تعویض کنید. از برنامه تعمیر و نگهداری خودرو خود پیروی کنید تا فیلتر بنزین را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض کنید و از جریان مناسب سوخت اطمینان حاصل کنید و از رسیدن زباله به موتور جلوگیری کنید.
  • باک را پر نگه دارید. از کارکردن وسیله نقلیه خود با سوخت کم خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث تجمع رسوب در باک بنزین شود و به طور بالقوه فیلتر بنزین را مسدود کند یا به پمپ بنزین آسیب برساند.
  • انژکتورهای سوخت را تمیز کنید. انژکتورهای سوخت خود را به صورت دوره ای با استفاده از افزودنی پاک کننده انژکتور سوخت تمیز کنید تا از رسوب گیری و تاثیر بر عملکرد موتور جلوگیری کنید.

همچنین از طریق مشاهده ویدیو زیر می توانید نحوه تعویض فیلتر سوخت را مشاهده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری