علائم گرم شدن موتور ماشین

علائم گرم شدن ماشین
4.8
(2150)

دانستن علائم هشدار دهنده مبنی بر داغ شدن بیش از حد موتور می تواند شما را از آسیب جدی به خودروی خود نجات دهد. بارزترین نشانه گرم شدن بیش از حد ماشین بخار خروجی از موتور شماست. اما اگر به طور منظم روغن و مایع خنک کننده را بررسی کنید، چنین اتفاقی برایتان رخ نخواهد داد.

هنگامی که برای مدت طولانی با موتور بیش از حد گرم شده رانندگی می کنید، ممکن است آسیب جدی به خودروی خود وارد کنید. هر زمان که ماشین خود را روشن می کنید، قطعات متحرک داخل جعبه موتور شما اصطکاک می کنند و بنابراین گرمای زیادی تولید می شود. روغن موتور، موتور و اجزای آن را روغن کاری می کند تا از اصطکاک بیش از حد جلوگیری شود، اما وظیفه مایع خنک کننده خنک کردن آن است. اگر مایع خنک کننده شما نشتی داشته باشد، این سیستم به درستی کار نمی کند و ماشین شما بیش از حد گرم می شود.

علائم گرم شدن ماشین
علائم گرم شدن ماشین

اگر به گرم شدن موتور مشکوک هستید موارد زیر را بررسی کنید.

  • نشتی مایع خنک کننده. می توانید اثرات آن را برروی زمین جستجو کنید. یا زمانیکه که لازم است به سرعت مایع خنک کننده را تمدید کنید نشان از نشتی آن دارد.
  • شلنگ رادیاتور. شلنگ رادیاتور را بررسی کنید و توجه کنید که نرم نشده باشد. همچنین اگر زمان زیادی از تعویض آن گذشته احتمالا به دلیل تجمع رسوبات مانع از جریان مایع خنک کننده می شود.
  • فشار در شلینگ ها. قبل از بررسی سایر مشکلات احتمالی، تست فشار را برای یافتن نشتی انجام دهید.
  • مشکل از فن خنک کننده. اگر به نظر می رسد ماشین در سرعت های کم یا پشت چراغ های توقف بیش از حد گرم می شود، فن خنک کننده را بررسی کنید. اگر تهویه مطبوع خود را روشن کرده اید، آن را خاموش کنید تا ببینید دما پایین می آید یا خیر.
  • مشکل رادیاتور. اگر به نظر می رسد ماشین شما در سرعت های بالا یا بزرگراه ها بیش از حد گرم می شود، یا جریان هوای خوبی ندارید یا لوله های رادیاتور مسدود شده اند.
  • ترموستات. این آخرین چیزی است که باید بررسی شود زیرا این یک مشکل بسیار نادر است.

در همین رابطه می توانید مقاله افزایش طول عمر موتور خودرو را مشاهده نمایید.

نشانه های گرم شدن موتور خودرو

گیج دماسنج

اکثر خودروها دارای یک سنج دما روی داشبورد هستند. گیج دما نشان دهنده میزان داغ بودن موتور شما است. وقتی می بینید که به سمت نشانگر دمای قرمز بالا می رود، موتور شما بیش از حد گرم می شود. هنگامی که به نشانگر قرمز می رسد، موتور شما به طور خطرناکی داغ شده است.

در طول یک روز بسیار گرم، طبیعی است که دمای سنج شما بالاتر از حد معمول باشد. از طرفی اگر در حین رانندگی دما شروع به بالا رفتن کرد، به این معنی است که گرمای بیش از حد در موتور شما ایجاد می شود و به زودی با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد.

گیج دماسنج خودرو
گیج دماسنج خودرو

روشن شدن چراغ آب رادیاتور

همانطور که اشاره شد، مهمترین و شایع ترین دلیلی که می تواند این چراغ هشدار دهنده را که معمولا با یک چراغ قرمز رنگ در کنار درجه آمپر آب نشان داده می شود، روشن کند، بالا رفتن دمای آب رادیاتور و در نتیجه موتور می باشد. البته در برخی خودروها، این چراغ هشدار دهنده به شکل یک دما سنج قرمز رنگ نیز نمایش داده می شود. پس از روشن شدن این چراغ، اولین کاری که باید نمود متوقف ساختن خودرو و خنک کردن سریع موتور می باشد.

صدای کلیک یا صدای ماشین

روغن موتور وظیفه هماهنگ سازی اجزای موتور را برعهده دارد. زمانیکه موتور بیش از حد گرم می شود، روغن شما شروع به از دست دادن خواص روانکاری خود می کند. در این موارد، ممکن است صدای کلیک یا صدای تق تق صدای اجزای موتور خود را بشنوید که بدون بافر روغن با هم کار می کنند.

هنگامی که اجزای فلزی بر روی یکدیگر ساییده می شوند، به سرعت شروع به خراب شدن می کنند و خیلی زود از کار می افتند. اگر صدای تیکی از موتور شما می آید، بلافاصله سطح روغن را بررسی کنید!

مشاهده دود یا بخار

مایع رادیاتور مخلوطی از ضد یخ، آب و بازدارنده های خوردگی است. نقطه جوش سیال رادیاتور اغلب بین 223 درجه فارنهایت و 235 درجه فارنهایت است (بسته به نسبت مخلوط). در همین حال، دمای متوسط یک موتور ماشین معمولی بین 195 درجه فارنهایت تا 220 درجه فارنهایت است.

زمانیکه موتور بیش از حد گرم می شود، دمای آن از نقطه جوش مایع رادیاتور بیشتر می شود. هنگامی که مایع رادیاتور شما به جوش می آید، ممکن است از زیر کاپوت به شکل بخار، بخار یا دود سفید خارج شود.

دود کردن موتور
دود کردن موتور

نشت مایع خنک کننده

هنگامی که به محل پارک خودرو می رسید و متوجه لکه های مایع خنک کننده بر روی زمین می شوید، این می تواند نشانه این باشد که “اگر هنوز مشکل گرمای بیش از حد موتور را ندارید، به زودی آن را تجربه خواهید کرد.”

این نشتی معمولاً به دنبال یک تصادف و وارد آمدن ضربه به بدنه رادیاتور اتفاق می‌افتد. اگر نشتی آب رادیاتور در اثر تصادف باشد، معمولاً بلافاصله پس از وارد آمدن ضربه شاهد این مشکل خواهید بود.

آب رادیاتور چرب نیست، شفاف است ولی بی‌رنگ نیست. آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده موتور، به رنگ سبز، سبز مایل به آبی یا سبز مایل به زرد است و بوی شیرینی دارد. اگر متوجه شدید آب رادیاتور شما درحال کم شدن است، سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

صرف نظر از اینکه نشتی از کجا آمده است، باعث کاهش سطح مایع خنک کننده می شود و خنک کننده موتور شما را کاهش می دهد. هنگامی که موتور شما به درستی خنک نشود، متوجه می شوید که مانند گذشته کار نمی کند و در برخی مواقع شروع به گرم شدن بیش از حد می کند.

در مواقعی که نمیتوانید محل نشتی را پیدا کنید، تنها مایع خنک کننده را اضافه کرده و در اسرع وقت به یک مکانیک مراجعه کنید.

نشت مایع خنک کننده
نشت مایع خنک کننده

بوی موتور غیرمعمول

در مورد موتور بیش از حد گرم، برخی از رانندگان می گویند که می توانند بوی گرما را حس کنند. اگر بوی سوختگی احساس کردید، نشانه ای از داغ شدن بیش از حد موتور است. وقتی موتور بیش از حد گرم می شود، موادی مانند لاستیک، پلاستیک و رزین داخل موتور شروع به ذوب شدن می کنند.

روغن و مایع خنک کننده در صورت نشتی نیز ممکن است سوزانده شوند. همراه با بوها، کاپوت خودرو به شدت داغ می شود.

  • بوی پلاستیک سوخته: از سوپاپ های پلاستیکی گرفته تا آب بندی های لاستیکی، اجزای آسیب پذیر موتور ممکن است با گرم شدن بیش از حد موتور شروع به ذوب شدن کنند و بوی پلاستیک در حال سوختن را منتشر کنند.
  • بوی بد ماشین: خنک کننده مایع رادیاتور اتیلن گلیکول است که از نظر مولکولی شبیه به ترکیب قند است. به این ترتیب، وقتی می سوزد بوی شیرین می دهد. برخی از رانندگان آن را بویی شبیه شربت افرا توصیف می کنند.
  • بوی روغن سوخته: همانطور که روغن موتور شما شروع به سوختن می کند، گفته می شود که بویی شبیه گوگرد دارد. سایر رانندگان این بوی را شبیه به سوختن سوخت توصیف می کنند.

مشکلات عملکردی

هنگامی که موتور شما بیش از حد گرم می شود، وسیله نقلیه شما ممکن است با مشکلات شتاب و عملکرد مواجه شود. دلیل آن هم این است که هوای سرد متراکم تر از هوای گرم است. چگالی ورودی هوای خنک به حفظ فرآیند احتراق موتور کمک می کند که به حرکت خودرو کمک می کند. به این ترتیب، گرمای اضافی می تواند مخلوط هوا/سوخت شما را از بین ببرد و مشکلاتی در عملکرد ایجاد کند.

دلیل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو چیست؟

در بیشتر موارد، گرم شدن بیش از حد موتور به دلیل مشکلات رادیاتور است. رادیاتور وظیفه تنظیم دمای موتور شما را بر عهده دارد. متکی به مایع خنک کننده است که می تواند به مرور زمان تخلیه یا آلوده شود و بسوزد. اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود، لازم است رادیاتور را بررسی کنید.

روغن موتور خودرو نیز خاصیت خنک کنندگی دارد. در حالی که احتمالاً منبع اصلی گرمای بیش از حد موتور نیست، نشتی روغن موتور می تواند عامل مهمی در داغ شدن موتور داشته باشد.

در ویدیو زیر دلایل داغ کردن موتور خودرو توضیح داده شده است.

هنگام گرم شدن موتور چه کاری باید انجام دهید؟

وقتی موتور بیش از حد گرم می شود وسوسه میشوید تا کاپوت را باز کنید تا منبع مشکل را بیابید. با این حال، موتور به احتمال زیاد داغ است و نمیتوان آن را بررسی کرد. یکی از اشتباهات رایج رانندگان باز کردن درب رادیاتور موتوری است که بیش از حد گرم می شود. این اشتباه می تواند منجر به سوختگی شدید درجه سوم شود، زیرا فشار خنثی شده در رادیاتور را آزاد می کنید و در نتیجه باعث انفجار آب یا خنک کننده در حال جوش می شود.

در این مواقع بهتر است با خیال راحت ماشین خود را متوقف کنید و به موتور خود زمان دهید تا خنک شود. این امر به ویژه زمانی مهم است که دود/بخار را می بینید یا احساس می کنید که ماشین شما به طور خطرناکی داغ شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری