جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی
4.1
(456)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای مدت زمان طولانی ماشین را در پارکینگ قرار دهید و قصد استفاده از آن را نداشته باشید، اما در این زمان وضعیت قطعاتی مانند باتری چه می شود؟ آیا این عدم استفاده طولانی عوارضی برای باطری خودرو نخواهد داشت؟ در این مطلب ما به شما آموزش می دهیم جهت جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی چه کارهایی باید انجام دهید؛ توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

باتری ماشین بدون رانندگی چقدر دوام می آورد؟

باتری ماشین معمولاً حدود چهار هفته دوام می آورد، اما بسته به وسیله نقلیه شما و سن باتری متفاوت است. همانطور که گفته شد، باتری خودرو در هوای گرم تر سریع از بین می رود، اما اگر وسیله نقلیه شما دارای وسایل الکترونیکی پیشرفته تری باشد، تخلیه آن نیز تسریع می شود.

هنگامی که خودروی شما در حال استفاده نیست، شارژ نگه داشتن باتری دشوار است زیرا دینام فرصت انجام کار خود را ندارد. دینام در اصل یک ژنراتور برای سیستم الکتریکی ماشین شما است. این به باتری کمک می کند تا شارژ خود را حفظ کند و انرژی را به سایر اجزای الکتریکی مانند چراغ های جلو، چراغ های داخلی و استریو می رساند.

باتری ماشین نو

میانگین عمر باتری خودرو برای مدل های جدید سه تا چهار سال است. به خاطر داشته باشید که این مورد فقط زمانی است که ماشین شما به طور منظم رانندگی می کند. یک باتری جدید استفاده نشده اگر مرتباً شارژ نشود، طول عمر بسیار کمتری خواهد داشت.

باتری ماشین قطع شده

باتری شما زمانی که به وسیله نقلیه شما متصل است سریعتر از زمانی که آن را جدا می کند تخلیه می شود. زمانی که باتری جدا شده خودرو به درستی ذخیره شود، می تواند تا شش ماه دوام بیاورد. مانند باتری های جدید، کلید ماندگاری آن این است که به طور منظم آن را شارژ کنید. شارژ کردن باتری هر 12 هفته یک استاندارد خوب است.

جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی

عدم استفاده طولانی از باتری
عدم استفاده طولانی از باتری

باتری شما بخش مهمی از وسیله نقلیه شما است. باتری از استارت زدن خودرو تا راه اندازی تمامی لوازم جانبی، نیروی مورد نیاز خودروی شما را برای حفظ حرکت شما فراهم می کند. در شرایط عادی رانندگی، دینام وسیله نقلیه شما باتری شما را در حین رانندگی شارژ می کند. اما اگر ماشین شما برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، ممکن است به باتری شما آسیب برساند و اگر باتری شما 3 سال یا بیشتر عمر کرده باشد، می تواند برای باتری کشنده باشد.

مدت زمانی که یک وسیله نقلیه قبل از اینکه باتری از بین برود بستگی به ماشین دارد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید با هر وسیله نقلیه ای برای حفظ سلامت باتری انجام دهید. این نکات زیر را بررسی کنید تا عملکرد باتری خود را به حداکثر برسانید و وسیله نقلیه خود را برای مدت طولانی تری کار کنید. برای این که بدانید باتری ماشین پر است یا خالی مقاله علائم خالی شدن باتری ماشین را مطالعه نمایید!

جدا کردن سیستم امنیتی

اگر وسیله نقلیه شما در یک گاراژ امن پارک شده و دارای سیستم امنیتی است، ممکن است بخواهید سیستم هشدار را خاموش کنید. روشن نگه داشتن آن فقط باتری را سریعتر تخلیه می کند و اگر چاره ای جز پارک کردن در بیرون با زنگ روشن ندارید، خودرو را حداقل 30 دقیقه در هفته برانید تا باتری شارژ بماند.

باتری را حداقل 30 دقیقه با رانندگی خودرو به صورت هفتگی شارژ کنید.

همانطور که ماشین شما بدون استفاده مانده است، باتری باید تمام حافظه ذخیره شده را برای کامپیوترهای مختلف داخل خودرو حفظ کند. در حالی که تخلیه باتری زیاد به نظر نمی رسد، با گذشت زمان افزایش می یابد و می تواند به نقطه ای برسد که انرژی کافی برای چرخاندن موتور باقی نماند.

ممکن است فکر کنید که چند بار در هفته به بیرون از خانه بروید تا باتری شما به خوبی کار کند، اما این برای حفظ سلامت باتری کافی نیست.

اگر از ماشین خود فقط برای سفرهای کوتاه استفاده می کنید یا آن را برای روزها در یک زمان پارک نگه دارید، باتری زمان کافی برای شارژ مجدد نخواهد داشت.

برای اینکه باتری خود را به اندازه کافی شارژ نگه دارید، توصیه می کنیم یک بار در هفته حداقل 30 دقیقه با وسیله نقلیه رانندگی کنید، ترجیحاً با سرعت بزرگراه تا اطمینان حاصل شود که باتری به تقویت مورد نیاز خود می رسد.

برای حفظ باتری، ترمینال منفی باتری را جدا کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، قطعات زیادی در خودروی شما وجود دارد؛ مانند ساعت، رایانه و هشدارهای امنیتی. که وقتی خودرو شما خاموش است همچنان از خودروی شما برق می‌گیرد.

این تخلیه باتری کلید خاموش یا تخلیه انگلی نامیده می‌شود و می‌تواند باعث شود که پس از چندین هفته بدون رانندگی با باتری مرده مواجه شوید. ابتدا با جدا کردن کابل منفی باتری، باتری را از زمین شاسی جدا می کنید.

اگر کابل مثبت را جدا کنید و به طور تصادفی آچار را به هر قسمت دیگر خودرو بلغزانید، ممکن است به قطعات یا قطعات الکتریکی آسیب برسانید که ممکن است بسیار پرهزینه باشد.

نحوه جدا کردن ترمینال منفی

  1. دستکش و عینک محافظ بپوشید و جواهرات را بردارید
  2. ترمینال منفی بالای باتری را پیدا کنید
  3. در نزدیکی کانکتور به دنبال رنگ سیاه یا علامت منفی باشید (ترمینال مثبت دارای یک رنگ قرمز یا علامت مثبت است)
  4. از آچار سوکت برای باز کردن مهره کانکتور منفی استفاده کنید (با چرخش در خلاف جهت عقربه های ساعت)
  5. کانکتور منفی را با کشیدن آن جدا کنید
  6. آن را در کنار باتری قرار دهید

برای آشنایی بیشتر با چگونگی جدا کردن ترمینال باتری می توانید ویدیو زیر را ببینید.

به همین راحتی و با انجام مراحل گفته شده در بالا شما می توانید از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی جلوگیری نمایید.

اگر احساس می کنید مدت زمانی که قرار است از باتری استفاده نکنید طولانی است، توصیه می کنیم که باتری را جدا نمایید و در یک مکان گرم قرار دهید و در زمان استفاده به صورت مجدد آن را سرجای خود قرار دهید.

نحوه نگهداری باتری ماشین

اگر انتظار دارید باتری ماشین شما بیش از یک ماه بدون استفاده بماند، باید باتری را خارج کرده و آن را در جای خود ذخیره کنید. این به کاهش سایش باتری شما کمک می کند و به آن اجازه می دهد شارژ خود را در طولانی مدت بهتر حفظ کند.

1.      مطمئن شوید که باتری کاملا شارژ شده است

همیشه باتری خود را با شارژ کامل ذخیره کنید. این به جلوگیری از بیشتر آسیب ها و خرابی هایی که ممکن است در هنگام ذخیره سازی رخ دهد، کمک می کند. اگر نحوه شارژ باتری ماشین را نمیدانید پس بخوانید!

2.      به دنبال آسیب احتمالی باشید

باتری ها گاهی اوقات ممکن است با افزایش سن ترک بخورند یا خورده شوند، بنابراین باتری خود را برای هر نوع آسیبی بررسی کنید. در صورت جدی بودن آسیب ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

3.      باتری را تمیز کنید

خوردگی و تجمع الکترولیت ها باید قبل از کنار گذاشتن باتری تمیز شوند. جرم مانند این می تواند با پایانه ها تداخل داشته باشد و باعث تخلیه سریعتر باتری شود.

ساده ترین راه برای تمیز کردن باتری در خانه، استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب و شستشو با یک برس سیمی است. پس از مراقبت از رسوبات، بدنه باتری را طبق دستورالعمل سازنده پاک کنید.

4.      محل ذخیره سازی مناسب را پیدا کنید

در حالی که باید روی شارژ شدن باتری خود در مدتی که در انبار است حساب کنید، می‌توانید اقداماتی را برای محدود کردن میزان مصرف انرژی انجام دهید. خارج از مدت زمانی که باتری شما ذخیره می شود، عامل اصلی که بر میزان دشارژ باتری شما تأثیر می گذارد دما است.

در حالت ایده آل، شما می خواهید باتری را در یک منطقه خشک و دارای تهویه مناسب که بین 40 تا 60 درجه فارنهایت باقی می ماند نگه دارید. از نقاطی که ممکن است خیلی گرم یا سرد شوند خودداری کنید، زیرا می تواند باعث تخلیه سریعتر باتری شود. علاوه بر این، از مکان هایی با رطوبت بیش از حد دور باشید. این می تواند باعث خوردگی باتری شود.

5.      باتری را به طور منظم شارژ کنید

نظارت بر باتری در حین ذخیره سازی برای به حداکثر رساندن عمر آن بسیار مهم است. بهتر است حداقل هر 12 هفته یکبار باتری خود را چک کنید (البته هر چه بیشتر، بهتر). در صورت امکان، ولتاژ را با یک ولت متر تست کنید تا میزان شارژ باتری شما را اندازه بگیرید. وقتی شارژ آن 70 درصد یا کمتر است، آن را دوباره شارژ کنید.

اگر باتری شما تمام شده است چه کاری انجام دهید

خالی شدن باتری ماشین
خالی شدن باتری ماشین

در صورتی که باتری ماشین شما به دلیل نشستن زیاد از بین رفت، سعی کنید ماشین خود را به سرعت روشن کنید. اگر باتری و وسیله نقلیه شما در وضعیت نسبتا خوبی باشند، معمولاً ماشین شما دوباره به حرکت در می آید. اگر کار نکرد، احتمالاً زمان تعویض باتری فرا رسیده است. همچنین بررسی کنید که آیا علائمی از بد بودن دینام وجود دارد یا خیر. برای بررسی تمامی این موارد توصیه می کنیم به یک مکانیکی ماهر مراجعه کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های جلوگیری از خالی شدن باتری ماشین در زمان پارک طولانی آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ناهید
ناهید
1 سال پیش

ممنونم از مقاله مفیدتون . دو سوال دارم اگر پارکینگ نداشته باشم برای مدت طولانی چطور شارژ باطری ماشینمو حفظ کنم .؟… و سوال دیگه وقتی باطری رو جدا میکنم و کاپوت ماشینو می‌بندم چطور بعداً در ماشین رو باز کنم ؟؟؟(پارکینگ هم نداریم )
ممنون میشم راهنماییم کنید .

حسین
حسین
در جواب  ناهید
10 ماه پیش

جواب ۱
از چادر ماشین استفاده کن

جواب ۲
از سوئیچ استفاده کن

2
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری