چاله ها چه آسیبی به خودرو وارد می کنند؟

چاله ها چه آسیبی به خودرو وارد می کنند؟
4.8
(2143)

انسان و نوسانات آب و هوا به طور قابل توجهی بر جاده ها تأثیر می گذارد. چاله ها عمدتا زمانی رخ می دهند که از فصل زمستان به فصل بهار می رویم. از این رو، این انتقال ناگهانی آب و هوا باعث نوسان دما می شود که می تواند در جاده ها ویرانی ایجاد کند.

چاله ها زمانی رخ می دهند که آب از شکاف های جاده عبور می کند. در زمستان، آب داخل سنگفرش یخ می زند. منبسط می شود و فضای بیشتری را اشغال می کند و در نتیجه خمیدگی و ترک ایجاد می کند. در فصل بهار، دما افزایش می یابد و یخ های داخل سنگفرش را ذوب می کند. روسازی منقبض می شود و شکاف ها یا حفره های ناخواسته ای روی سطح ایجاد می کند و باعث ایجاد چاله می شود. آب حبس شده با گذشت زمان روسازی را ضعیف می کند. همانطور که وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها و ماشین ها از روی این قسمت ها عبور می کنند، آسفالت را در برابر خراب شدن یا جابجایی آسیب پذیرتر می کند و باعث ایجاد چاله می شود.

چاله ها چه آسیبی به خودرو وارد می کنند؟
چاله ها چه آسیبی به خودرو وارد می کنند؟

قدم گذاشتن در چاله ها بخشی ذاتی از سفرهای جاده ای است. چاله ها وسایل نقلیه را مستعد تصادفات می کند که می تواند باعث صدمات شدید و تلفات جانی شود. همچنین، وسایل نقلیه شما در برابر این چاله ها آسیب پذیر هستند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب شدید وسیله نقلیه خود این است که قبل از افتادن در خودرو تا حد ممکن سرعت خود را کم کنید. این باعث می شود وسیله نقلیه شما در برابر آسیب دیدن چاله ها به ماشین در امان بماند.

چاله ها چه آسیبی به خودرو وارد می کنند؟

بزرگ یا کوچک، برخورد با چاله با سرعت زیاد می‌تواند به رینگ‌های شما آسیب جدی وارد کند، زیرا باعث برخورد آن ها با دیواره کناری خودرو خواهد شد. اگر به طور مداوم این اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که دیواره جانبی وسیله نقلیه شما به طور جبران ناپذیری آسیب ببیند. و این تنها یکی از مشکلاتی است که چاله ها برای خودرو به وجود می آورند.

به طور کلی، دو عامل وجود دارد که به طور مستقیم بر نوع و شدت آسیب ناشی از چاله ها به ماشین شما تأثیر می گذارد:

  • سرعتی که به چاله برخورد کردید.
  • عمق چاله.

در ویدیو زیر تاثیر چاله ها بر روی تایر و لاستیک خودرو توضیح داده شده است.

چاله ها چه اثراتی بر خودرو می گذارند؟

لاستیک های وسیله نقلیه شما دائماً با جاده ها در تماس هستند. در هنگام برخورد ناگهانی یا ناخواسته با چاله ها در جاده، نیمی از نیرو به سمت بالا می رود و بر سیستم تعلیق و تراز چرخ ها تأثیر می گذارد. وقتی با سرعت زیاد به چاله برخورد می کنید، لاستیک ها ابتدا به داخل وسیله نقلیه می روند و بیرون می آیند. در اینجا آسیب هنگام برخورد با چاله اتفاق نمی افتد، بلکه ضربه در خروجی به خودرو وارد می شود. میزان آسیب دیدگی چاله به خودرو بر اساس طول و عمق لاستیک و طول چاله متفاوت است. هرچه چرخ کوچکتر باشد، ضربه بدتر است. اگر عمق چاله با قطر لاستیک برابر باشد، وسیله نقلیه شما آسیب بیشتری خواهد گرفت.

چاله ها چه اثراتی بر خودرو می گذارند.
چاله ها چه اثراتی بر خودرو می گذارند.

مشکلات به وجود آمده شامل صدمات جزیی مانند پنچری و یا تغییر شکل رینگ و یا صدمات جدی مانند آسیب شدید سیستم تعلیق و جلوبندی می شود. برخی از صدمات قابل مشاهده هستند، مانند پنچر شدن و برخی دیگر با چشم قابل تشخیص نیستند و نیاز به بررسی متخصص دارند مانند نامیزان شدن فرمان.

پس از افتادن در چاله به دنبال نشانه‌های زیر باشید:

  • تایر پنچر
  • دیواره تایر ورم‌کرده
  • روغن‌ریزی
  • تاب برداشتن رینگ
  • یک دست کشیدن فرمان
  • لرزه و یا صداهای غیرطبیعی
  • خم شدگی لبه‌های زیر ماشین

تایر و سایر سازه های داخلی

لاستیک ها همیشه در اولین نقطه تماس قرار دارند و در هنگام قرار گرفتن روی چاله ها حدود 80 درصد ضربه را جذب می کنند. این ضربه ناگهانی می تواند باعث آسیب ساختاری شود، در حالی که این احتمال وجود دارد که لاستیک ها نیز پاره شوند.

وقتی صحبت از چاله ها می شود، لاستیک های شما آسیب پذیرترین قسمت ماشین شما هستند. مشکلات رایج چاله ها عبارتند از برآمدگی دیواره جانبی، جدا شدن آج یا سوراخ شدن. همچنین ممکن است در نتیجه ساییدگی ناهموار لاستیک‌های خود به دلیل خارج شدن از موقعیت آنها توسط چاله، یا آسیب به رینگ‌های خود به دلیل یک سوراخ بزرگ یا عمیق، تجربه کنید.

برآمدگی دیواره کناری زمانی اتفاق می‌افتد که لاستیک شما به چاله برخورد کند و ضربه، آستر هوابند (به طور معمول) لاستیک را از دیواره جانبی تایر جدا می‌کند و اجازه می‌دهد هوا به لاشه (یا بدنه) لاستیک نفوذ کند. این باعث ایجاد حباب در دیواره کناری می شود که هر لحظه ممکن است منفجر شود. به طور مشابه، جدا شدن آج زمانی اتفاق می‌افتد که لاستیک روی چرخ فشرده می‌شود، زمانی که به لبه سخت چاله برخورد می‌کنید و لاستیک را برش می‌دهید. و از آنجایی که رینگ‌های اکثر خودروهای مدرن آلومینیومی هستند، اگر وارد چاله عمیقی شوید، به راحتی فرو می‌روند.

تاثیر چاله ها بر لاستیک خودرو
تاثیر چاله ها بر لاستیک خودرو

اگر متوجه سایش ناهموار لاستیک های خود شدید، بهتر است مراقب وضعیت باشید. با این حال، اگر متوجه آسیب های دیگری به لاستیک های خود شدید، توصیه می شود تایرهای خود را در اسرع وقت تعویض کنید.

اگر رینگ های شما فرورفته است، سعی کنید زودتر آنها را تعویض کنید. لبه‌های فرورفته منجر به آب‌بندی ضعیف بین رینگ و لاستیک می‌شود که می‌تواند منجر به نشت هوا و پنچر شدن لاستیک‌ها شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله دلایل ترکیدن لاستیک در تابستان را نیز مطالعه نمایید.

تاثیر چاله ها بر چرخ ها

چرخ‌های اتومبیل قسمت دیگری است که در اثر چاله‌ها و حفره‌ها دچار آسیب می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که حفره‌ها عمیق و بزرگ باشند، بنابراین ضربه آن‌قدر قوی است که منجر به پیچ و تاب چرخ‌ها می‌شود. تیزی و گوشه‌های سخت در حفره‌ها، ضربه‌ای بر روی چرخ‌ها اعمال می‌کند به طریقی که برای کنترل آنها طراحی نشده است و منجر به خم شدن، تراش یا ترک‌های چرخ می‌شود. چرخ خمیده به راحتی نمی چرخد و ممکن است قادر به تشکیل یک مهر و موم محکم با تایر نباشد.

این ترک‌ها می‌توانند شکستگی‌های موی ظریف در امتداد دور چرخ یا در یکی از پره‌ها باشند. گرد و غبار ترمز و دانه‌های جاده می‌توانند ترک‌ها را دشوار کنند، بنابراین چرخ‌های خود را تمیز و بازرسی کامل کنید. چرخ‌های ترک خورده قابل تعمیر نیست بنابراین اگر چرخ‌های شما ترک خورده است، ماشین خود را به مکانیک برسانید.

تاثیر چاله ها بر چرخ ها
تاثیر چاله ها بر چرخ ها

تاثیر چاله ها بر سیستم تعلیق و فرمان

سیستم تعلیق شما ناهمواری های جاده را صاف می کند، بنابراین آنها را احساس نمی کنید. با این حال، برخورد ناگهانی با چاله می تواند به سیستم تعلیق شما ضربه بزند و مشکلات مختلفی ایجاد کند. علائم وجود مشکلی در سیستم تعلیق شما عبارتند از: کشیدن ماشین شما در یک جهت. دست زدن به احساس سستی ؛ ساییدگی ناهموار تایر؛ یا ارتعاشات و صداهای غیرمعمول.

اگر متوجه شدید که ماشینتان به سمت راست یا چپ کشیده می‌شود، ممکن است چاله یک یا چند بخش تعلیق یا فرمان را از تراز خارج کرده باشد. این نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی در هندلینگ می‌شود، بلکه اگر مجبور شوید برای یک لاستیک کاملاً نو فنر کنید، تعلیق نامناسب باعث فرسودگی ناهموار و فرسودگی زودرس آن می‌شود.

تاثیر چاله ها بر سیستم تعلیق و فرمان
تاثیر چاله ها بر سیستم تعلیق و فرمان

زمانی که نیروی اولیه برخورد با چاله از طریق لاستیک‌ها به اجزای فرمان و سیستم تعلیق (مانند کمک فنرها، فنرها، انتهای میله‌های اتصال، بازوهای کنترل و غیره) وارد شود، چاله‌ها باعث آسیب می‌شوند. تکان های مکرر از چاله ها می تواند سرعت ساییدگی و پارگی فرمان و سیستم تعلیق شما را افزایش دهد.

اکثر مشکلات فرمان و سیستم تعلیق را می توان با تعویض قسمت فرسوده یا آسیب دیده برطرف کرد. از آنجایی که آسیب به سیستم‌های فرمان و تعلیق می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد، توصیه می‌شود به سرعت این موضوع را بررسی کنید.

آسیب چاله به زیر بار، بدن و اگزوز

اتومبیل هایی که دارای ارتفاع سواری کمی هستند از هندلینگ بهتری برخوردار هستند، اما در اثر فرورفتگی نیز احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است. آسیب های آرایشی ناشی از گودال ها شامل خراش روی سپرهای آویزان کم یا دامن های کناری است. خسارت جدی تر شامل خراش های موجود در زیر واگن شما است که باعث زنگ زدگی و نشت یا سوراخ در لوله های اگزوز، صدا خفه کن یا مبدل کاتالیزوری می شود. اگر به لوله های اگزوز خود آسیب برسانید، سر و صدای زیادی ایجاد می شود و احتمالاً از بین می رود. همچنین احتمال زیادی وجود دارد که اگزوز شما آلودگی های مضر را از بین ببرد، از جمله احتمالاً نشت گازهای خروجی در کابین، که به طور بالقوه برای سلامتی شما جدی است.

تاثیر چاله ها بر سیستم اگزوز
تاثیر چاله ها بر سیستم اگزوز

چگونه خود برای چاله‌های پیش رو آماده کنم؟

با دقت برانید

تا جای ممکن از افتادن در چاله و یا خطرات مشابه پرهیز کنید. اگر در حال افتادن در چاله هستید سعی کنید بر روی لبه آن برانید. به هیچ وجه به طور آنی مسیر خود را عوض نکنید و یا ترمز ناگهانی نگیرید. فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کنید و با سرعت مطمئن برانید تا قدرت مانور شما بیشتر شود. اگر از افتادن در چاله ناگزیر هستید، سرعت خود را کاهش داده و با احتیاط از روی لبه آن عبور کنید.

تایر خود را همواره به اندازه باد کنید

برای کاهش آسیب به تایر، مطمئن شوید فشار باد تایر شما صحیح است.

خواستار جاده‌های بدون چاله باشید

از چاله‌ها خسته شده‌اید؟ پس پیگیر باشید و با سازمانی که مسئول این امر است مانند شهرداری و یا راه و شهرسازی تماس بگیرید و خواستار تعمیر جاده و یا نگهداری بهینه آن باشید. مطمئن باشید این کار شما تاثیر خواهد داشت.

تایری که دارای ضمانت نامه است خریداری کنید

در هنگام خرید تایر مطمئن شوید تایر شما دارای ضمانت (گارانتی) باشد که دچار خسارت نشوید. اما این نکته را فراموش نکنید که همه انواع خسارت‌ها شامل گارانتی نمی‌باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری