شارژر باتری ماشین

شارژر باتری ماشین
4.9
(368)

بهترین شارژر باتری ماشین چیست؟ در زمان خرید شارژر باطری خودرو باید به چه مواردی توجه کرد؟ استفاده از دستگاه های شارژ باتری ماشین چگونه است؟ برای رسیدن به پاسخ سوال های خود تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

یک باتری ​​خودرو متوسط دارای ظرفیتی در حدود 48 آمپر ساعت است که به این معنی است که با شارژ کامل، 1 آمپر برای 48 ساعت، 2 آمپر برای 24 ساعت، 8 آمپر برای 6 ساعت و غیره تولید می کند.

یک شارژر اصلی معمولاً با سرعتی در حدود 2 آمپر شارژ می شود و بنابراین به 24 ساعت نیاز دارد تا 48 آمپر مورد نیاز برای شارژ کامل یک باتری تخت و 48 آمپر ساعت را ارائه دهد.

اما طیف گسترده ای از شارژرها با نرخ شارژ متفاوت در بازار وجود دارد از 2 تا 10 آمپر. هر چه خروجی شارژ بیشتر باشد، باتری سریعتر شارژ می شود. با این حال، شارژ سریع نامطلوب است زیرا می تواند صفحات باتری را نابود کند.

در ادامه با جزئیات بیشتری در این خصوص صحبت می کنیم.

نحوه شارژ باتری

بارهای تحمیل شده به باتری شما ممکن است از میزان جریان مصرف شده توسط اجزای مختلف الکتریکی سنجیده شود: چراغ های جلو حدود 8 تا 10 آمپر مصرف می کنند، گرمایش شیشه عقب تقریباً یکسان است.

از نظر تئوری، یک باتری کاملاً شارژ شده، بدون دریافت جریان از ژنراتور، باید استارت را برای حدود ده دقیقه، یا چراغ‌های جلو را برای هشت ساعت، و شیشه‌ی عقب گرم شده را برای 12 ساعت کار کند. با نزدیک شدن به تخلیه کامل باتری، لامپ ها به تدریج کم رنگ می شوند و در نهایت به طور کلی خاموش می شوند.

دلایل دیگری به جز سفرهای کوتاه و هوای سرد نیز وجود دارد که می تواند بر وضعیت باتری شما تأثیر بگذارد. خرابی بیشتر در خودروهای مجهز به دینام به جای دینام رایج است،اتری زیرا دینام برق بیشتری تولید می کند و در دورهای پایین موتور بهتر شارژ می شود.

پاسخ در همه این موارد آزمایش مکرر با یک هیدرومتر برای دیدن مقدار ظرفیت باقی مانده در باتری و استفاده از شارژر باتری برای شارژ در صورت لزوم است.

بیشتر بدانید: بهترین روش شارژ باتری خودرو

نکاتی جهت انتخاب شارژر باتری

خرید شارژر باتری
خرید شارژر باتری

ممکن است گزینه های شما نامحدود به نظر برسد و انتخاب شارژر مناسب ممکن است گیج کننده باشد، بنابراین در اینجا چهار نکته در مورد نحوه انتخاب شارژر مناسب برای شارژر باتری 12 ولتی خود آورده شده است:

نوع باتری خود را تعیین کنید

شما می توانید این اطلاعات را در برچسب باتری یا در مشخصات در وب سایت سازنده پیدا کنید. معمولاً در کنار یا بالای باتری قرار دارد. اکثر باتری های 12 ولتی از نوع سرب اسید کلسیم، سرب اسید و در حال حاضر حتی لیتیوم هستند. بنابراین، قبل از خرید شارژر باتری خود، حتما شارژر خود را بررسی کنید. باید برای نوع باتری شما مناسب باشد.

ظرفیت باتری که نیاز به شارژ دارد را بررسی کنید.

شما باید درجه آمپر ساعت (Ah) باتری خود را بدانید. (میلی آمپر ساعت برای باتری های کوچکتر) این جزئیات معمولاً روی برچسب باتری شما که معمولاً در کنار یا بالای باتری قرار می گیرد، یافت می شود. اگر نمی توانید اطلاعات را پیدا کنید، ممکن است بخواهید با سازنده باتری تماس بگیرید یا وب سایت آنها را بررسی کنید.

بدانید که برای چه چیزی به شارژر نیاز دارید

آیا برای شارژ به باتری نیاز دارید؟ آیا برای نگهداری باتری به آن نیاز دارید یا هر دو؟ شارژ باتری زمانی است که شما باید یک باتری خالی را دوباره شارژ کنید تا زمانی که پر شود. تعمیر و نگهداری باتری زمانی است که برای شارژ به شارژر باتری نیاز دارید.

بنابراین، برای مثال، شما یک موتورسیکلت دارید که فقط چند بار در ماه از آن استفاده می کنید، اما می خواهید مطمئن شوید که هر زمان که به آن نیاز داشتید آماده است. این بدان معناست که برای نگهداری باتری نیاز به شارژر دارید نه شارژ باتری. این به عنوان شارژ قطره ای نامیده می شود. شارژرهای باتری وجود دارند که می توانند هم تعمیر و هم شارژ را انجام دهند.

برخی از افراد به شارژر نیاز دارند تا باتری ماشین، موتورسیکلت یا هواپیمای خود را در صورت عدم استفاده، شارژ نگه دارد. در مواردی مانند این، یک شارژر جریان کم برای این کار کافی است. باتری‌های دیگر ممکن است به شارژر سریع‌تر و قوی‌تری نیاز داشته باشند. این همان چیزی است که برای باتری ویلچر یا باتری موتور ترولینگ نیاز دارید.

همچنین می‌توانید انواع دیگری از شارژرها را متناسب با نیاز خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر در سفر هستید، ممکن است به یک شارژر باتری چند ولتاژی، یک شارژر ضد آب برای زمانی که در خارج از منزل هستید، یک شارژر به عنوان منبع تغذیه برای RV ها و یک شارژر چند بانکی برای زمانی که هستید نیاز داشته باشید. برنامه ریزی برای شارژ چندین باتری به طور همزمان

مطمئن شوید که خروجی شارژر صحیح را انتخاب کنید

به عنوان یک قانون کلی، شارژر شما باید حداقل 10 درصد از رتبه Ah باتری شما باشد. این بدان معناست که یک باتری 100 آمپر ساعتی به شارژر حداقل 10 آمپر نیاز دارد. اگر نیاز دارید باتری در بازه زمانی سریع تری شارژ شود، می توانید آمپر شارژ باتری را افزایش دهید.

انتخاب باتری مناسب برای دستگاه شما تنها نیمی از ماجرا است. همچنین باید شارژر باتری مناسبی را برای شارژ، نگهداری و تنظیم باتری خود انتخاب کنید. این مهم است به خصوص زمانی که باتری شما شروع به نشان دادن علائم پیری می کند.

نکات اضافی در مورد انتخاب شارژر باتری مناسب

خرید شارژر ارزان قیمت برای صرفه جویی در هزینه، عمر باتری شما را به جای اینکه افزایش دهد، کوتاه می کند. مطمئن شوید که از شارژرهای باتری بدون “کنترل پایان شارژ” اجتناب کنید زیرا این جریان خروجی زیادی ایجاد می کند که فقط باتری شما را خراب می کند.

ممکن است بخواهید از شارژرهایی که دارای حالت شناور خودکار یا مدارهای کنترل جریان نیستند، اجتناب کنید. این شارژرها ممکن است باتری شما را بیش از حد شارژ کنند. شاید بخواهید به جای آن به شارژرهای نوع پالس نگاه کنید. این شارژرها دارای کنترل های پایان شارژ هستند که به به حداقل رساندن تجمع و کاهش زمان لازم برای شارژ کامل باتری کمک می کند.

همچنین ممکن است بخواهید شارژرهای تهویه مطبوع مجهز به سولفات زدایی را در اوایل عمر باتری خود بررسی کنید. این به تضمین عملکرد بهینه باتری و عمر باتری بیشتر کمک می کند.

انواع شارژر باتری ماشین

انواع شارژر باتری
انواع شارژر باتری

یک شارژر اصلی باتری خانگی دارای یک ترانسفورماتور و یکسو کننده است تا جریان متناوب را به جریان مستقیم 12 ولت تغییر دهد و به منبع اصلی اجازه می دهد تا جریان شارژ را با نرخ تعیین شده توسط وضعیت باتری ارائه دهد.

در مورد باتری در شرایط خوب، سرعت شارژ ممکن است با یک شارژر معمولی خانگی حدود 3 تا 6 آمپر باشد.

باتری در پایان عمر مفید خود ممکن است هیچ گونه شارژ مجددی را قبول نکند و در هر صورت شارژ نگه ندارد.

در برخی از شارژرها یک سوئیچ بالا و پایین (Hi-Lo) تعبیه شده است تا امکان انتخاب بین دو نرخ شارژ -معمولاً 3 یا 6 آمپر- را فراهم کند، در صورتی که بخواهید به جای شارژ طولانی تر، باتری را با سرعت 6 آمپر در طول شب تقویت کنید. در 3 آمپر

بسیاری از آنها یک نشانگر شارژ دارند که ممکن است یک چراغ هشدار یا یک سنج باشد که میزان شارژ را بر حسب آمپر نشان می دهد.

توجه داشته باشید که سیم برق همه شارژرها باید فیوز d باشد. اگر اینطور نیست، از دوشاخه فیوز شده سه پین ​​استفاده کنید. به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، یک کابل فیوز خطی را به باتری متصل کنید.

اتصال شارژر های باتری

اتصال شارژر باتری
اتصال شارژر باتری

قبل از اتصال باتری به شارژر، همیشه سطح الکترولیت را بررسی کنید. در صورت لزوم شارژ کنید و پایه های باتری را تمیز کنید.

اگر یک پاور پوینت دستی وجود داشته باشد، تا زمانی که میزان شارژ فقط 3 یا 4 آمپر باشد، می توان باتری را در خودرو گذاشت.

با این حال، اگر ماشین دینام دارد، ترمینال های باتری را از قبل جدا کنید: در غیر این صورت ممکن است برخی از دینام ها عموما نوع قدیمی تر آسیب ببینند.

اگر درپوش های سلول جداگانه تعبیه شده است، آنها را برای تهویه بردارید. یک درپوش فرورفتگی روی آن بگذارید، مگر اینکه نرخ شارژ بالا باشد. سرب مثبت (+) از شارژر که معمولاً قرمز رنگ است را به پست باتری مثبت بچسبانید. سرب منفی (-) را که معمولاً سیاه است، به پایانه منفی بچسبانید.

شارژر را به برق وصل کنید و روشن کنید. چراغ نشانگر یا گیج آمپرمتر نشان می دهد که باتری در حال شارژ شدن است.

گیج ممکن است در ابتدا میزان شارژ بالایی را نشان دهد، اما با شارژ شدن باتری این میزان به تدریج کاهش می یابد.

اگر خیلی مسطح بود، شارژ به احتمال زیاد زمان زیادی می برد. در حالی که شارژ را ادامه می دهید، به طور دوره ای با یک هیدرومتر چک کنید.

در مراحل پایانی سلول ها حباب می زنند و گاز می دهند. اگر هر یک از آنها قبل از دیگران شروع به گاز زدن کنند، یا این کار را با خشونت بیشتری انجام دهند، احتمالاً باتری معیوب است و باید توسط یک متخصص گاراژ یا باتری بررسی شود.

قبل از قطع برق آن را جدا کنید

پس از شارژ، همیشه برق را خاموش کنید و شارژر را قبل از برداشتن گیره های ترمینال آن از پریز جدا کنید. در غیر این صورت گیره ها ممکن است با درآوردن آنها جرقه بزنند و گازی را که در حین شارژ خارج می شود مشتعل کند.

همچنین مطمئن شوید که هنگام وصل کردن مجدد باتری، هیچ مدار الکتریکی در خودرو روشن نباشد. ممکن است با تعویض ترمینال دوم باتری جرقه رخ دهد و گاز باتری مشتعل شود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه اتصال شارژر های باتری و چگونگی کار با آن ها ویدیو زیر را ببینید.

نکاتی در مورد نحوه استفاده صحیح از شارژر باتری

برای به حداکثر رساندن استفاده و عمر شارژر باتری خود و همچنین خود باتری، باید بدانید که چگونه از شارژر باتری خود به درستی استفاده کنید:

  • از اتصال یک شارژر «اتوماتیک» تنظیم نشده به باتری خود در طول شب خودداری کنید، مگر اینکه به طور کامل خاموش شود.
  • باتری خود را در مکانی با تهویه مناسب و دمایی که بیش از 25 درجه سانتیگراد بالا نمی رود، نگهداری کنید.
  • هر 5 درجه سانتی گراد بیش از 35 درجه سانتی گراد عمر باتری شما را یک سال کاهش می دهد.
  • کل زمان شارژ باتری را به درستی محاسبه کنید. قاعده کلی این است که آمپر ساعت باتری خود را بگیرید، آن را بر زمان امتیاز شارژر (آمپر) تقسیم کنید و سپس حدود 10٪ زمان اضافی برای شارژ کامل اضافه کنید.

 چگونه یک باتری 12 ولتی را شارژ کنیم؟

شارژ باتری 12 ولتی 
شارژ باتری 12 ولتی

برای شارژ باتری 12 ولتی خود، فقط باید با وصل کردن کابل منفی سیاه و سفید از شارژر به ترمینال منفی باتری، باتری خود را به شارژر وصل کنید. گیره ها را به درستی روی ترمینال محکم کنید. کابل مثبت شارژر را به کابل مثبت قرمز رنگ باتری وصل کنید. برای تایید ترمینال مثبت به دنبال علامت “+” باشید.

باتری شما زمان شارژ را تعیین می کند. هر چه میزان دشارژ آن بیشتر باشد، زمان بیشتری برای شارژ باتری نیاز خواهد داشت. ممکن است 12 تا 24 ساعت طول بکشد تا یک باتری 12 ولتی به طور کامل شارژ شود، اما مطمئن شوید که حرارت شارژ بیش از 125 درجه فارنهایت نباشد.

بهترین راه برای شارژ باتری 12 ولت، شارژ آهسته آن است. نرخ شارژ بسته به نوع باتری که شارژ می کنید متفاوت است. به عنوان مثال، یک باتری 12 ولتی خودرو، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا شارژ شود. در واقع، شارژ آهسته برای باتری های خودرو ایده آل است.

چگونه می توانم شارژر باتری ماشین را تعمیر کنم؟

ما توصیه نمی‌کنیم شارژر باتری خودروی خود را دستکاری کنید، مگر اینکه یک برقکار ماهر باشید، زیرا سیم‌کشی‌های داخلی که در داخل شارژر خود پیدا می‌کنید به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که قابل تعمیر باشند.

گفته می‌شود، محتمل‌ترین دلیل شکستگی فیوز سوخته است و یک ولت متر می‌تواند به شناسایی اینکه آیا شارژر هنگام اتصال به برق برق واقعاً برق تولید می‌کند یا خیر کمک کند. اگر شارژر بیش از 12 ولت تولید می کند، احتمالا مشکلی ندارد. اما اگر کمتر از این مقدار تولید شود، به احتمال زیاد فیوز سوخته ریشه مشکل است.

آیا می توانم ماشینم را با شارژر باتری روشن کنم؟

نه. شارژر باتری خودرو معمولاً به اندازه کافی برق تولید نمی کند که به شما اجازه دهد ماشین خود را با پرش روشن کنید، زیرا برای ارائه مقدار کمی شارژ در مدت زمان طولانی طراحی شده است.

درعوض، به یک پرش اختصاصی یا همان باتری به باتری نیاز دارید. در صورتی که این روش را انتخاب کردید به خاطر داشته باشید که زمانی که خودرو شما استارت خورد و روشن شد اولین کاری که شما انجام می دهید باید رفتن نزد مکانیکی باشد. تا دیگر چنین مشکلاتی برایتان ایجاد نشود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با شارژر باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری