روش های افزایش طول عمر موتور خودرو

روش های افزایش طول عمر موتور خودرو
4.9
(2110)

روش های افزایش طول عمر موتور خودرو

خرید خودروی ماشین یک سرمایه گذاری است و هر راننده ای می خواهد از این خرید بیشترین بهره را ببرد و تا زمان زیادی نیاز به خرید خودروی جدید نداشته باشد. همانطور که میدانید تعمیر و نگهداری منظم و چکاپ ها برای حفظ طول عمر موتور خودرو مهم هستند. با این حال برخی از عادات رانندگی باعث کاهش طول عمر و یا کاهش قدرت موتور خواهد شد. حتی اگر در لحظه اتفاقی برای موتور نیفتد، در طول زمان باعث فرسایش موتور می شود.

بسیاری از ما می دانیم که انجام تعمیرات معمولی مانند تعویض روغن و سرویس گیربکس از خرابی های مکانیکی در دراز مدت جلوگیری می کند و سلامت کلی خودرو را ارتقا می دهد. اما آیا می دانستید که عادات رانندگی شما نیز تاثیر مستقیمی بر طول عمر وسیله نقلیه شما دارد؟ نحوه رانندگی شما در شرایط مختلف می تواند بر مصرف سوخت موتور و همچنین طول عمر آن تأثیر بگذارد.

روش های افزایش طول عمر موتور خودرو
روش های افزایش طول عمر موتور خودرو

روش های افزایش طول عمر موتور ماشین

از استارت و ترمز ناگهانی بپرهیزید.

ترمز گیری ناگهانی اجتناب ناپذیر است اما لازم است بدانید معمولاً ترمز گرفتن و شتاب گیری شدید باعث ایجاد فشار بر روی موتور و چرخ ها می شود.

تمامی وسایل نقلیه به طوری طراحی شده اند که علاقه به حرکت یکنواخت دارند به طوری که نیاز نباشد موتورها نیروی اضافی تولید کنند. ممکن است این تغییرات ناگهانی در شتاب به ظاهر مسئله مهمی نباشد اما در دراز مدت اثرات جبران ناپذیری بر روی موتور خودرو خواهد داشت. بنابراین ترمزگیری و شتاب گیری آهسته برای سلامت بهینه موتور بسیار مهم است و باعث سلامت موتور در مدت زمان طولانی خواهد شد.

اثر استارت و ترمز ناگهانی بر موتور خودرو
اثر استارت و ترمز ناگهانی بر موتور خودرو

با سرعت زیاد رانندگی نکنید.

یکی از عادت های اشتباه رانندگی که به شدت باعث آسیب به موتور خواهد شد علاقه به سرعت و شتاب گیری است. رانندگی با سرعت زیاد باعث هدر رفتن سوخت و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. این نوع رانندگی نه تنها سلامت شما و دیگران را به خطر می اندازد، بلکه سلامت موتور را هم تهدید می کند. سرعت زیاد موتور را با پمپاژ و مصرف سوخت بیشتر مجبور به کار بیشتری می‌کند و پیستون‌ها و سایر قطعات متحرک را مجبور می‌کند با سرعت بالاتر از حد مطلوب کار کنند.

تاثیر سرعت زیاد بر موتور خودرو
تاثیر سرعت زیاد بر موتور خودرو

سرعت ایده آل برای اکثر خودروها و کامیون ها حدود 80 تا 88 کیلومتر بر ساعت است. اما برای سرعتی حدود 96 کیلومتر بر ساعت موتور حدود 73 اسب بخار بیشتر نیرو لازم دارد و برای سرعتی حدود 112 کیلومتر بر ساعت تقریبا به 160 اسب بخار بیشتر نیاز دارد. به این فکر کنید که موتور شما چقدر باید سخت‌تر کار کند تا این نوع نیرو را تولید کند. هر اقدامی عواقب خود را دارد و این نوع بی احتیاطی در رانندگی طول عمر موتور را حدود 50 درصد کاهش می دهد. پایین نگه داشتن سرعت تا حد ممکن و حفظ سرعت مطمئن، راهی عالی برای کاهش فرسودگی و خرابی موتور است.

از حمل و نقل بار اضافی خودداری کنید

خودروهایی مانند وانت بارهای سنگین معمولاً دارای موتورهای بزرگ و قدرتمند با گشتاور زیاد هستندو به  این دلیل است که آنها برای یدک ‌کشیدن و جابجایی اشیا چند برابر اندازه و وزن خودشان طراحی شده‌اند. اما خودروهای کوچکتر با موتورهای کوچکتر برای بکسل کردن اجسام بزرگ مشکل دارند. آنها ممکن است دارای گشتاور و قدرت لازم حمل بارهای نسبتا بزرگ نباشند.

تاثیر حمل بار سنگین بر موتور
تاثیر حمل بار سنگین بر موتور

زمانی که از خودرو برای حمل بار های خارج از توان و طراحی خودرو استفاده میکنید به شدت بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد و تخریب آن را تسریع می کند. هر چه وزن بیشتری را در وسیله نقلیه خود بارگیری کنید، کار موتور سخت تر می شود. هیچ مشکلی در حمل و نقل افراد یا بارهای کوچک وجود ندارد، اما اگر می‌خواهید حداکثر استفاده را از موتور خود ببرید، باید از حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی به‌صورت معمول اجتناب شود. در صورتیکه مجبور به حمل بار اضافی در مسافت طولانی هستید برای کاهش فشار بر روی موتور باک سوخت خودرو را به صورت کامل پر کنید، در این صورت موتور می تواند به جای تلاش برای تخلیه موثر سوخت، تمرکز بیشتری بر روی تطبیق وزن داشته باشد.

به طور منظم رانندگی کنید.

برخی ممکن است بر این باور باشند که رانندگی کمتر یک وسیله نقلیه، سایش و پارگی قطعات آن را به حداقل می رساند و به طور طبیعی عمر موتور آن را افزایش می دهد. اگرچه ممکن است این یک نتیجه منطقی به نظر برسد، اما عدم فعالیت موتور ممکن است منجر به از دست دادن عملکرد آن شود. اکثر موتورها معمولاً وقتی به طور مداوم کار می کنند عملکرد بهتری دارند. این به این دلیل است که باعث گردش منظم روغن موتور خواهد شد و ماشین روتینی را ایجاد می‌کند که باعث روغن کاری تجهیرات شده و موتور به خوبی کار کند. اگر در شرایطی هستید که نمیتوانید زیاد از خودرو استفاده کنید سعی کنید هر روز آن را چند دقیقه روشن بگذارید.

همچنین توصیه میکنیم مقاله جلوگیری از خالی شدن باتری در زمان پارک طولانی مدت خودرو را مطالعه نمایید.

خودرو را در پارکینگ و به دور از شرایط آب و هوایی سخت پارک کنید

آب و هوای شدید برای هر وسیله نقلیه ای می تواند مضر باشد. این درست است که وسایل نقلیه منعطف هستند و هر شرایطی را تحمل می کنند با این حال گرما یا سرمای بیش از حد می تواند اثرات منفی بر روی موتور بگذارد.

هوای سرد باعث یخ زدن موتور شده و خودرو به سختی روشن خواهد شد، همچنین گرما می تواند باعث ذوب شدن برخی از اجزای موتور شود. بهترین راه اجتناب از این مشکل ها پارک خودرو در فضای سربسته است اما اگر ناچارید خودرو را در فضای باز و در معرض آب و هوای شدید پارک کنید می توانید از برزنت های مخصوص کنترل دما برای موتور خودرو استفاده کنید.

تاثیر هوای سرد بر موتور خودرو
تاثیر هوای سرد بر موتور خودرو

از چاله ها و جاده های ناهموار دوری کنید.

چاله های بزرگ می توانند به راحتی نه تنها به موتور بلکه به سایر قسمت های داخلی و خارجی خودرو شما آسیب برسانند. رانندگی در جاده های ناهموار نیز باعث افزایش سوخت و ساز و فشار مضاعف بر روی موتور خواهد شد. حتی الامکان از رانندگی در این جاده ها بپرهیزید، اما در صورت اجبار با کمینه سرعت حرکت کرده تا از ایجاد فشار اضافی بر روی موتور جلوگیری کنید.

تاثیر رانندگی در مسیر ناهموار بر موتور خودرو
تاثیر رانندگی در مسیر ناهموار بر موتور خودرو

تعمیر و نگهداری منظم موتور خودرو

اگر متوجه نشانه هایی از عملکرد نادرست موتور خودرو شده اید، زمان آن رسیده که آن را بررسی کنید. سعی کنید به صورت منظم سرویس و نگهداری موتور را انجام دهید تا به صورت ناگهانی با از کار افتادن موتور مواجه نشوید. بیشتر خودروهای مدرن سیگنال هایی دارند که به شما نشان می دهد موتور چه زمانی نیاز به تعمیر دارد و عاقلانه است که به این هشدارها توجه کنید.

تعمیر و نگهداری موتور خودرو
تعمیر و نگهداری موتور خودرو

در روزهای سرد ابتدا موتور را گرم کرده سپس رانندگی را آغاز کنید

در هوای سرد موتور خودرو شرایط سختی را می گذراند. برای روشن کردن موتور زمانی که یخبندان است انرژی بیشتری مصرف می شود زیرا باتری شارژ کمتری دارد. روغن سرد و غلیظ است که کار قطعات متحرک را سخت تر می کند. علاوه بر این، سوختن بنزین در هوای سرد سخت تر است. همچنین موتور های سرد باعث تولید آلودگی هیدروکربنی بیشتری می شوند.

 بهتر است در روزهای سرد قبل از رانندگی موتور را برای دقایقی روشن کرده تا گرم شود. بهترین گزینه این است که موتور خود را روشن کنید، حدود 30 ثانیه تا یک دقیقه صبر کنید (حداکثر)، و سپس به آرامی ماشین را برانید تا گرم شود. اگر دما زیر صفر باشد، ممکن است زمان گرم کردن موتور را به پنج دقیقه افزایش دهید.

برای تمیز کردن موتور به جای آب از چربی زدای ملایم استفاده کنید.

ریختن آب بر روی موتور به منظور تمیز کردن آن نه تنها برخی از لوازم الکترونیکی را در معرض خطر بیشتر خرابی قرار می دهید، بلکه در طولانی مدت باعث زنگ زدگی موتور خواهد شد. برای تمیز کردن موتور، از یک چربی ‌زدای ملایم و یک پارچه میکروفیبر برای پاک کردن استفاده کنید.

از شوینده موتور به صورت منظم استفاده کنید.

تمام مایعات ضروری مانند روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز و غیره باید به صورت منظم تعویض شوند. هدف روغن موتور نه تنها روانکاری، بلکه جلوگیری از زنگ زدگی قطعات، خنک کننده و درزگیر است. اکثر این مایعات با گذشت زمان و استفاده خواص خود را از دست می دهند، بنابراین باید طبق توصیه سازنده جایگزین شوند. برای جلوگیری از تجمع کربن و لجن در طول زمان، همیشه قبل از تعویض روغن موتو, موتو را شستشو دهید.

در ویدیو زیر روش های افزایش طول عمر موتور خودرو به صورت کامل توضیخ داده شده است.

بررسی و تعویض فیلترها

سطح پایین روغن موتور برای مدت طولانی می تواند به موتور آسیب برساند و آن را به آرامی از بین ببرد. تقریبا تمام مایعات موجود در خودرو از نوع مصرفی هستند و با کارکرد موتور مصرف می شوند. یک بررسی ساده نشان می دهد که آیا نیاز به شارژ دارند یا خیر.

فیلتر روغن و فیلتر هوای خودرو به مرور زمان کثیف و مسدود می شوند، بنابراین مهم است که آنها را مرتباً تجدید کنید. این کار باید جزیی از روتین سرویس موتور خودرو قرار گیرد. هر دو کار نسبتاً ساده ای هستند، به ویژه تعویض فیلتر هوا. اغلب می توانید عمر فیلتر هوا را با شستن آن نیز افزایش دهید.

فیلتر روغن موتور باید هر بار که روغن موتور جدید استفاده می کنید تعویض شود، در حالی که فیلتر هوا را می توان تمیز کرد، با این حال لازم است فیلتر هوا را هر 10 تا 15 هزارکیلومتر تعویض کرد.

تعویض به موقع فیلتر روغن و فیلتر هوا
تعویض به موقع فیلتر روغن و فیلتر هوا

دنده ها را با دور موتور صحیح تعویض کنید

اینکه موتور در چه وضعیتی است و چه شرایطی دارد، عموماً با کیلومترهایی که خودرو طی کرده است تعیین می شود، اما این دور موتور است که باعث فرسودگی و تخریب موتور می شود. فشار آوردن به موتور برای مدت طولانی فقط عمر آن را کاهش می دهد. همچنین مهم است که با دنده بالاتری که موتور را به لرزه در می آورد و بار روی میل لنگ وارد می کند، رانندگی نکنید.

هر یک از این عادات کوچک رانندگی می تواند تاثیر بسیاری بر سلامت موتور داشته باشد. تغیر عادت ممکن است دشوار باشد اما نتجه آن خودرویی با موتور سالم است که تا سالها کار خواهد کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
0
نظر شما برای ما مهم است، لطفا دیدگاه خود را بفرماییدx
تماس با ما و سفارش باتری